تپش نبض هنر گیلان برای محیط زیست

گیلان است و باران و گویی این سرزمین با بارانش هیچگاه عادت تبسم را از دست نخواهد داد و در واهمه بحران کم آبی ملی، نبض هنر استان برای حفظ محیط زیست مانده اش، به تپش درآمده است.

کد مطلب: ۶۶۰۲۱۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا ازگیلان،گیلان سرزمین گیرایی هاست؛ گیرایی هایی به رنگ طبیعت، تاریخ و فرهنگ و برنج و شالیزار، نمادی است که از گیلان در اذهان ثبت است. 45روز از بهار رفته زمانی که خورشید مهربان می شود، موسم کاشت است و آن گاه که داغ تابستان است، زنان و مردان شالیکار راهی شالیزارها می شوند تا ثمره تلاش را بدروند و در این روزهاست که شاید هزاران هزار تصویر از نوع خوشه چینان اثر ژان فرانسوا میله در ذهن گردشگران نقش می بندد .
ماموریت هنر، زیبایی و آگاهی بخشی است از این روی، هنرمندان گیلانی به حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد استان بر آن شده اند که باقیمانده محیط زیستشان را حفظ کنند و با آگاهی بخشی اهتمام مردمان سرزمین خویش را به حفظ طبیعت برافروزند.
انجمن عکاسان رشت، به پاس رنج و ثمر شالیکاران گیلانی جشنواره عکس استانی طراحی و اعلام کرد برترین عکس های ارسالی در این جشنواره به نمایش گذاشته می شود.
الوند رضازاده بیان داشت: فراخوان دومین دوره مسابقه عکاسی جشنواره شکرانه برنج با موضوع کاشت ، داشت و برداشت برنج صادر، شرکت برای عموم آزاد اعلام شد و برندگان مسابقه یادشده، هجدهم شهریورماه جاری اعلام می شوند.
جشنواره یادشده در کنار آئین های ماندگاری چون جشن خرمن ، پاسداشتی برای تلاش شالیکاران استان و همچنین انجام وظیفه هنر، در ماندگاری و گسترش شالی و شالیکاری در گیلان است.
در اتفاق دیگری اثر فیلمساز گیلانی به ششمین جشنواره بین المللی فیلم سبز راه پیدا می کند و فیلم رویای سرخ به کارگردانی شهریار پورسیدیان به بخش رقابتی ششمین جشنواره بین المللی فیلم سبز ایران می رسد.
فیلم کوتاه رویای سرخ به تهیه کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران دفتر رشت، به ارتباط انسان با طبیعت پیرامونش و دریافت هایی که از آن می تواند داشته باشد، می پردازد.
این فیلم پس از حضورهای متعدد در جشنواره های بین المللی و کسب جوایز مختلف، به عنوان یکی از هفت فیلم پر افتخار سینمای جوانان ایران در سال گذشته برگزیده شد. این جشنواره سینمایی با موضوعات محیط زیستی از ١٨ تا ٢٤ شهریورماه، در تهران برگزار می شود.
در رویدادی دیگر از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان اعلام شده مسابقه رسانه ای طبیعت مهربان در راستای فرهنگ سازی و حمایت از محیط زیست در استان برگزار می شود.
فیروز فاضلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان اعلام کرد: مسابقه یادشده ویژه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان است و تاکنون 42 اثر شامل ١٥ گزارش، ١٤ مقاله و ١٣ عکس به دبیرخانه مسابقه ارسال شده است .
وی اظهار کرد: حفظ و حمایت از طبیعت وظیفه تک تک مردمان این سرزمین است و فعالیت رسانه ها بواسطه نقش حائز اهمیتشان در فرهنگ سازی، می توانند در این زمینه بارز تر باشد.
وی ادامه داد: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز به همین منظور و همچنین فعال تر کردن مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان در زمینه محیط زیست مسابقه رسانه ای «طبیعت مهربان» را برگزار می‌کند.
به گفته فاضلی؛ این مسابقه با هدف گسترش سطح آگاهی شهروندان در زمینه محیط زیست و ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ و اخلاق زیست محیطی در گیلان برگزار می‌شود.
وی ادامه داد:بر اساس این فراخوان، فرصت شرکت در مسابقه مذکور، پایان مردادماه ٩٦ اعلام شده بود که با توجه به درخواست متقاضیان، این فرصت تا پانزدهم شهریورماه جاری تمدید شده است.
به هر روی گیلان است و باران و گویی این سرزمین با باران و مسئولیت یکان یکان مردم این سرزمین در حفاظت از طبیعت سرزمینشان، عادت تبسم را هیچگاه از دست نخواهد داد ...

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار