دومین جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی کهگیلویه و بویراحمد:

تدوین و اجرای سند پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر در کهگیلویه و بواحمد

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کهگیلویه وبویراحمد در دومین جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی استان با اشاره به اهمیت و کنترل بیماری‌های غیر واگیر، اظهار کرد: سند پیشگیری و کنترل با بیماری‌های غیر واگیر در استان تهیه و تدوین شده و پس از تصویب ظرفیتی مهم جهت ارتقای شاخص های مرتبط با سلامت در استان است.

کد مطلب: ۶۵۷۶۷۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از کهگیلویه و بویراحمد، اورنگ ایلامی گفت: از آنجایی که دانشگاه علوم پزشکی طبق قانون فقط مواد غذایی و آشامیدنی که دارای مشخصات لازم و تائید شده از سوی سازمان استاندارد باشد و در بازار عرضه می شود را قابلیت نظارت دارد، لذا سازمان های مرتبط از جمله صنعت معدن و تجارت، جهاد کشاورزی،دامپزشکی، استاندارد و تحقیققات صنعتی و ... باید هم سو و هم راستا موادغذایی وآشامیدنی مصرفی در استان را از لحاظ کیفیت، اولویت کار خود قرار داده تا از این طریق از خطرات و مشکلات تهدید کننده سلامت و مرتبط با تقلبات در این زمینه جلوگیری کنند.

ایلامی در ادامه از مهمترین خطرات تهدید کننده سلامت مردم، استفاده بی رویه و غیر اصولی از سموم در تولید محصولات کشاورزی در کشور دانست و گفت: خوشبختانه محصولات کشاورزی که در استان ما تولید می شود از نظر میزان استفاده از سموم دفع آفات نباتی جایگاه قابل قبولی دارد که باید با برنامه ریزی بیشتر از سوی همه نهادهای متولی،زمان مکان و میزان سم استفاده شده در مزارع به روشنی مشخص و توسط نهادهای نظارتی به خوبی قابل رصد بوده تا تضمین کیفیت محصولات کشاورزی از این طریق میسر گردد.

اورنگ ایلامی افزود، میزان تحرک بدنی در بیشتر از 92 درصد از مردم استان ما کمتر از 150 دقیقه در هفته می باشد که این امر باتوجه به عادات نامناسب غذایی و استفاده بیش از حد نمک،شکر و چربی، موجب بروز بیماری های قلبی و عروقی خواهد شد.

وی گفت طبق استاندارد میزان نمک دریافتی هر فرد حد اکثر باید کمتر از 6 گرم در روز باشد که طبق مطالعات انجام شده این امر در حال حاظر حدود 12 گرم در استان می باشد که برخص از دلایل آن استفاده از نمک به عنوان نگهدارنده مواد غذایی از جمله در نان،گوشت های بسته بندی شده ،کباب ها ،فست فود ها و ... می باشد که خوشبختانه از حدود دو ماه قبل و با در اختیار قرار دادن دستگاه های پرتابل به بازرسان بهداشت محیط در تمام نقاط استان میزان نمک،مواد افزودنی غیر مجاز،روغن های نامناسب و سوخته شده، دما، رطوبت،Ph و سایر عوامل تهدید کننده سلامت و مرتبط با تقلبات در این خصوص در محل شناسایی و با متخلفین برخورد می شود.

در ادامه معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به جمع بندی صحبت های مطرح شده در خصوص مواد غذایی و آشامیدنی مصرفی مردم در استان پرداختند و گفت: استان ما از جمله استان‌های خوب در داشتن محصولات کشاورزی سالم است که باید با اطلاع‌رسانی، آموزش و توزیع بسته‌های حمایتی، فرهنگ‌سازی و برچسب‌گذاری محصولات کشاورزی کیفیت محصولات را بالا برده تا از این طریق سلامتی وابسته به مواد غذایی برای مردم تضمین گردد .

وی با اشاره به اهمیت وجود آزمایشات تعیین میزان سم در محصولات کشاورزی، جهت تولید محصولات باکیفیت و سالم در استان، به راه‌اندازی این آزمایشگاه تاکید کرد گفت: با توجه به قوانین و مقرارات تاسیس چنین مکانی، در صورت بلامانع بودن، با تصویت این موضوع می‌توانیم مبلغی را از اعتبارات ملی و استانی برای تجهیز این مکان اختصاص دهیم.

محمدی سلامت را موضوعی عمومی و نه فقط وظیفه دانشگاه علوم پزشکی دانست و بیان داشت: باید با همکاری و تعامل همه دستگاه‌ها مرتبط با سلامت،قدم های عملی و منجر به نتیجه در این حوزه برداشته و آن را در استان گسترش داده تا از این طریق شاخص های مرتبط با سلامت را بالا ببریم.

در ادامه جلسه مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به گوشت سالم و سایر فراورده های خام دامی گفت: این محصولات باید تحت نظارت دامپزشکی و به صورتی سالم، مجاز و قانونی در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد.

عبداله بهمنش از کشتارهای غیر مجاز دام در حاشیه شهرها اشاره کرد و گفت: این کشتارها غیر قانونی و ناسالم بوده و در بساری از موارد منجر به انتقال بیماری های مشترک انسان و دام به مصرف کنندگان می شود .

وی گفت: هر چند اقداماتی در این خصوص صورت گرفت و برخوردهایی نیز انجام شده است که ضمن تشکر از تلاش‌های دستگاه قضا در خصوص برخورد با کشتارهای غیر مجاز دام در استان ، اما باید با فرهنگ سازی نگاه و نگرش مردم نسبت به این موضوع را تغییر دهیم چرا که تا نگاه مردم به این موضوع تغییر نکند انجام اقدامات نظارتی تاثیر زیادی نخواهد داشت .

در پایان جلسه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان ضمن تشکر از امین اله بابویی،سرپرست معاونت اجتماعی دانشگاه به عنوان رئیس دبیرخانه شورای سلامت و امنیت غذایی استان، از تهیه و تنظیم سند و برنامه هایی جهت ارتقای سلامت عموم مردم در استان خبر داد که مهمترین آنها: تصویب الزام پیوست سلامت برای پروژه های استان، تصویب نظامنامه دیدبانی سلامت ،تدوین و اجرای برنامه معتبر مشاوره معلمین ، دانش آموزان و خانواده های آنها با همکاری اداره کل آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی، ابلاغ شیوه نامه سنجش عملکرد سلامت محوری در ارزشیابی استانداران ، فرمانداران ، بخشداران و شهرداران و تدوین برنامه عملیاتی بهبود وضعیت سلامت کارکنان بر اساس بسته پایه خدمات سلامت کارکنان دولت و توسعه فعالیت های ورزشی کارکنان می باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار