در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

وضع نامطلوب تالاب بین‌المللی انزلی/ کنترل ورود زباله به تالاب

معاون امور تالاب ها و پارک های ملی دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تالاب انزلی وضع مطلوبی ندارد، آخرین وضعیت این تالاب و اقدامات صورت گرفته برای احیاء آن را تشریح کرد.

کد مطلب: ۶۳۷۱۷۲
لینک کوتاه کپی شد

مسعود باقرزاده کریمی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، در خصوص وضعیت تالاب انزلی و اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای بهبود شرایط این تالاب اظهارداشت: در حال حاضر تالاب انزلی جزو فهرست تالاب هایی است که تخریب شده و احیاء آن ضرورت دارد تا از این وضعیت خارج شود.

معاون امور تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست افزود: طرح احیاء تالاب انزلی با مشارکت دولت و سازمان های مردم نهاد، مسئولان استان و سازمان جایکا آغاز شده و اقدامات خوبی در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به تصویب قانون جامع تالاب ها گفت: احیاء تالاب های کشور یکی از مطالبات مهمی بود که هم از سوی دولت مورد توجه قرار گرفت و هم نمایندگان مجلس به آن پاسخ مثبت دادند که امیدواریم با این قانون اقدامات مطلوبی در راستای حفظ و احیاء تالاب های تخریب شده و در معرض خطر صورت گیرد.

باقرزاده کریمی درباره اعتبارات طرح احیاء تالاب انزلی نیز توضیح داد: این تالاب نیز با توجه به اهمیتی که دارد همانند سایر تالاب ها از جمله هامون و ارومیه اعتبارات ویژه ای دارد به طوری که در سال جاری از محل اعتبارات ملی حدود ۵۰۰ میلیون تومان برای احیاء آن اختصاص یافته و از اعتبارات استانی نیز حدود 60 میلیارد ریال برای ساماندهی این پروژه در نظر گرفته شده که این اعتبار بیشتر در بخش لایروبی و جمع آوری رسوبات تالاب صرف می شود.

معاون امور تالاب ‌های سازمان محیط زیست یادآور شد: همچنین بخشی از اعتبارات پروژه احیاء تالاب انزلی نیز توسط سازمان جایکا تأمین می شود.

وی در ادامه با اشاره به مهم ترین خطراتی که تالاب انزلی با آن روبروست گفت: از مهم ترین خطراتی که حیات تالاب را تهدید کرده است ورود انواع آلودگی ها به درون تالاب است که جلوگیری از ورود این آلودگی ها از اصلی ترین اقدامات در زمینه احیاء تالاب انزلی است. همچنین ورود رسوبات حوزه های آبخیز به تالاب انزلی نیز معضل دیگری است که جلوگیری از آن نیز باید به صورت جدی در طرح ساماندهی دنبال شود.

باقرزاده کریمی همچنین به کنترل و جلوگیری از دفن زباله در تالاب اشاره کرد و گفت: با همکاری و مشارکت اداره محیط زیست استان گیلان از دفن زباله های شهری در تالاب جلوگیری می شود و این موضوع نسبت به گذشته کنترل بیشتری می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هنوز 6 تالاب انزلی، شادگان، شورگل- دورگه سنگی- یادگارلو، کمجان- نیریز، هامون در فهرست مونترو قرار دارد که امیدواریم در طرح جامع مدیریت تالاب ها، وضعیت این تالاب ها نیز بهبود یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار