ابراهیم مختاری در گفت و گو با پانا:
«برگِ جان»آمیزه ای ازطبیعت وجان آدمی/دوست دارم نوجوانان فیلم را ببینند
کارگردان فیلم «برگِ جان» گفت: مخاطب در این فیلم به دلایلی با یک مقوله عمیق ایرانی مواجه می شود و مسائل مختلف در قالب یک داستان ساده برایش مطرح می شود؛ از این جهت خیلی دوست دارم جوانان فیلم را ببینند و متوجه شوم که چه حس و حالی به آن ها منتقل می شود.
ابراهیم مختاری کارگردان و مستندساز ایرانی که این روزها فیلم سینمایی «برگ جان» را در حال اکران دارد، در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی پانا، درباره داستان و فضای این فیلم، گفت: من به نوعی گرفتار این فضا و اتفاقاتی که در فیلم رخ می دهد و شاهدش بودم، شدم و از اینرو به سراغ ساخت این فیلم رفتم. می شود گفت هم رویداد آن برایم جالب بود، هم جغرافیا و مفهومی که پشت داستان وجود داشت.
وی افزود: البته داستان به این شکلی که شما در فیلم با آن مواجه می شوید اتفاق نیفتاد، من پژوهش کردم و به یک آمیزه ای از تخیل و واقعیت رسیدم، البته فیلم واقع گراست و آن چیزی که برای من خیلی جالب بود این است که با ماجرایی در خراسان مواجه شدم که با فرهنگ ایرانی ارتباط عمیقی داشت و هیچوقت نتوانستم فراموشش کنم،درواقع می توان گفت بیش از ۲۰ سال از آن اتفاق گذشته و فکر می کنم سال ۶۹ بود که این ماجرا برای من اتفاق افتاد.
این کارگردان تصریج کرد: نمی خواهم قصه فیلم را تعریف کنم ولی آرزویم این است که نوجوانان و جوانان حتما این فیلم را ببینند برای اینکه امروز ما چیزهایی داریم که گم شده است و وقتی چیزهایی که ارزشمند است و می توان از آن ها استفاده کرد گم می شوند، ما هم با آن ها گم می شویم، خودم فکر می کنم به نوعی با ساختن این فیلم به خودم کمک کرده ام بنابراین امیدوارم تماشاچی هم وقتی این فیلم را می بیند این حس خوشایند را داشته باشد.
وی در مورد داستان فیلم توضیح داد: عمدا مجبورم مبهم صحبت کنم تا غافلگیری قصه از میان نرود و تماشاچی خودش کشف کند و از آن لذت ببرد. تنها می توانم اشاره کنم فضای فیلم فضای خراسان و تا حدودی حاشیه کویر است و یک گروهی از تهران به آنجا می روند و در آن فضا اتفاقاتی می افتد که فکر می کنم برای ببیننده جالب باشد.
کارگردان فیلم «زینت» با تاکید بر اینکه دوست دارد حتما جوانان این فیلم را ببینند، گفت: من حس می کنم جوان امروزی جامعه ما در مسیر جریان های مختلف ارزشی است که به جاهای مختلف کشیده می شود، مدرنیسم، پست مدرنیسم، سنت، مذهب و جریان های مختلفی که وجود دارد؛ بنابراین هرچیزی که بتواند ذات یک جریان فرهنگی را به خوبی متبلور کرده و جوان بتواند با آن ارتباط برقرار کند برایش مفید است و مخاطب در این فیلم به دلایلی با یک مقوله عمیق ایرانی مواجه می شود و مسائل مختلف در قالب یک داستان ساده برایش مطرح می شود. از این جهت خیلی دوست دارم جوانان فیلم را ببینند و متوجه شوم که چه حس و حالی به آن ها منتقل می شود و چطوری در کنار ارزش های دیگری که دارند قرار می گیرد. من خودم چند سال با این مقوله زندگی کردم و در جایی احساس کردم که این باید به دیگران و صاحبان اصلی آن انتقال داده شود.
وی درباره دلیل انتخاب نام فیلم، بیان کرد: «برگِ جان» یک ابهامی دارد، من برای فیلم چند اسم پیدا کرده بودم ولی هیچ کدام نمی توانست آن حس پنهانی که وجود داشت را بیان کند، شاید اگر این نام را معنی کنید هیچ معنای مشخصی نداشته باشد ولی دو چیز مختلف را باهم می آورد بدون اینکه روشن کند دقیقا چه چیز هست، حس خیلی خوبی همراه دارد. من فکر می کنم هرکسی یک برداشتی از این نام می تواند داشته باشد و خود من برداشتم دو چیز است؛ هم «طراوت و طبیعت» و هم «جان آدمی» و آمیزه ای از این دو بدون اینکه بشود زیاد در مورد آن حرف زد و تنها باید حسش کرد.
ارسال دیدگاه