اجرای نظام مراقبت اجتماعی دانش‌ آموزان موثر در کاهش آسیب های اجتماعی

در سومین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان فارس بر نقش آفرینی همه دستگاه های متولی در امر فرا قوه ای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی تاکید شد.

کد مطلب: ۶۶۷۰۶۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا فارس، رییس کل دادگستری فارس در این جلسه ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تسلیت فرا رسیدن ماه محرم با اشاره به این که پیشگیری از وقوع جرم مانند فریضه امربه معروف و نهی از منکر یک وظیفه همگانی است گفت: همه دستگاه ها بایستی نسبت به پیشگیری از وقوع جرم و مقابله با ایجاد معضلات و آسیب های اجتماعی در جامعه وظیفه خود را به نحو مطلوب انجام دهند .

علی القاصی با بیان این که آنچه در طرح های تدوین شده پیشگیری از وقوع جرام مهم است؛ بحث اجرای موفق و همکاری همه نهاد های مسئول است گفت: فعالیت های پیشگیرانه زمانی اثر بخش است که به صورت مستمر و با جدیت اجرا شود .

وی پایبندی و تعهد همه نهاد ها در اجرای سیاست های پیشگیری از وقوع جرم را زمینه ساز دستیابی یه هدف کاهش هزینه های مادی و معنوی و به حداقل رساندن آثار ناشی از آسیب های اجتماعی خواند و افزود: در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم اولویت های مهم با دیدگاه های کارشناسی تعیین و با تدوین طرح های جامع و کاربردی زمینه پیشگیری از جرم و آسیب های اجتماعی ایجاد می گردد .

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس طرح جامع پیشگیری از وقوع جرم که الگو گرفته از طرح استان فارس بوده است را مهم توصیف کرد و افزود: نکته دارای اهمیت موفقیت این طرح است که همه بایستی در این رابطه تلاش کنند .

القاصی طرح پیشگیری از وقوع جرم در حوزه اراضی و منابع طبیعی را نیز یکی دیگر از طرح های ملی شده معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان فارس خواند و تصریح کرد: با توجه به اینکه این طرح به صورت جامع در استان فارس تدوین و به ستاد مرکزی ارسال گردید؛ شورای پیشگیری از وقوع جرم کشور نیز با تغییرات اندک این طرح را برای اجرا به سراسر کشور ابلاغ کرد به نحوی که اجرای طرح حفظ و حراست از اراضی ملی می تواند متولیان امر زمین و حوزه اراضی در سراسر کشور را در جهت حفظ حقوق بیت المال هدایت نماید .

وی از طرح های پیشگیری و برداشت های غیر مجار از آبهای زیرزمینی ، طرد اتباع بیگانه غیر مجاز و پیشگیری از ورود کالاهای قاچاق به عنوان طرح های موفق این حوزه به عنوان خروجی مؤثر این شورا یاد کرد و گفت : پویایی و انجام کار علمی کلید موفقیت در این حوزه است .

رئیس کل دادگستری استان فارس مبارزه جدی با ورود کالاهای قاچاق در استان را خواستار شد وگفت: متأسفانه هنوز کالاهای قاچاق نسبت به اجناس تولید داخل در بازار بیشتراست که باید با این پدیده شوم برخورد شود .

القاصی در ادامه به طرح " نماد" یا نظام مراقبت اجتماعی دانش‌ آموزان اشاره و با بیان اینکه استان فارس به عنوان یکی از چهار استان کشور مجری این طرح ملی به صورت پایلوت بوده است گفت: در حال حاضر در اجرای ماده 113 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه استان فارس با همکاری نهاد های مسئول و محوریت آموزش و پرورش استان اجرای این طرح را در دستور کار قرار داده و نتایج و خروجی آن مورد رصد و بررسی قرار می گیرد .

وی با بیان اینکه در این طرح آسیب های اجتماعی که دانش آموزان را تهدید می کند توسط کارشناسان خبره بررسی و راهکارهایی برای جلوگیری از وقوع جرم ارائه می شود گفت: اگر می خواهیم آسیب ها در جامعه کاهش یابد لازم است به صورت ریشه ای و اساسی برنامه ریزی کنیم و این طرح مراقبتی که در بازه زمانی یک ساله و پنج ساله اجرا می گردد؛ می تواند با نگاه به حوزه تعلیم و تربیت ضمن کاهش میزان آسیب پذیری دانش آموزان ، آثار مثبت کاهش آسیب و بزه در آینده را نیز تأمین نماید .

رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم استان فارس در پایان با تأکید بر اینکه همه در مقابل تهدیدها و آسیب ها مسئول هستیم اراده جمعی و احساس تکلیف مسئولین و مشارکت همگانی را زمینه ساز حفظ ارزش ها و اجرای قوانین و گسترش فرهنگ پیشگیری از وقوع جرم در جامعه دانست .

در انتهای نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس از کتاب مجموعه مقالات و سخنرانی های همایش پیشگیری از قاچاق کالای سلامت محور رونمایی شد .

این کتاب که مشتمل بر 6 بخش است از ابعاد مختلف به صورت تئوری و عملی و به تعبیر دیگر به صورت مفهومی و مصداقی به موضوع قاچاق کالای سلامت محور پرداخته است .

این کتاب حاوی نگاه پژوهشگران به مؤلفه های مخاطب شناسی ، نیاز شناسی ، زبان شناسی ، زمان شناسی و پیامد شناسی همراه با ارائه راهبرد ها و راهکار های پیشگیرانه در حوزه قاچاق گالای سلامت محور است .

مطالب پژوهشی ، طرح ها و برنامه های ارائه شده در این مجموعه مقالات با نظر به آینده تدوین شده و به دنبال پیشبینی ، پیش سازی و مداخله در محیط های آینده در حوزه قاچاق کالا دارد .

دیگر وجه تمایز این کتاب با کتب مشابه ارائه پیشنهادات با قابلیت اجرایی آن می باشد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار