هیچ کس به دلیل مذهب و دین خاص رد صلاحیت نشده است

رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور گفت: 92.68 درصد افراد ثبت نام کننده در انتخابات شورای شهر و روستا تایید صلاحیت شدند که نشان می دهد هیچگونه فشاری وجود نداشته و همه جوانب برای حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای در نظر گرفته شده است .

کد مطلب: ۶۲۳۷۸۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سیاسی پانا؛ محمود محمدی شاه نشین در نشست خبری پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی کشور که امروز 26 اردیبهشت ماه در سالن حمایت از انتفاضه مردم فلسطین مجلس شورای اسلامی برگزار شد اظهار داشت: در مجموع انتخابات تایید صلاحیت شدگان شوراهای روستاها 219 هزارو 100 نفر هستند که ثبت کنندگان حدود 231 هزار و 345 نفر بودند که 94.71 درصدشان تایید نهایی شدند. در شوراهای شهر از حدود 55 هزارو 40 نفر 46 هزار و 320 نفر تایید نهایی شدند که در مجموع 84.16 درصد تایید شدند.

وی ادامه داد: این تعداد از افراد که در مجموع 265 هزار و 420 نفر هستند اکنون مشغول رقابت در سطح کشور هستند. کرسی های موجود انتخاباتی در حوزه روستایی 120 هزار و 873 تا است تعداد کرسی های شهری 6737 کرسی است که تعداد داوطلبان روستایی به ازای هر کرسی 1.8 دهم و تعداد داوطلبان شهری به ازای هر کرسی 6.8 دهم است.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور افزود: تعداد کل شعب اخذ رای در کشور 67601 شعبه است و تعداد کل شعب مکانیزه و الکترونیکی که آرا را اخذ می کنند 9753 شعبه است که تعداد حوزه های روستایی 38558 حوزه است و تعداد حوزه های شهری 1241 حوزه است.

وی تصریح کرد: در هر حوزه یک شعبه بررسی تخلفات وجود دارد که در شورای نظارت بخشها ، استان ها و شهرستان ها در هر فرمانداری به این شکایات رسیدگی می شود.

شاه نشین گفت: حدود 1400 شکایت در مورد هیات های مرکزی و نظارت بر رد صلاحیت ها وجود داشت که علیرغم اینکه 24 ساعت فرصت داشتیم سعی کردیم به تمام پرونده ها رسیدگی کنیم که 588 تای آنها شکایاتشان وارد بود که صلاحیتشان در نهایت تایید شد.

وی ادامه داد: دستگاه های چهارگانه ای که برای تایید صلاحیت در وقت مقرر پاسخ استعلامشان را دادند و سوابق و نوع محکومیتها مشخص بوده که حق ثبت نام برخی نامزدها را سلب می کرد؛ در مورد رد صلاحیت شهر تهران 6 نفر از سوی دادستانی معرفی شدند که یک نفر از آنها تبلیغ علیه نظام داشت که به نوعی اقدام علیه امنیت ملی است و به مرور زمان نیز محکومیتش پاک نمی شود اما در مورد نفر بعدی نیز مدت تعلیق 5 ساله بوده که فقط یک سال از آن گذشته و هنوز محکومیتش تعلیق نشده و بقیه افراد از نظر هیات نظارت وارد نبوده است.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور اضافه کرد: اینکه ما بگوییم در بحث نامه دادستانی در هیات نظارت بحث حقوقی دانش کافی وجود نداشته اشتباه است بلکه این به نوع تفسیر از قانون و برداشت قانون است و برخی هم بدون اینکه نامه دادستانی در مورد ردصلاحیتشان بیاید در هیات های استانی ردصلاحیت شده بودند.

وی گفت: امیدواریم در دوره های بعدی با گسترش تکنولوژی و استفاده از فناوریهای نوین دیگر به دنبال استعلام نباشیم بلکه هرشخصی که ثبت نام کند سوابق تحصیلی و سوابق کیفریش در دسترس خواهد بود و دیگر ضرورتی برای استعلام های رفت و برگشتی وجود نخواهد داشت که سوابق آموزش و پرورش، آموزش عالی، سربازی و سوابق کیفری نیازی به نامه نگاری ندارد اما در مورد سوابق محرمانه افراد به دلیل اینکه افشاکردنش برای غیر ، غیرقانونی است باید از وزارت اطلاعات استعلام صورت بگیرد.

شاه نشین در مورد اقلیت های دینی و مذهبی گفت: هیچگونه شکایتی در مورد اقلیت های مذهبی و دینی نداشتیم و در استان ها و شهرستان هایی که اقلیت های دینی تعداد زیادی داشتند ممنوعیتی برای حضور آنها وجود نداشته در سایر حوزه ها نیز چون در قانون به چنین چیزی اشاره نشده است کسی که بخواهد به دلیل مذهبی خاص یا دینی خاص ردصلاحیت نشده است.

وی ادامه داد: دادستانی کل کشور یک مرجع حقوقی است و نه یک مرجع اجرایی . و تصمیمات اجرایی و سیاسی بر عهده هیات نظارت بوده است.

وی در مورد اینکه آیا فشاری از سوی نهادها برای ردصلاحیت یا تایید صلاحیت فردی خاص مطرح شده است گفت: هیچگونه فشاری وجود نداشته بلکه نگرانی هایی وجود داشته که برخی بخواهند از فضای باز سیاسی سوءاستفاده کنند اما ما بر اساس قانون اساسی و فرمایشات صریح و روشن مقام معظم رهبری هدفمان حضور حداکثری مردم در انتخابات بوده و اینکه مردم خود تکلیفشان را روشن کنند و اینکه از حدود 287 هزار کاندیدای ثبت نام کننده 265420 نفر تایید صلاحیت شده اند یعنی حدود92.68درصد افراد تایید صلاحیت شدند که این گویای این است که هیچ فشاری بر روی هیات نظارت برای تایید نبوده است.

شاه نشین اضافه کرد: ما منتظریم تا مردم روز جمعه با در دست داشتن شناسنامه های عکس دار و با دانستن شماره ملی خود در حوزه های انتخاباتی حضور پیدا کنند و از مردم انتظار داریم که در شهرهایی که ساکن هستند رای بدهند و از حضور در روستاها برای رای دادن به افرادی خاص خودداری کنند زیرا اگر تعداد شرکت کنندگان و آراء ماخوذه در روستاها بیش از افراد واجد شرایط آن روستا شود احتمال باطل شدن صندوق آن روستا وجود دارد.

وی گفت: ما از مردم می خواهیم که از گرایش های سیاسی ، ایلی و قومی پرهیز کنند و به ایده ، فکر ، تعهد ، تخصص و مدیریت شهری و روستایی افراد رای دهند و از این که فقط به یک نفر رای بدهند خودداری کنند بلکه باید به 3 نفر ، 5 نفر ، 7 نفر ، 9 نفر ، 11 نفر، 13 نفر ، 15 نفر و 21 نفر رای بدهند به همان تعداد افراد را در لیست بنویسند زیرا یک شورا مجموعه ای از مباحث حقوقی ، فرهنگی، ترافیکی ، بهداشت محیط ، محیط زیست ، شهرسازی و غیره است. که همه این گروه ها در کنار هم می توانند مدیریت کارامد شهری و روستایی را به وجود بیاورند.

رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور افزود: امیدواریم اعضای شوراها به پشتوانه رای مردم فرصت خدمت به مردم را غنیمت بشمارند و این حماسه پرشور مردم را با عمران و آبادانی کشور پاسخ بدهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار