رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خبرداد:

پیش بینی برداشت 3 هزار و 500 تن چغندرقند ریشه ای در اردبیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: برداشت چغندر ریشه ای در دشت اردبیل آغاز شد.

کد مطلب: ۶۷۷۰۷۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا استان اردبیل،رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهارکرد: در جهت تغییر الگوی کشت برای اولین بار در سال زارعی جاری 700 هکتار از اراضی دشت اردبیل به کشت چغندرقند ریشه ای اختصاص یافته بود .

عدیل سروی افزود: تاکنون بیش از دو هزار تن چغندرقند برداشت شده و برای استحصال قند به کارخانه قند مغان ارسال شده است و پیش بینی می کنیم ۱۵۰۰ تن دیگر نیز از این مزارع برداشت شود .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: متوسط عملکرد این محصول در دشت اردبیل ۵۰ تن است که پیش بینی می شود چغندرکاران 3 هزار و 500 تن از این محصول را درسالجاری برداشت کنند .

سروی در خصوص میزان عیارقند محصولات برداشت شده نیز گفت: براساس آنالیزهای آزمایشگاهی میزان عیار برداشت شده از چغندر ریشه ای در دشت اردبیل ۱۷ درصد می باشد که دو درصد نیز از استاندارد ملی بالاست و این امر گویای توانمندی اردبیل در تولید چغندر قند ریشه ای می باشد .

وی اظهار داشت: هدف از کشت چغندر ریشه ای استحصال قند از این زراعت ارزشمند است که افزایش سطح زیر کشت آن در سالهای آینده می تواند علاوه بر ایجاد زمینه های اشتغال قدمهای موثری نیز در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در خود کفایی تولید قند در کشور باشد .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در خصوص نحوه خرید این محصول از چغندرکاران افزود: دولت به ازای هر کیلو گرم چغندرقندریشه ای با عیار قند ۱۷ درصد مبلغ 3 هزار و 300 ریال به کشاورزان پرداخت می کند و این درحالی است که در دیگر استانها چون عیارقند محصول استحصالی ۱۶ درصد است دولت آن را به قیمت هر کیلوگرم 3 هزار و 91 ریال خریداری می کند .

سروی از چغندرکاران ریشه ای استان خواست با شرکت در کلاسهای آموزشی وترویجی و بکار بستن توصیه های فنی و راهنمایی های کارشناسان ترویج، میزان عملکرد هکتاری خود را با عیار قند بالا افزایش دهند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار