معاون سازمان محیط زیست عنوان کرد؛
ضرورت ایجاد ۱۰۰ شغل مرتبط با دریا/ وجود ۱۷۴ کشتی غرق شده در اروند
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست، گفت: باید ۱۰۰ شغل مرتبط با دریا معرفی کنیم.
به گزارش خبرنگار پانا، پروین فرشچی در بازدید از بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها، اظهارداشت: بخش دریایی محیط زیست متأسفانه سالها شاهد کماعتنایی بوده و هیچ گاه به عنوان بخشی درخور مطرح نبوده است. در قوانین بینالمللی دریاها در سال ۱۹۸۲ حتی برای کشورهای محصور در خشکی که دسترسی به دریا ندارند هم حقی قائل شده است اما در کشوری مثل کشور ما با داشتن ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی و ۵۵ جزیره تازه بحث توسعه دریایی مطرح شده است.
معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست افزود: شاید علت آن این باشد که وقتی مقام معظم رهبری اعلام میکنند که ایران کشوری دریامحور است تازه برخی به فکر این مساله میافتند. معاونت ما در سازمان قبلاً یک دفتر بوده است اما از همان اول برای مجموعه خیلی اهمیت داشته و در سال ۱۳۸۴ به یک معاونت بدل شد. یکی از دستاوردهای ما در چهار سال گذشته تعامل معاونت دریایی با دیگر نهادهایی دریایی است. ۱۸ نهاد دریایی داریم و در این چند دهه اولین باری است که این تعامل بین معاونت دریایی و نهادهای دیگر به وجود آمده است.
فرشچی تأکید کرد: تعامل و همکاری با نهادهای دریایی میتواند خیلی به ما کمک کند به عنوان بازوهایی که به حفظ محیط زیست کمک میکند. به عنوان نمونه میتوانم اشاره کنم به همکاریهای خیلی نزدیک ما با مناطق آزاد که با هر پنج منطقه آزاد دریایی همکاری نزدیک داریم. بهخصوص در زمینه پایش این دستگاهها میتوانند خیلی به ما کمک کنند و ما این زمینه را فراهم کردیم.
فرشچی یادآور شد: همانطور که در سالهای اخیر در کشور با رکود اقتصادی رو به رو بودیم منابع مالی معاونت محیط زیست دریایی هم خیلی اندک بوده اما این باعث نشده فعالیتهایمان را متوقف کنیم و خیلی از فعالیتها را با تکیه بر همکاری و تعامل با نهادهای دیگر پیش بردیم.
به گفته وی، معاونت دریایی مرجع ملی سه کنوانسیون بزرگ است. مرجع ملی بودن این نقش را به ما میدهد که نه تنها مسئولیت اجرای کنوانسیون را داریم بلکه هماهنگی همه فعالیتهای مرتبط با کنوانسیون هم با ماست.
فرشچی گفت: در جنوب، کنوانسیون کویت و همکاری هشت کشور برای حفظ محیط زیست خلیج فارس و دریای عمان یعنی راپمی را داریم. در بخش شمالی در دریای خزر کشورهای اطراف دریای خزر را داریم و مجموعاً این معاونت با ۱۲ کشور در ارتباط است و در دریای خزر کنوانسیون تهران را داریم. علاوه بر اینها کنوانسیون لندن را داریم که به زبالههای دریایی و مواد زائد کشتیها که به دریا وارد میشود ذیل این پروتکل اجرا میشود.وی گفت: علاوه بر اینکه مردم نسبت به اهمیت دریا از جهات مختلف متوجه بشوند، ما که اینقدر صحبت از اشتغالزایی میکنیم باید حداقل این وظیفه را بتوانیم انجام دهیم که شغلهای مرتبط با دریا که بیش از ۱۰۰ شغل است را معرفی کنیم.
معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست گفت: در بخش اطلاعات علمی و کاربردی و هنرستان، میتوانند افراد در زمینههای مختلفی مثل تجهیزات کشتی متخصص بشوند. یا خدماتی که به بخشهای مختلف صیادی و ماهیگیری بدهند. چیزی که برای جوانها خیلی اهمیت دارد این است که الان دیگر همه به دنبال مدرک تحصیلی نیستند و مسال اشتغال جدیتر است. در این حوزهها میتوان افراد را خیلی زودتر متخصص و به بازار کار روانه کرد.
وی گفت: فعالیتهای زیادی در چهار سال گذشته داشتهایم که از جمله باید به مواردی اشاره کنم. زمانی که زمزمه توسعه سواحل مکران در سال ۱۳۹۲ مطرح بود به این فکر افتادیم که اگر برنامه توسعه ششم ۶۰ تا ۷۰ درصد برنامهاش را متمرکز بر سواحل کرده الان چه اتفاقی خواهد افتاد؟ چون ما اطلاعات کافی نداشتهایم و باید پهنهبندی فضایی داشته باشیم تا بدانیم وقتی این توسعه با این شدت و حدت رخ میدهد از نظر زیست محیطی چه اتفاقی میافتد.
فرشچی یادآور شد: از کارهای ارزشمند دیگر که باید اشاره کنم، در حوزه پرورش ماهی در قفس تقاضا بسیار زیاد بود. متأسفانه موارد این چنینی در میان مردم ما مثل مد میماند و همه میخواهند به آن ورود کنند بدون اینکه مطالعه و بررسی داشته باشند. یکی از کارهای ما با همکاری شیلات این بود که لکههای مناسب پرورش ماهی در قفس را مشخص کنیم تا نظم و مدیریتی روی این فعالیت باشد.
معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست، گفت: چیزی که خیلی کارهای ما را تحتالشعاع قرار میدهد یکی ارزیابی اثرات زیست محیطی توسعه و فعالیتهایی که در دریا رخ میدهد است که باید در معاونت دریایی انجام شود. مسئله دیگر بحث آبشیرینکنهاست و این استراتژی که صنایع به داخل کشور برود عوض شده و الان میخواهیم صنایع را جایی ببریم که آب در دسترس است. به دلیل نیاز آبی و نیاز صنایع مستقر در مناطق ساحلی ما، طبیعتاً نیاز به آب شیرینکن خواهد بود و سازمان باید آماده باشد که آب شیرین کن ها از نظر استقرار و مکان یابی و از نظر فناوری مورد استفاده کمترین آئیب را به محیط زیست بزند. الزام به اینکه آب شیرین کن ها استقرار درست و فناوری مناسب داشته باشند وظیفه ماست.
فرشچی تصریح کرد: مسئله دیگر بازیافت کشتی است. در دریای مازندران صدها کشتی مغروقه داریم که در دریا رها شدهاند. در خلیج فارس و دریای عمان که تعداد بسیار بسیار زیادی داریم و فقط ۱۷۴ کشتی غرق شده در دهانه اروند داریم. ما نمیخواهیم حیاط خلوت کشورهای همسایه برای اوراق کشتیهایشان باشیم. با طرح این موضوع در کارگروه سواحل این مسئله مطرح میشد که فقط شاید در شرقیترین و شمالیترین بخش دریای عمان به طور متمرکز بتوانیم بحث اوراق کشتیها را انجام بدهیم. مسئله دیگری که در چهار سال گذشته خیلی وقت ما را گرفته و به آن اهمیت دادیم پایش زیست محیطی دریاها و پایش میکروبی در استانهای ساحلی ما بود.
ارسال دیدگاه