تشکلهای دانشآموزی؛ ظرفیت مناسب انجام برنامههای فرهنگی و تربیتی
در نشست معاونان پرورشی و تربیت بدنی شهرستانها و مناطق مازندران با مسئولان تشکلهای دانشآموزی بر ظرفیت این تشکلها برای ارائه و انجام برنامههای فرهنگی و تربیتی تأکید شد.
به گزارش خبرنگار پانا-مازندران، لیلی احمدی معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان در نشست با معاونان پرورشی و تربیت بدنی شهرستانها و مناطق با مسئولان تشکلهای دانشآموزی هلال احمر، سازمان دانشآموزی و اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزی، در اردوگاه شهدای دانشآموز شهرستان ساری، با تأکید بر اینکه جمعیت هلال احمر منحصر به امداد و نجات نیست بلکه فراتر از آن با اقدام بشردوستانه برای نجات جان افراد و دستگیری آسیبدیدگان درواقع فعالیت فرهنگی است.»
احمدی ضمن اعلام اینکه جمعیت هلال احمر ابتدا کار فرهنگی انجام میدهد و پس از آن کار امدادی، گفت: «این جمعیت چهار هدف تأمین احترام انسانها، تأمین سلامت انسانها، برقراری صلح و دوستی و تسکین آلام بشری را در برنامهها و فعالیتهای خود دنبال میکند.»
معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر مازندران از معاونان پرورشی خواست با هوشیاری بیشتری با تشکل دانشآموزی هلال احمر همکاری کنند و گفت: «در فعالیت آموزشی طرح دادرس، هدف این است که تک تک دانشآموزلن یک دانشآموز آماده در روزهای سخت برای رویایی با روزهای بحران باشند.»
وی با اشاره به اجرای طرح دادرس در ۴۰۰ مدرسه مازندران گفت: «فعالیت تشکلهای دانشآموزی نیاز به تخصیص ساعات آموزشی به عنوان فوقبرنامه دارد و خلأ فرصت لازم برای امور مربوط به تشکلها باید برطرف شود.»
کار تربیتی، در دل امور فرهنگی است
نعمتالله یونسی مسئول اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان جانپاکی دانشآموزان را منوط به نشست با متولیان پرورشی و تربیتی و تصمیمات آن دانست و گفت: «مدیر تربیتی در برخی حوزهها از یک مربی تربیتی میتواند تأثیرگذارتر باشد چراکه میتواند جهتگیری کند.»
وی کار فرهنگی را عام و کار تربیتی را خاص دانست و گفت: «کار تربیتی در دل کار فرهنگی است و گاه مغفول میماند زیرا گزارش کار آن در احوال خود دانشآموزان است که شاید نتوان به روی کاغذ آورد.»
یونسی با انتقاد از کار تربیتی گلخانهای که به معنای از بین رفتن نتیجهی آن با تغییر شرایط است، گفت: «روح حاکم بر امور تربیتی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان «مسئولیتسپاری» و «اعتماد به دانشآموزان» است و باید توجه داشت که دانشآموز مخاطب ما نیست بلکه او میداندار است و باید به او هویت بخشید.»
تشکلهای دانشآموزی ظرفیت قابل توجه برای امور فرهنگی و تربیتی
علیاصغر قیصری مدیر سازمان دانشآموزی نیز در این نشست با اشاره به حضور دانشآموزان پیشتاز دختر و پسر در اجرای برنامهها و آیینهای مختلف آموزش و پرورش گفت: «با وجود تمام سختیها و کاستیهایی که به آن واقف هستیم، تشکلات سازمان دانشآموزی در سطح مدارس شهرستانها و مناطق فعال است.»
قیصری افزود: «سازمان دانشآموزی ظرفیتی قابل توجه در امور فرهنگی و پرورشی است که چالشهای آن باید مدیریت شود و ظرفیتی که متعلق به آموزش و پرورش است در همین دستگاه بماند و به خارج از آن راه نیابد.»
مدیر سازمان دانشآموزی با اشاره به میزبانی مازندران در برگزاری اردوی ملی قطب سه کشور گفت: «در مجموع در کشور ۱۶ هزار مربی و دانشآموز طی ۲۵ روز در اردوهای ملی پنج قطب کشور حضور داشتند که مازندران میزبان سههزار و ۲۰۰ نفر از آنان بود.»
قیصری تأکید سازمان دانشآموزی مازندران در سال تحصیلی جدید را به صورتی متمرکزتر بر امور فرهنگی و تربیتی داتست و گفت: «در سال گذشته بستر و زیرساختهای لازم را فراهم کردیم و در سال جاری فعالیتها و برنامههای تربیتی بیشتری خواهیم داشت.»
ارسال دیدگاه