برگزاری جلسه کمیته تخصصی طیور در دامپزشکی استان مرکزی

جلسه کمیته تخصصی طیور با حضور مدیر کل، معاون سلامت و رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور اداره کل دامپزشکی استان مرکزی و دامپزشکان فعال و متخصصین طیور استان در محل سالن جلسات اداره کل دامپزشکی برگزار شد.

کد مطلب: ۶۰۱۷۶۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا استان مرکزی، مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی در این جلسه با تشریح برنامه های بهداشتی دامپزشکی در زمینه طیور گفت: با توجه به اینکه استان مرکزی دارای پتانسیل بالای پرورش طیور و تولید گوشت مرغ در کشور است برنامه ریزی هر چه بهتر در خصوص بهبود و ارتقای سطح بهداشت این صنعت از اولویت های دامپزشکی استان است.

محسن شانقی ضمن ارائه شمای کلی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و گزارش آخرین وضعیت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سطح کشور و استان، افزود: رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی یک اصل کلی و واجب برای کنترل بیماری ها و حفظ و صیانت از سرمایه های ملی طیور بشمار می رود.

وی تالاب میقان شهرستان اراک را به عنوان یک عامل تهدید کننده در سال های آتی برای صنعت طیور در استان دانست و خواستار ارائه پیشنهادات در زمینه تعیین تکلیف واحدهای مرغداری اطراف تالاب میقان و سیاست گذاری برای آینده در این زمینه شد.

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی پیشنهادات این کمیته در خصوص پیشگیری از بیماری را بهبود ساختار مرغداری ها به خصوص مرغداری های اطراف تالاب میقان، حذف مرغداری های غیر مناسب در اطراف تالاب میقان، تبدیل بعضی از واحدهای تخم گذار به مرغ گوشتی، نظارت بر حمل و نقل نهاده ها و فرآورده های طیور و بخصوص کود مرغی و... عنوان کرد.

شانقی با اشاره به مهمترین اقدامات بهداشتی قرنطینه ای جهت کنترل و مبارزه با بیماری های طیور علی الخصوص بیماری های گروه 1 بیان کرد: کنترل تردد و حمل و نقل مرغ زنده، کود و فرآورده های طیور یکی از راه های اصلی کنترل، انتشار و اشاعه بیماری هاست که لازم است مرغداران با همکاری شبکه های دامپزشکی در سطح استان نسبت به تحقق این امر تلاش کنند.

وی ابراز داشت: برگزاری کلاس های آموزشی برای مرغداران با همکاری کمیته طیور، بروز رسانی و تلاش در جهت بهبود وضعیت ساختاری واحدهای مرغداری از دیگر برنامه های دامپزشکی برای ارتقاء سطح آگاهی مرغداران و سطح بهداشت مرغداری ها است.

در ادامه اعضای کمیته طیور استان به بحث و تبادل نظر در این خصوص پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار