استاندار اردبیل:

مناطق عشایری استان اردبیل ظرفیت مناسبی برای رونق حوزه توریسم دارد

استاندار اردبیل گفت: جذابیت ‌های زندگی عشایری در جذب گردشگر داخلی و خارجی موثر است و باید از ظرفیت های مناطق عشایری استان حداکثر استفاده را در حوزه توریسم عشایری کرد.

کد مطلب: ۶۲۰۱۷۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا استان اردبیل ، مجید خدابخش در هفتمین جشنواره کوچ عشایر در روستای روح کندی بخش جعفرآباد بیله سوار مغان افزود: زندگی عشایری در این استان ظرفیت مناسبی برای توسعه گردشگری در بخش‌ های مختلف از جمله زیبایی ‌های کوچ و گردشگری انسانی دارد که باید این مهم مورد توجه جدی مسوولان و متولیان امر قرار بگیرد .
وی بیان کرد: گردشگری در ردیف فرصت ‌های مهم برای توسعه استان است و جشنواره ‌های میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری می‌ تواند به تقویت این صنعت در استان کمک کند .
استاندار اردبیل با اشاره به اینکه زندگی و معیشت عشایر نمونه ‌ای از اقتصاد مقاومتی است افزود: خصوصیات اقتصاد مقاومتی مانند متکی بودن به خود و تولید و عدم وابستگی بیرونی از جمله ویژگی هایی است که در زندگی عشایر وجود دارد .
خدابخش با اشاره به اینکه عشایر میراث داران ،حافظان و حاملان ارزش ها و فرهنگ اصیل ایران اسلامی کشور هستند گفت: امروزه مظهر و اوج اعتماد اجتماعی در جامعه عشایری دیده می شود و باید این فرهنگ غنی عشایری ماندگار و ریشه دارتر شود .
استاندار اردبیل با بیان اینکه جشنواره کوچ عشایر در سال 88 به ثبت ملی شهرستان بیله سوار رسیده افزود: از سال 93 این جشنواره با رویکرد متنوعی آغاز شد و هر سال در ایام کوچ عشایر شاهد برگزاری این جشنواره در این منطقه هستیم .
خدابخش همچنین با بیان اینکه صنعت باید در اختیار کشاورزی و دامداری قرار بگیرد افزود: بزرگترین طرح در طول تاریخ استان اردبیل در دولت تدبیر و امید در شهرستان بیله سوار و پارس آباد در حوزه آب و خاک اجرایی می شود و کانال اصلی این طرح به طول 92 کیلومتر می باشد و با اتمام آن در سال 97 بیش از یک میلیون و 500 هزار تن به محصولات کشاورزی استان اردبیل افزوده خواهد شد .
وی گفت: بیش از یک هزار دستگاه ماشین آلات و سه هزار و 100 نفر در این طرح بصورت شبانه روزی در حال فعالیت برای تکمیل پروژه هستند و با تکمیل این پروژه کشت و صنعت های کوچک و بزرگ در راستای تولید و اشتغال در منطقه ایجاد خواهد شد .
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان نیز هدف از برگزاری هفتمین جشنواره ملی کوچ عشایر شهرستان بیله سوار را معرفی توانمندی ها و عرضه تولیدات عشایری ذکر کرد .
قادر تقی زاده افزود: اجرای گروه آیینی و حرکات موزون عشایر ترکمن استان گلستان ، بازی های بومی و محلی عشایری ، مسابقه کمانگیری روی اسب ، موسیقی عاشیقلار ، موسیقی سنتی آذری و اجرای نمایش شعرخوانی از جمله برنامه های تدارک دیده شده در این جشنواره است .
وی از برپایی 30 غرفه شامل سه غرفه مربوط به استان های کردستان، گیلان و تهران، غرفه های صنایع دستی شهرستان های بیله سوار، پارس آباد، گرمی ، اردبیل و نمین ، غرفه گیاهان دارویی ، آتلیه عکاسی سنتی ، توانمندی های عشایر شهرستان بیله سوار ، ادارات شهرستان بیله سوار و 2 غرفه شرکت بیمه روستایی و عشایری خبر داد و گفت: 11 آلاچیق طوایف عشایر شاهسون، یک آلاچیق ترکمن استان گلستان و یک سیاه چادر کرمانشاه در این جشنواره برپا شد .
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اظهار کرد: همچنین در این جشنواره مراحل سنتی بافت فرش شهرستان بیله سوار از مرحله پشم چینی تا بافت به نمایش گذاشته شد .
تقی زاده گفت:مسابقات تیراندازی با کمان سنتی قهرمان قهرمانان کشوری با شرکت 24 کماندار مرد و زن با لباس های محلی و سنتی استان های آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی ، اردبیل ، البرز ، کردستان ، فارس ، گلستان ، یزد ، تهران ، لرستان و چهارمحال بختیاری برگزار شد .
گفتنی است:بیله سوار مغان در شمال اردبیل و در نوار مرزی جمهوری آذربایجان قرار دارد .
جمعیت عشایر استان اردبیل ۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر و در قالب ۱۲ هزار و ۸۰۰ خانوار بوده که به نگهداری 1.5 میلیون راس دام مشغول هستند .
عشایر استان از ۴۵ طایفه مستقل تشکیل شده که همه ساله در یک هزار و ۵۲۷ اوبا ، ۵۲۷ قشلاق ، ۲۳۷ ییلاق ، هفت زیست بوم و ۵۱ سامانه زندگی می کنند .
در مقایسه با جمعیت عشایری کشور عشایر شاهسون اردبیل 6.5 درصد از جمعیت عشایر کشور را تشکیل می دهند و در قیاس با جمعیت استان اردبیل 6 درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده اند .
عشایر استان همه ساله ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز ، ۴۳ هزار تن شیر ، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر و یک هزار و ۵۰۰ تن پشم و ۱۳ هزار و ۶۰۰ متر مربع صنایع دستی تولید می کنند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار