محمدجواد ظریف در پاسخ به پانا:

تقویت روابط با همسایگان از اولویت های سیاست خارجی ایران است

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: یکی از اهداف این سفر تقویت روابط ما با همسایگان است زیرا همسایگان همواره مهمترین اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده و منطقه ما از همه طرف ها با خطر افراط گرایی و تروریسم مواجه است لذا نیازمند ارتباط تنگاتنگی بین کشورهای منطقه است .

کد مطلب: ۶۱۳۹۸۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اعزامی پانا به ترکمنستان، محمدجواد ظریف یکشنبه 27 فروردین در بدو ورود به فرودگاه عشق آباد و در جمع خبرنگاران گفت: سفر امروز بنده با کشور ترکمنستان شروع می شود و بعد از آن گرجستان و قرقیزستان مقاصد بعدی این سفر هستند.

وی افزود: یکی از اهداف این سفر تقویت روابط ما با همسایگان است زیرا همسایگان همواره مهمترین اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده و منطقه ما از همه طرف ها با خطر افراط گرایی و تروریسم مواجه است؛ لذا نیازمند ارتباط تنگاتنگی بین کشورهای منطقه است به همین دلیل ما این ارتباطات را با کشورهای منطقه در سطح بسیار خوبی گسترش دادیم و در برنامه دولت همواره این بوده که روابط ، گسترش بیشتری پیدا کند.

وزیر امورخارجه کشورمان با یادآوری امکانات وسیع همکاری های اقتصادی بین ایران و کشورهای آسیای میانه و قفقاز، خاطرنشان کرد: از نظر ترانزیت، راه ترانزیتی که بین ایران و ترکمنستان و قراقستان در دو سال گذشته با افتتاح راه آهن اینچه برون باز شده است؛ همچنین امکانات دیگر همکاری در حوزه ترانزیت با این کشورها داریم.

ظریف با اشاره به همکاری ترانزیتی با گرجستان خاطرنشان کرد: در گرجستان همکاری ترانزیتی برای اتصال دریای سیاه به خلیج فارس و اقیانوس هند داریم که راه بسیار مطلوبی خواهد بود. همچنین برای اینده ترانزیت شمال و جنوب در جهان و امکان صادرات خدمات فنی و مهندسی با این کشور برنامه هایی پیش بینی شده است.

وزیر امور خارجه کشومان با اشاره به نام گذاری سال 96 از سوی مقام معظم رهبری به نام سال تولید و اشتغال، متذکر شد: برای کمک وزارت امور خارجه به این هدف بسیار مهم کشور ضرورت دارد که زمینه را برای صادرات کالاهای غیرنفتی و خدمات فنی و مهندسی به کشورهای همسایه بازتر کنیم. به همین دلیل به همراه من یک هیات بسیار خوب و توانمند بخش خصوصی و دولتی در این سفر حضور دارند تا بتوانیم این امکانات را بررسی کنیم.

ظریف با اشاره به بیست و پنجمین سال استقلال کشورهای آسیای میانه و قفقاز یعنی کشورهای شوروی سابق همچنین بیست و پنجمین سال روابط ایران با این کشورها، عنوان کرد: این سفر در واقع فرصتی است که در هر سه کشور این وضعیت و این سالروز را گرامی بداریم.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار پانا مبنی براینکه امید آن می رود که یادداشت تفاهمی یا قراردادی با این کشورها به امضا برسد، عنوان کرد: ما با این کشورها یادداشت های تفاهم زیادی داریم و لذا در این سفر هم ما بیشتر در جهت اجرایی کردن توافقهای قبلی کار خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار