بررسی موضوعات اقتصادی از فضای کسب وکار تا افق بازارها

محدودیت ها و مقاومت ها برای ورود استارت آپ ها به صنایع و خدمات، ضرورت توجه به بازارهای جدید صادراتی، ضرورت بررسی های علمی و بومی در زمینه تراریخته ها، بررسی فضای کسب و کاربرای استارت آپ ها و چشم انداز بازار طلا تا پایان سال از جمله موضوعاتی است که در گروه اقتصادی خبرگزاری پانا این هفته مورد بحث و بررسی واقع شده است .

کد مطلب: ۶۶۶۸۸۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا ،محدودیت ها و مقاومت ها برای ورود استارت آپ ها به صنایع و خدمات نیز کم نیست از مقاومت ها در برابر خدماتی چون اسنپ تا ورود فین تک ها و صنایع دیگر؛ آنچه مسلم است اقتصاد چاره ای جز حرکت در این مسیر و بسترسازی برای ورود استارت آپ ها به عرصه فعالیت ندارد و آنگونه که یک فعال استارت آپی می گوید استارت آپ ها در تلاش هستند تا صنعت را برای ورود آنها به عرصه همراه کنند.

آنچه برآمده از بازارهای مختلف جهان است نشان می‌دهد رشد و توسعه اقتصاد کشورها مبتنی بر ICT تعریف شده و در این میان، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها حرف نخست را در اقتصاد می‌زنند.

با این‌حال، این‌گونه شرکت‌ها در ایران همچنان نتوانسته اند مانند همتایان جهانی خود در به دست گرفتن بازار موفق باشند اگرچه در دهه اخیر تلاش های بسیاری انجام شده تا استارت آپ ها به ویژه انها که مبتنی بر فناوری هستند وارد عرصه شوند و صنایع و خدمات کشور راه پیدا کنند .

محدودیت‌ها برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان یا استارت‌آپ‌ها در حوزه مالی در حالی است که به گفته مدیرعامل فرابورس، 260شرکت دانش‌بنیان به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درخواست خود را ارائه دادند تا وارد بازار بورس شوند، اما ورود این 260شرکت‌ با فرآیند ارزیابی و ورود سالانه20 شرکت به بازار بورس، ‌13 سال طول خواهد کشید بنابراین، فرابورس باید برنامه مدونی برای ورود شرکت‌ها و صنایع جدید تدوین کند.

نوید کندری مدیر اجرایی شتابدهنده فارابی در گفت و گو با خبرنگار پانا در پاسخ به این پرسش که ورود استارت آپ ها به به صنعت بیمه و برنامه نویسی برای آن برای تمامی رشته های بیمه ای خواهد بود گفت:ورود استارت آپ ها به رشته های بیمه ای متفاوتی که در صنعت بیمه وجود دارد بر اساس طرح تحقیق و توسعه ای است که به این منظور انجام خواهد شد .

وی افزود:به طور طبیعی آغاز به کار و ورودما از حوزه های جذاب در این صنعت خواهد بود و به تدریج زنجیره خدمات تکمیل خواهد شد.

کندری در پاسخ به این پرسش که بسترهاو زیرساختهای لازم برای ورود استارت آپ ها به صنعت بیمه فراهم است،گفت :بخشی از این زیرساختها فراهم است و برخی بسترها نیز فراهم نیست به طور مثال بحث ماهواره ها که باید برای دسترسی به برخی اطلاعات کشاورزی در کشور فراهم باشد..

ضرورت بررسی های علمی و بومی در زمینه تراریخته ها

این روزها صحبت‌های زیادی راجع به محصولات دستکاری شده ژنتیکی یا تراریخته مطرح می شود و نظرات در این خصوص متفاوت است و شاید علم هم هنوز به آن درجه از قطعیت نرسیده که بتواند بشر را به مصرف تراریخته ها توصیه یا منع کند و آنگونه که یک کارشناس بخش کشاورزی می گوید استفاده از محصولات تراریخته نیازمند دقت بالاست چون بحث سلامت جامعه بسیار مهم است .

به گزارش خبرنگار پانا ،سازمان‌های متولی امور بهداشت، محیط‌زیست و کشاورزی در سطح جهان اظهارنظرات مختلف و ضدونقیضی درباره محصولات دستکاری شده ژنتیکی داشته‌اند. به این ترتیب رفتار مردم هم درباره انتخاب این محصولات و در کشورهای مختلف، متفاوت بوده است. اروپایی‌ها معمولا نسبت به سلامت محصولات غذایی خود ایمنی و دقت بیشتری را مدنظر قرار می‌دهند و تا حد زیادی از مصرف محصولات تراریخته رویگردان هستند .

سطح زیر کشت محصولات تراریخته هم اگرچه تا سال2014 روند افزایشی داشت اما در سال2015 زمین‌های کمتری به تولید این محصولات ادامه دادند. بنابراین تصمیم عمومی بر کاهش مصرف محصولات دستکاری شده، بوده است.

اما ما در ایران چه وضعیتی داریم ؟آیا محصول تراریخته در ایران تولید می شود ؟

آنگونه که آزاد عمرانی، عضو هیات‌رئیسه انجمن ارگانیک ایران و اتحادیه ملی محصولات کشاورزی می گوید : آمار ضدونقیضی درباره تولید محصولات تراریخته در ایران وجود دارد. به ادعای برخی در سال‌های83 ، 84 و 85 تولیداتی از این محصولات در ایران داشته‌ایم و تحقیقی هم انجام شد و پژوهشگرانی ادعا کردند که 47درصد از برنج‌های موجود در بازار (ایرانی و خارجی) تراریخته بوده‌اند. در عمل وزارت کشاورزی اعلام می‌کند که تا به حال هیچ مجوزی برای تولید محصولات دستکاری شده ژنتیکی داده نشده است.

نیازمند اطلاعات دقیق و کارشناسی در بحث تراریخته ها هستیم

علی زارع زاده کارشناس بخش کشاورزی نیز در گفت وگو با خبرنگار پانا، اظهار کرد: اظهار نظر در خصوص تراریخته به اطلاعات دقیق و کارشناسی نیاز دارد اما به نظر می رسد با توجه به اینکه بایدسلامت محصولات غذایی و جامعه به عنوان اصل اساسی در نظر گرفته شود و بدیهی است که توجه و دقت نظر در مورد آن بسیار ضروری است .

کارشناس بخش کشاورزی عنوان کرد: علم هنوز به این درجه از قطعیت نرسیده که بتواند سلامت و عدم زیان محصولات تراریخته را تایید کند.

وی اضافه کرد: با کیفیت عالی که محصولات تراریخته دارند بشربه این نتیجه رسیده که با اصلاح نژاد می توانند میزان قابل توجهی از تولید را به دست آورد اما باید گفت جوامعی باید به دنبال تراریخته بروند که پیشینه کشاورزی و تجربه لازم را ندارند و در این میان ایران کشوری است که از گذشته های دور به تولید محصولات کشاورزی اشتغال داشته توانسته بسیاری از نیازهای غذایی خود را تامین کند.

زارع زاده خاطرنشان کرد: در برخی از بخش های کشاورزی به این علم و تکنولوژی تولید نرسیده ایم که بتوان حجم تولید را افزایش داد اما استفاده از محصولات تراریخته نیز نیازمند دقت بالاست چون بحث سلامت جامعه بسیار مهم است .

http://pana.ir/news/664769

نوسان قیمت سکه و ارز از ابتدای سال جاری وجود داشته اگرچه به شرایط شوک نرسیده اما با افت و خیز همراه بوده و در این میان یک تحلیلگر بازار سرمایه می گوید بازار طلا در ماههای آینده صعودی و مناسب است و سرمایه گذاری خوبی به نظر می آید.

به گزارش خبرنگار پانا بازار طلا و سکه همواره یکی از بازارهای پرجاذبه برای سرمایه گذاری بوده است که گذشته از شرایط بازارهای جهانی و بهای اونس در بازار داخلی نیز متاثر از عوامل بسیاری از جمله نرخ ارز و تقاضای داخلی است.

اما بهای اونس در بازار جهانی چه شرایطی را طی می کند ؟

جب هندورگر تحلیلگر ارشد موسسه گلد استاک تریدز معتقد است همه عوامل و نیروها برای دستیابی قیمت طلا به سطح 1400 دلاری آماده است به گفته او بدهی های آمریکا خارج از کنترل شده است، کسری بودجه آمریکا به شدت با افزایش همراه است، تشدید تنش های سیاسی با کره شمالی نیز می تواند عامل مهمی برای رشد فزاینده قیمت جهانی طلا باشد.

تحلیلگران موسسه مالی اوآنادا نیز بر این باورند که تشدید ریسک های سیاسی در عرصه بین المللی به خصوص بحران کره شمالی از یک سو و ادامه نگرانی ها نسبت به اوضاع سیاسی و اقتصادی آمریکا می تواند تاثیر زیادی بر قیمت طلا داشته باشد.

امیرحسین شریعتی تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه نیز درگفت وگو با خبرنگار پانا درخصوص وضعیت بازار طلا گفت : با توجه به ناآرامی هایی که در آمریکا پس از نتایج انتخابات به وجودآمد و اتفاقاتی که در منطقه یورو و شرق آسیا به وجود آمده در مجموع افق بازار طلا مثبت شده و تمایل مردم به تبدیل سرمایه ها به طلا بیشتر شده است .

وی درباره قیمت های طلا در بازار داخلی نیز ،افزود: دلار و طلا در بازار داخلی مسیرهای متفاوتی را طی کرده اند به گونه ای که با افزایش قیمت دلار قیمت طلا کاهش داشته و برعکس و باید گفت به دلیل تعطیلی روزهای پنج شنبه و جمعه درایران و تعطیلی شبنه و یک شنبه در بازارهای بین المللی، نرخ گذاری چهار روز در بازار طلای کشور هیچ وابستگی به بازارهای بین المللی ندارد .

شریعتی عنوان کرد: با توجه به این که محرم و صفر در پیش است قیمت طلا در بازار داخلی افت و خیز چندانی نخواهد داشت مگر اینکه اتفاقات پیش بینی نشده ای به وجود آید و صندوق های سرمایه گذاری شروع به جمع کردن طلا از سطح بازار داشته باشند .

تحلیلگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد: البته ممکن است اتفاقات پیش بینی نشده ای نیز بازار جهانی طلا را تحت تاثیر قرار دهند به طور مثال در سال 1991 اونس تا 1900دلار افزایش یافت و آمریکا بدهی های خارجی خود به چین را با طلا تسویه کرد و پس از آن انس تا 1700 دلار کاهش یافت .

وی گفت : البته به نظر می رسد تا دو ماه آینده از نظر تقاضای بازار داخلی با افزایش مواجه نباشیم البته پس از آن اعیاد و ماههایی که در آن افزایش تقاضا وجود دارد پیش روست و بازار طلا در ماههای آینده صعودی و مناسب است و سرمایه گذاری خوبی به نظر می اید .

http://pana.ir/news/665229

فضای کسب و کار به تجاری سازی ایده های استارت آپی و کارآفرینی منجر شود

استارت آپ ها ،کارآفرینان و فعالان بازار کار که می خواهند وارد فضای کسب و کار کشور شوند به بهبود رتبه های کسب و کار وابسته اند و آنگونه که رئیس کمیسیون تسهیل فضای کسب و کار اتاق بازرگانی تهران می گوید فضای کسب و کار باید بتواندبه تجاری سازی ایده های استارت آپی و کارآفرینی منجر شود.

به گزارش خبرنگار پانا ، گزارش بانک جهانی از بررسی وضعیت شاخص « کسب و کار» نشان می دهد، ایران در بین ۱۹۰ کشور دنیا در سال ۲۰۱۷، در جایگاه ۱۲۰ قرار دارد. تنها اصلاح ثبت شده در گزارش سال ۲۰۱۷ برای ایران، بهبود و توسعه پنج واحد تجاری بود که تبعات در کاهش اندک زمان صادرات و واردات قابل مشاهده است، اما با توجه به بهبود سایر کشورها در این موضوع، رتبه ایران در نماگر تجارت فرامرزی از ۱۶۷ به رتبه ۱۷۰ در سال ۲۰۱۷ تنزل یافته است.

در جدیدترین گزارش سهولت انجام کسب و کار رتبه ایران سه رتبه تنزل یافته به طوری که از ۱۱۷ به ۱۲۰ در بین ۱۹۰ کشور دنیا رسید که بر این اساس در واقع وضعیت واقعی کسب و کار ایران طبق گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۷ تفاوت محسوسی با سال ۲۰۱۶ نداشته است.

بسیاری از تشکل های بخش خصوصی از جمله اتاق های بازرگانی و اتاق های اصناف نیز تلاش هایی را برای بهبود فضای کسب و کار و انتقال مشکلات به تصمیم گیران و تصمیم سازان کشور انجام داده اند و در این میان کمیسیون تسهیل فضای کسب وکار اتاق بازرگانی تهران نیز رصد مشکلات و انتقال آن به دست اندرکاران کشور را برعهده دارد .

نقش مهم استارت آپ ها در اشتغال

محمدرضا نجفی منش رییس کمیسیون تسهیل فضای کسب و کار اتاق بازرگان تهران در گفت وگو با پانا با اشاره به رتبه پایین کشور در شاخص رقابت پذیری عنوان کرد:استارت آپ ها می توانند تاثیرات مناسبی در فضای کسب و کار کشور داشته باشند به همین دلایل از سوی اتاق ایران انجمن کارآفرینان جوان در حال شکل گیری است و در تلاش هستند تا از کار آفرینان جوان حمایت های لازم صورت گیرد.

وی اضافه کرد:بسیاری از افرادی که اکنون در فضای کار آفرینی کشور مطرح هستند از یک ایده استارت آپی وارد فعالیت شده اند.

نجفی منش تصریح کرد:به طور مثال ایده فعالیت های قلم چی توسط یه دانشجو که هنوز دوره فارغ التحصیلی خود را طی نکرده بود آغاز شد و در بسیاری از نقاط جهان فعالان استارت اپی در دوره دانش اموزی موفق به یک حرکت استارت آپی شده اند که از کنار آن موفق به ایجاد فعالیتهای کارآفرینی گسترده شده اند.

فضای کسب و کار باید بتواندبه تجاری سازی ایده های استارت آپی منجر شود

وی اضافه کرد:شرایط و فضا برای فعالیت کسب و کارها باید به گونه ای باشد که استارت آپ ها و فعالان فضای کسب و کار بتوانند سرعت و رشد لازم را داشته باشند و به راحتی در مسیر تجاری سازی ایده خود قرار گیرند.

ریسک شروع فعالیت استارت آپی پذیرفته شود

وی با اشاره به مشکلاتی که در تامین منابع مالی برای فعالیتهای استارت آپی در کشور وجود دارد ،عنوان کرد:ریسک فعالیتهای استارت اپی باید توسط صندوق ،نهادها یا بانک پذیرفته شود و باید شتابدهنده ها و تسهیل گران فعالیت های استارت آپی به خوبی ساماندهی شوند و به نظر می رسد اقدام اتاق بازرگانی ایران برای ایجاد انجمن کارآفرینان جوان می تواند تاثیرات مناسبی را به دنبال داشته باشد .

نجفی منش در پاسخ به این پرسش که فضای کسب و کار کشور را برای کارآفرینان و افرادی که می خواهند وارد فعالیت اقتصادی شوند چگونه ارزیابی می کنید،گفت :نمره و رتبه کشورها در کسب و کار دارای چندین شاخص است که یکی از این شاخصها شروع کسب و کار است و ارزیابی ها نشان می دهد این شاخص متاثر از ده عامل است و در این میان نیوزلند که بالاترین رتبه را در شروع کسب و کار کسب کرده رتبه 86 را به خود اختصاص داده است و رتبه ایران در این شاخص 57.08 بوده که به 57.28 ارتقا یافته است .

رییس کمیسیون تسهیل فضای کسب و کار خاطر نشان کرد:البته سایر کشورها نیز تلاشهایی را برای بهبود رتبه کسب و کار خود انجام داده اند و باید گفت رتبه ایران از 118 به 120 رسیده است .

http://pana.ir/news/664955

صادرکنندگان درحال به دست آوردن بازارهای ازدست رفته هستند

نائب رئیس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اهمیت جذب بازار در افزایش صادرات ،گفت: امروز صادرکنندگان درحال به دست آوردن بازارهای ازدست رفته هستند وبسیاری از کشورها دوباره به جمع کشورهایی بازگشته اند که در گذشته به آنها صادرات مناسب وجود داشته است .

مهدی جهانگیری درگفت وگو با خبرنگار پانا گفت: اولین و مهمترین شاخص در صادرات جذب بازار است و جذب بازار هم طبیعتا ابزارهایی مانند کیفیت محصول و توان رقابتی محصول صادراتی را به دنبال دارد .

وی افزود: برای ورود به بازار صادراتی باید ارکان و قواعد بازارهای بین المللی را رعایت کنیم و طبیعی است اگر این شرایط اعمال نشود ،اهداف صادراتی محقق نمی شود و بازارهای صادراتی کنونی نیز از دست می رود .

جهانگیری گفت : در مقطعی مشکلات جدی در زمینه بازارهای صادراتی وجود داشت اما امروز صادرکنندگان درحال به دست آوردن بازارهای ازدست رفته هستند وبسیاری از کشورها دوباره به جمع کشورهایی بازگشته اند که در گذشته به آنها صادرات مناسب وجود داشته است .

ضرورت توجه به بازارهای جدید و کشف نشده

جهانگیری خاطرنشان کرد: بازارهای هدف باید بسیار مورد توجه قرار گیرندو در این میان توجه به کشورهای منطقه و همسایه و در کنار آن بازارهای جدید و کشف نشده ضروری است .

وی با بیان اینکه کیفیت ارایه خدمات حرف اول و آخر را در بازار رقابتی کنونی می زند ، اضافه کرد: برای افزایش توان رقابتی در کشور باید هم افزایی میان شرکت های صادراتی در کشور ایجاد شود تا بتوان شرایط برای رقابت در بازارهای جهانی افزایش داد .

جهانگیری با اشاره به نقش مهم بانکها در تامین منابع مالی لازم برای صادرات گفت : وجود موسسات غیر متشکل پولی چالش های اجتماعی بسیاری راایجاد کرده و عدم اطمینان به بانکها نیز موجب شد تا بخشی از منابع بانکهای خصوصی به سمت بانکهای دولتی گرایش پیدا کنند .

http://pana.ir/news/664935

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار