معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با پانا
تفاوت اردوهای سازمان دانشآموزی با سایر اردوها در مهارتآموزی است
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «تفاوت اردوهای سازمان دانشآموزی نسبت به سایر اردوهای رایج در سطح مدارس، تجربهی شرایط سخت و یادگیری مهارتهای مورد نیاز زندگی است.»
مهدی فیض در حاشیهی بازدید از اردوی ملی اعضای پیشتاز قطب سه کشور که به میزبانی مازندران در اردوگاه میرزاکوچکخان رامسر در حال برگزاری است، در گفتوگو با خبرنگار پانا گفت: «سازمان دانشآموزی برای تربیت دانشآموزان دارای ساختاری است که شامل به عضویت گرفتن دانشآموزان و فعالیتهای تشکیلاتی است تا در نهایت دانشآموزان به تعبیری تشکیلاتی شوند.»
فیض با اشاره به حضور ۱۶ هزار مربی و دانشآموز عضو تشکیلات پیشتازان و فرزانگان در اردوهای ملی پنج قطب کشور، گفت: «اردوهای ملی سازمان دانشآموزی با هدف ارائه آموزشهای جامع در حوزههای مختلف موزد نساز یک نیروی تشکیلاتی برگزار میشود که هم حوزه اعتقادی، سیاسی و فکری را در بر دارد و هم مهارتهایی مانند کار با چوب و گره وکمکهای اولیه و هم اینکه دانشآموزان باشرکت در این اردوها، برای زندگی واقعی مهارتهایی کسب میکنند تا در آینده از آن بهره برند.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اردوهای سازمان دانشآموز با اردوهای رایج در سطح مدارس متفاوت است، افزود: «اردوهای سازمان دانشآموزی تفریحی و سیاحتی نیست بلکه دانشآموز طی آن زندگی در شرایط سخت را تجربه میکند و میآموزد که چگونه خودش از پس احتیاجات اولیه و ضروری زندگی برآید.»
وی افزود: «دانشآموز با تجربهی اردوهای سازمان دانشآموزی برای حضور در زندگی واقعا توانمند میشود که هم لازمهی زندگی فردی اوست و هم لازمه کشور ما که در معرض تهدیدهای گوناگون است و آمادگی برای تابآوری شرایط سخت ضروری است.»
فیض با اشاره به حضور ارزیابهای اردوی ملی در هر پنج قطب برگزار کنندهی اردو گفت: «ارزیابها ضمن حضور مستقیم در اردوها، هم از نگاه مربیان و مدرسان ارزیابی را انجام میدهند هم از نگاه دانشآموزان که در نهایت جمعبندی ارزیابی آنها بیان خواهد شد.»
وی افزود: «شور و حال دانشآموزان در اردوها نشانهی موفقیت اردوست، از طرفی مربیان و مدرسین نیز رضایتمندند که خود برگرفته از رضایت دانشآموزان است زیرا اگر دانشآموزان از شرایط اردو رضایت نداشته باشند، از همراهی با مربیان خودداری میکنند و در عوض مقاومت میکنند و در نتیجه تنش ایجاد میشود اما آرامش همراه با تحرک حاکم بر اردوها نشانهی رضایت آنان است.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به ایجاد چند تغییر اصلی در زمان تصدی پست معاونت از سوی خود، اشاره کرد و گفت: «یکی از اقدامات جدید استقرار یک مدل برنامهریزی راهبردی در حوزه معاونت پرورشی است به این معنا که ساختارهای مناسب برای برنامهریزی راهبردی را در خود داشته باشد که بخشی برای برنامهریزی و مطالعات فرهنگی است و بخشی برای ارزیابیهای فعالیتها.»
فیض افزود: «توجه ما مخصوصا به ارزیابی اثربخشی فعالیتهاست و نه ارزیابی اجرای فعالیتها، زیرا تا کنون ارزیابیها محدود میشدبه اینکه چند ارذو یا مراسم برگزار شده است اما در حال حاضر ارزیابی بدین شکل است که این فعالیتها و مراسم تا چه حد اثربخش بوده است.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش یکی دیگر از اقدامات بخش خود را شفافسازی مأموریتهای معاونت پرورشی و فرهنگی و سازمان دانشآموزی برشمرد و گفت: «در هر استان فعالیتهای بخش معاونت پرورشی و سازمان دانشآموزی به روشنی تفکیک نشده بود که در چندماه اخیر این منفکسازی انجام شد.»
فیض به برگزاری اردوهای ملی در پنج قطب کشور اشاره کرد و گفت: «امسال با هدف دربرگیری تعداد بیشتری دانشآموز و مربی،اردوی ملیای که هر سال در پایتخت با تعدادی محدود شرکتکننده برگزار میشد، به پنج قطب متفاوت در سطح کشور تبدیل کردیم تا جوابگپی خیل کثیر دانشآموزان و مربیان سازمان دانشآموزی باشیم.»
اردوی ملی اعضا و مربیان پیشتاز و فرزانه قطب سه کشور با حضور استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، مازندران، گیلان و شهر تهران به میزبانی مازندران در اردوگاه میرزاکوچکخان رامسر در حال برگزاری است.
ارسال دیدگاه