مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی درگفت و گو با پانا عنوان کرد:

کودکان کار قربانی خودخواهی والدین/فقط10درصد کودکان کار بی سرپرست هستند

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی گفت: بیش از 90 درصد کودکان کار دارای خانواده هستند و کنار خانواده خود زندگی می کنند اما به درامد بالای این کار در خیابان مشغول کار می شوند.

کد مطلب: ۵۹۶۳۴۷
لینک کوتاه کپی شد

محسن ارشدزاده در گفت و گو با خبرنگارپانا اظهار داشت: تعریفی که ما از کودک کار داریم شامل کودکان زیر هیجده سال است که در محیط خیابان زندگی کرده و در درحال خرید و فروش و تکدی گری هستند.

وی افزود: دربرخی استان ها دیده می شود که این کودکان حتی مجبورند شب را هم درخیابان سپری کنند اما خوشبختانه دراستان ما این قبیل کودکان دیده نمی شود.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان این که تعدادی از کودکان کار که دراستان ما جمع آوری می شوند مهاجرهستند و در هنگام سازماندهی به آنها توصیه می شود که به شهرهای خود بازگردند، گفت: بیش از 90 درصد این کودکان دارای خانواده هستند و کنار خانواده خود زندگی می کنند اما به دلیل کارکاذب و درآمدی که تقریبا این کودکان روزانه حدود۴۰ تا ۱۲۰ هزارتومان به دست می آورند، اکثرخانواده ها با نیت سودجویی و منفعت طلبی به دلیل درآمدبالای این کار به فرزندانشان اجازه می دهند که درخیابان ها مشغول کار شده و ازاین طریق درآمدی برای خانواده حاصل شود.

ارشدزاده خاطرنشان کرد: دراین بین خانواده های نیازمندی هم دیده می شود که سرپرستان خانواده توانایی کار و درآمدزایی دارند اما گاهی بخاطر سودجویی و زیاده خواهی فرزندان خود را به خیابان ها می فرستند.

وی اضافه کرد: ما درهنگام جمع آوری این کودکان سعی می کنیم ابتدا خود کودکان و سپس خانواده ی آنها را آموزش دهیم و آگاهی لازم درجهت صحیح نبودن حضور کودکان درخیابان ها و آسیب ها و اختلال هایی که ممکن است درآینده برای خود کودک ایجاد شود را برای خانواده ها ارایه می دهیم و بعد از این آموزش ها گفت و گویی با خانواده صورت می گیرد تا دلیل اصلی فرستادن کودکان به خیابان مشخص شود و درصورت داشتن نیاز مالی خانواده سعی می کنیم درجهت رفع مشکل به آنان کمک کنیم.

مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی افزود: ما باهمکاری نیروی انتظامی و دستگاه های قضایی کودکانی را که در خیابان ها مشغول خرید و فروش و کارخیابانی هستند جمع آوری وسازماندهی کرده و آنها را به آغوش خانواده هایشان و یا تعدادی ازکودکان بزهکار را به دستگاه های قضایی تحویل می دهیم واز خانواده های نیازمند هم حمایت می کنیم.

وی با بیان این که در حدود ۱۰ درصد این کودکان که بی سرپرست و یا بد سرپرست هستند را به مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست و بدسرپرست معرفی و از آنها نگهداری می کنیم، افزود:اگر خانواده ها به دلیل سودجویی و به دست آوردن درآمد افزون حاضر به همکاری نباشند، آنها رابرای برخورد قضایی به دستگاه های قضایی معرفی می کنیم.

ارشد زاده درمورد پیگیری نحوه آموزش این کودکان گفت: مشاوره و مددکاری هایی درجهت متقاعد کردن خانواده هابرای پیگیری آموزش این کودکان و عدم حضور آنها برای کار درخیابان ها صورت می گیرد و توصیه می شود که خانواده ها تحصیل و سایر مسائل کودکان را پیگیری کنند.

مدیرکل بهزیستی درمورد کمک رهگذران درهنگام مشاهده ی این کودکان درخیابان ها تصریح کرد: توصیه ما به مردم این است که درهنگام مشاهده این کودکان از کمک به آنها خودداری کنند زیرا این کار سبب تشویق و ترویج خرید و فروش آنها می شود بدیهی است اگر حمایتی از سوی رهگذران و مردم صورت نگیرد این کودکان در خیابان ها حاضر نمی شوند اما برخی ازافراد به دلیل ترحم و با خرید وسایل و یا کمک مالی موجب تشویق آنها به ادامه ی این کار می شوند.

وی تاکید داشت: استان ما از لحاظ تعداد حضور کودکان کار جزو رتبه های آخرکشور است و ما می توانیم این تعداد اندک را که حدود ۴۰ تا ۵۰نفر کودک خیابانی است از سطح شهرمان جمع آوری کنیم.

ارشدزاده خاطرنشان شد: همانطور که شهرتبریزبه شهر عاری از تکدی گری و معتاد متجاهر شهرت دارد در آینده بتوانیم تبریز را به شهر عاری از کودک کار هم تبدیل کنیم.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی افزود: این کار بسیار ساده و عملی است در صورتی که همکاری بین بخشی داشته باشیم و نیروهای انتظامی و شهرداری و سایر مراجع هم درهنگام مشاهده ی کودکان خیابانی اقدام به جمع آوری آنان کرده و آنها را به مرکز آموزشی و حمایتی کودکان کار درمرکز قبلی اداره کل بهزیستی تبریز که واقع در خیابان آبرسان است تحویل دهند تا دیگرشاهد حضور کودکان کار و خیابانی در سطح شهرمان نباشیم.

خبرنگار: فاطمه مرتضوی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار