مستند آیینی «شبیه مضحک» آماده نمایش شد

فیلم مستند آیینی «شبیه مضحک» از تولیدات جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی «علی‌محمد ناصر‌بافقی» مستندساز یزدی، با پشت‌سر گذاشتن آخرین مراحل فنی آماده نمایش شد تا متقاضی حضور در یازدهمین جشنواره سینماحقیقت شود.

کد مطلب: ۶۵۶۳۷۵
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش پانا؛ این مستندساز اظهار کرد: در ایران حدود شش تعزیه شاد داریم که به آنها «شبیه» می‌گویند؛ مانند «خروج مختار»، «تعزیه امام رضا ع»، «تعزیه جهود» و «شبیه مضحک»؛ مراسمی که روز 13 فروردین هر سال در شهر یزد برپا می‌شود.
وی پیرامون ساخت مستند «شبیه مضحک» توضیح داد: ما در این مستند به تاریخچه‌ی شبیه مضحک پرداختیم و در منطقه میبد یزد «شبیه مختار» را بازسازی کردیم؛ همچنین در تحقیقاتی که انجام دادیم به میرنوروزی رسیدیم و به واسطه تصویرسازی اشاره‌ای هم به میرنوروزی کردیم.
بافقی خاطرنشان کرد: در این مستند تنها به شهر یزد محدود نشدیم و در شهرهایی مانند تهران هم فیلمبرداری کردیم. با اساتید پیشکسوت تعزیه گفتگوهایی داشتیم و از آن جایی که باید در انتظار فصل مراسم می‌ماندیم، ساخت این مستند دو سال و نیم زمان برد. البته یکی دیگر از دلایل طولانی شدن کار این بود که در حین تولید متوجه شدیم باید فرمت تازه‌ای به فیلم اضافه شود و هماهنگی‌ها مدتی زمان برد. از سوی دیگر منابع مکتوب در این زمینه اندک هستند و به همین دلیل پژوهش میدانی زیادی داشتیم و همین کار را زمان‌بر می‌کرد.
گفتنی است که نخستین نمایش «شبیه مضحک» در یازدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت خواهد بود.
عوامل تولید این مستند عبارتند از: پژوهشگر، کارگردان و تهیه‌کننده: علی‌محمد ناصر‌بافقی، فیلمبردار و تدوینگر: حسن نقاشی، صدابردار: سلمان دهقان، دستیاران تصویربردار: حسین آخوندزاده و هادی دهقان، مدیر تولید: رضا آقایی، عکاس: محمد برزگر، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار