كارشناس روابط بين‌الملل در گفت و گو با پانا:

اقتصاد بین الملل، همسایگان و برجام چالش های پیش روی ظریف هستند

یک کارشناس روابط بین الملل سه حوزه اقتصاد بین المللی ایران، ارتباط با کشورهای همسایه و برجام را سه چالش های پیش روی ظریف در دولت دوازدهم اعلام کرد.

کد مطلب: ۶۵۳۱۵۶
لینک کوتاه کپی شد

محمدعلي بصيری، استاد علوم سياسي دانشگاه اصفهان و كارشناس روابط بين‌الملل، در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره چالش های پیش روی سیاست خارجی ایران گفت: مباحث اقتصادی در سیاست خارجی با توجه به مسائل بعد از برجام و موانعی که در سیستم بانکی، ارزی و ورود سرمایه گذاری خارجی وجود دارد دغدغه عمده سیاست خارجی ایران است. با توجه به موانع باقی مانده از گذشته، مهم ترین مسئله که ظریف باید دنبال کند رو نق مبادلات تجاری ایران است تا کمکی برای خروج اقتصاد ایران از این رکود کمرشکن باشد.

استاد علوم سياسي دانشگاه اصفهان خاطر نشان کرد: روابط ایران با همسایگان تاثیر مستقیم روی مسائل امنیتی، اجتماعی و اقتصادی دارد. ظریف باید بتواند این روابط را ترمیم کند. رابطه ایران با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس یا قطع شده و یا سرد است. همچنین در شمال با تاجیکستان رابطه خوبی نداریم. رابطه با افغانستان و پاکستان قوی نیست. فقط با ترکیه و عراق روابط نسبتا خوب و قابل دفاعی وجود دارد.

بصیری مسائل برجام و موضع گیری های ترامپ را سومین مشکل و مسئله سیاست خارجی دانست و گفت: احتمال خروج آمریکا از برجام یا فشارهای مضاعف تحریم های جدید، چالش هایی را در سیاست خارجی و روابط با کشورها ایجاد می کند. ظریف به عنوان سکان دار سیاست خارجی باید با برنامه ریزی این مسائل را حل کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار