سهیلا پورگرامی در گفت و گو با پانا:

موسیقی می تواند بانوان ایرانی را از ماهواره ها دور کند

سهیلا پورگرامی خواننده موسیقی سنتی ایران، گفت: امروز موسیقی می تواند افکار خانواده ها به خصوص زنان را تغییر دهد و آنها را از ماهواره دور کند اما نگاه مسئولان باید به جای سخت گیری های بی مورد به سمت امنیت هنرمندان برود و تلاش شود آنها احساس امنیت کنند و کارهای جدی را به مخاطب ارائه دهند.

کد مطلب: ۶۴۰۸۶۶
لینک کوتاه کپی شد
سهیلا پورگرامی خواننده زن موسیقی سنتی ایران در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی پانا؛ درباره فعالیت های جدیدش در عرصه موسیقی گفت: در حال حاضر مشغول آماده کردن پوستر آلبوم «رد پای خاطره ها» هستم. این آلبوم با همکاری سینا ذکایی بوده است که تلفیقی از موسیقی مدرن با سازهای سنتی است.
وی ادامه داد: «رد پای خاطره ها» نوستالژی های بسیاری دارد و حال و هوای موسیقی گذشته را در خود جای داده است ؛ امروز گرایش جامعه را به موسیقی گذشته را می بینیم ما در این آلبوم سعی داریم یادی کنیم از اهالی موسیقی معاصر گذشته و آن چیز که مردم در کنسرت ها با یکدیگر همخوانی می کنند ؛ مردم ما را در این آلبوم مجاب کردند که به سمت این گرایش برویم و به همین دلیل تصمیم داریم در کنسرت آینده با هماهنگی با علاقمندان کار جدیدی را ارائه دهیم و به همین دلیل روی تمام صندلی ها بروشور شعرهارا گذاشته ایم تا از روی آن تکرار کنند. مرور شعر و تکرار کردن موسیقی توسط آنها حتی از فراموشی موسیقی نیز جلوگیری می کند.
پورگرامی در ادامه درباره مشکلاتی که برای زنان در عرصه خوانندگی وجود دارد گفت: ساعتی که برای اجرای کنسرت در تالار وحدت به من داده اند بسیار بدموقع است. کنسرت مرا ساعت دو ظهر گذاشته اند و اینکار باعث پشیمانی بسیاری از بانوان برای خرید بلیط می شود.
وی خاطر نشان کرد: در تالار وحدت که یکی از سالن های بزرگ ایران است برای من حتی تبلیغ هم نمی شود ولی با این حال باز به کار خود ادامه می دهم. اگر در حین اجرا ده دقیقه بیشتر از زمان تعیین شده که معمولا 100 دقیقه است روی صحنه باشید از شما جریمه هنگفت می گیرند، به خاطر این موضوع بعضی از خواننده ها مجبور به دزدی هنری می شوند براین اساس که تعداد آهنگ هارا به خاطر زمان کم می کنند.
او افزود: مسئولان باید به جای سخت گیری های بی مورد امنیت هنرمندان را بیشتر کنند. اگر هنرمندان نباشند آنها چه می خواهند بکنند. حضور من و ترک نکردن این عرصه خود یک اعتراض است. بعضی از اسپانسرها فقط خواننده های پاپ را حمایت می کنند و خواننده هایی مانند ما اصلا منافع مالی نداریم.
این خواننده درباره بازیگرانی که بدون سابقه خوانندگی به این حرفه روی می آورند گفت: بعضی از بازیگران به خاطر چهره محبوبشان سالن را با هنرمندان و بازیگران پر می کنند در نتیجه بهترین ساعات و بهترین سالن هارا برای اجرای کنسرت به آنها می دهند. معمولا بازیگران برای آمدن به حرفه بازیگری تست صدا می دهند ولی این صدای خوب در حدی نیست که به خوانندگی روی بیاورند و چن تا نوازنده را یدک کش با خود بیاورند. حتی بعضی ها صدابرداری تالار وحدت را قبول ندارند و به آرشیو تالار وحدت توهین می کنند. ما خواننده ها برای اجرا کارشناسی می شویم و برای ورود امتحان می دهیم ولی بعضی ها حتی بدون داشتن تحصیلات در این عرصه به موقعیت ما می رسند.
پورگرامی درادامه درباره سختگیری هایی که در برخی از شهرها برای اجرای موسیقی می شود نیز اظهار کرد: برای من بارها فرصت اینکه در بعضی شهرستان ها مانند قشم اجرا داشته باشم بوجود آمده است اما در دقایق پایانی به من اطلاع می دهند که امام جمعه آن شهر اجرای مرا لغو کرده و اجازه ی اجرای من را نمی دهد حتی بعضی مواقع دلیل ان را فیلم برداری می نامند. آیا هیچ راه چاره ای برای حل این مشکل وجود ندارند؟ می توانند هم کارآفرینی کنند هم زنان را قبل از ورود به سالن بازدید بدنی کنند. در شهری مانند مس سرچشمه که مردمانی به شدت افسرده دارد اجرای من برایشان بسیار کارساز بود. بانوان ایران باید تکامل هنری را ببینند آنها به کنسرت های بانوان احتیاج دارند و بهتر است زمان خود را برای فعالیت های فرهنگی مانند این بگذارند تا اینکه ساعت های پای ماهواره بنشینند و افکارشان را آلوده کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار