مشاور عالی عمار حکیم: سیاست دولت عراق مستقل ملی است

مشاور عالی سید عمار حکیم گفت: سیاست دولت عراق سیاست مستقل ملی است و دولت عراق تحت هیچ شرایطی حاضر نیست استقلال در تصمیم گیری خود را به خاطر مسایل دیگر از دست بدهد.

کد مطلب: ۶۴۷۰۶۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش گروه سیاسی پانا، سید محسن حکیم امروز چهارشنبه در نشست خبری در دفتر سیدعمار حکیم در تهران اظهار کرد: حاکمیت ملی، استقلال سیاسی، تمامیت ارضی، رفاه و توسعه و مقابله با تهدیدات، عناصر منفعت ملی هر کشوری است و منافع ملی چیزی نیست که مورد گفت و گو قرار گیرد.
وی گفت: من درخواستی مبنی بر مشروط کردن کمک به بازسازی موصل از سوی عربستان نشنیده ام؛ اگر هم مطرح شود عراق هیچ پیش شرطی را در این زمینه قبول نمی کند.
سید محسن حکیم در عین حال گفت: داعش دشمن جهان است که در مبارزه با آن، مردم عراق و سوریه بیشترین تاوان را داده اند و طبیعی است جامعه جهانی موظف به حمایت از مردم عراق برای جبران این خسارت هاست.
مشاور عمار حکیم افزود: البته شرط ارایه هر گونه کمک به بازسازی مناطق آسیب دیده این است از طریق کانال دولت عراق باشد.
وی تصریح کرد: هیچ کمکی خارج از چهارچوب دولت مورد قبول نخواهد بود و این موضوع را هم به طور رسمی دولت عراق به دولت ها و سازمان های بین المللی گفته است.
وی خاطر نسان کرد: دولت عراق نماینده مردم عراق است و اگر قرار است کسی کمکی به مردم عراق کند باید از طریق دولت باشد و کسی نمی تواند سرخود و برای منافع خود دست به اقدامی بزند.
حکیم خاطر نشان کرد: برای این منظور کمیته بازسازی مناطق آزاد شده تشکیل شده و از طریق این کمیته اقدامات لازم انجام خواهد شد.
سید محسن حکیم همچنین در خصوص اتفاقات اخیر در مجلس اعلا و تشکیل حزب جدید از سوی سید عمار حکیم اظهار داشت: نظام ما در عراق پارلمانی است و در این نظام گروه ها و احزاب حضور فعالی دارند.
وی افزود: آنچه مجموعه ای را در طول سالیان سال در کنار هم قرار می دهد نوعی وحدت و توافق هم در مدیریت و محتوای کار و هم در سطح ایدئولوژی است.
وی خاطرنشان کرد: بعد از درگذشت آیت الله سید عبدالعزیز حکیم، سید عمار حکیم به ریاست مجلس اعلا انتخاب شدند و مشی ایشان این بود که مجلس اعلا نهاد کارآمد و موثری باشد که ارتباط تنگاتنگی با مرجعیت، مردم و عشایر عراق داشته باشد.
این فعال سیاسی عراقی اضافه کرد: با توجه به اینکه اکثریت جامعه عراق جوان است، اگر نهادی بخواهد در این جامعه حضوری فعال داشته باشد، باید به این قشر توجه ویژه ای داشته باشد. هر چند سایر طیف و طبقات هم باید در کارکرد حزبی جایگاه مشخص داشته باشند.
وی یادآور شد: اختلاف بین سید عمار حکیم با برخی از مسئولین مجلس اعلا بر سر چگونگی استفاده از ظرفیت های جوانان بود. کما اینکه دیدیم در سال های اخیر هم قشر جوان روز به روز خود را در جامعه عراق نشان داد.
حکیم اظهار داشت: بنابراین، اختلاف نظر در مجلس اعلا نه در محتوای کار بلکه در شکل و نحوه مدیریت مجلس اعلا و جایگاه و نقش جوانان در عرصه سیاسی بود.
مشاور سید عمار حکیم اضافه کرد: تلاش های زیادی انجام شد تا در این خصوص به جمع بندی مشخصی برسیم اما نتیجه ای حاصل نیامد. ضمن اینکه نباید فراموش کرد سید عمار حکیم با همه اعضای مجلس اعلا ارتباط تنگاتنگ داشته و جایگاه آنان مورد احترام ایشان و محفوظ است.
سید محسن حکیم یادآور شد: هر زمان به انتخابات نزدیک می شویم ممکن است بحث ها و اظهار نظرها پیرامون این مسائل بیشتر شود و لذا ایشان یک تصمیم تاریخی اتخاذ کرد. البته معمولا زمانی که احزاب از یکدیگر منشعب می شوند از همان نام استفاده می کنند و یا از همان نام با پیشوند و یا پسوندی استفاده می کنند که همین امر باعث تفرقه و اختلاف می شود و حاشیه سازی هایی هم در این زمینه آغاز شده بود.
وی با اشاره به ارتباط ویژه بیت آیت الله حکیم با مجلس اعلا اظهار داشت: بنابراین تصمیم گرفته شد خود سید عمار حکیم از مجلس خارج شود و نه اینکه در حزب بمانند و اختلافات مدیریتی بیشتر شود.
وی یادآور شد: همانطور که در اعلامیه تشکیل طیف 'حکمت ملی' شاهد بودیم هیچ تفاوتی نسبت به محتوا، ماهیت و مسائل عقیدتی بین حکمت ملی و مجلس اعلا وجود ندارد و تنها در خصوص نحوه مدیریت و جایگاه جوانان اختلاف نظر وجود داشت که این اتفاقات هم در هر نهاد سیاسی و مدنی طبیعی است.
وی خاطرنشان کرد: هر چه تلاش شد این اتفاقات عمیق تر نشود، اینطور نشد؛ ضمن اینکه برخی، تصورات دیگری نسبت به مسائل داشتند.
سید محسن حکیم در پاسخ به این سوال که شکل گیری حزب جدید از سوی سید عمار حکیم چه تاثیری بر تحالف ملی دارد، اظهار داشت: تحالف ساختاری اعم از مجلس اعلا و گروه های دیگر دارد و کرسی های تحالف در مجلس عراق 182 کرسی از 328 کرسی را شامل می شود.
وی تصریح کرد: اقدام اخیر سید عمار حکیم هیچ تاثیری بر ساختار تحالف ملی ندارد و سید عمار حکیم هم کماکان بر ریاست تحالف ملی حضور خواهند داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار