امین وحیدی پور در گفت و گو با پانا:

تئاتر امروز دغدغه خانواده های ایرانی نیست

امین وحیدی پور ضمن ابراز ناخرسندی از این امر که جایگاه فعلی نقد مطلوب دست اندرکاران حوزۀ نمایش نیست، گفت: تئاتر امروز دغدغه خانواده های ایرانی نیست.

کد مطلب: ۵۶۸۰۹۸
لینک کوتاه کپی شد

امین وحیدی پور، بازیگر نمایش «میلاد یک رویا» به نویسندگی «کاظم عینعلی» و کارگردانی «الهه پورجمشید»، در خانۀ نمایش ادارۀ تئاتر به روی صحنه رفته است، پیرامون حضورش در این اثر، در گفتگو با خبرنگار فرهنگی-هنری خبرگزاری پانا؛ با اشاره به این امر که متن و پیش از آن طرح یک خطی داستان به قدری جذاب است که می تواند هر هنرمند که نه، هر انسانی را برای پیگیری داستان به وجد بیاورد، گفت: روال داستان و ساختار نمایشنامه مخصوصاً در دیالوگ نویسی با توجه به تغییرات فراوان در طول تمرینات سعی کرده است به ایده آل خود نزدیک شود، در عین حال می پذیریم که برای هر خوب، بهتری نیز وجود دارد.

این بازیگر در ادامه فضای حاکم بر این درام را فضایی متفاوت با آن چه تا پیش از این در آن به ایفای نقش پرداخته دانسته و افزود: مقوله هنر فقط و فقط در یک صورت، هنرمند را در تاریخ خودش ثبت می کند و آن هم این است که شخص به دور از هرگونه منیت، ایده و تئوری خاص و منحصر به فرد خود را داشته باشد و این یعنی این که هنرمند می بایست دارای امضای مختص خود در آثاری هنری اش باشد.

وی که برای نخستین بار در سال 1382 با نمایش «علی کوچولو» به کارگردانی «جمشید لایق» در تالار هنر اصفهان به روی صحنه رفته است، در ادامه ضمن تأکید بر این امر که نقد منصفانه و علمی می بایست بدون مقایسه با سایر آثار، قرض ورزی و مراعات دوستی ها نگاشته شود، اظهار داشت: در شرایط کنونی با توجه به عدم انتقاد پذیری برخی از همکاران و جهت دار بودن نقدهای برخی از منتقدین جایگاه فعلی نقد مطلوب دست اندرکاران حوزۀ نمایش نیست.

بازیگر اول مرد دو بخش صحنه ای و خیابانی سال 93 در جشنواره شهر، ضمن اذعان به این امر که در عصری که مایحتاج اصلی اغلب خانوارها به سختی در ماه تامین می شود انتظار قرار دادن تئاتر سبد فرهنگی بدون برنامه ریزی کاملا واهی است، اظهار داشت: امروز حضور تمام اعضای یک خانواده در کنار هم معمولاً در یک سالن تئاتر کمتر اتفاق می افتد و بیشتر افراد در قالب گروه های دوستانه و یا همکار به تماشای تئاتر می آیند و این دقیقاً بدین معناست که تئاتر امروز دغدغۀ خانواده های ایرانی نیست.

وی در ادامه ضمن ابراز ناخرسندی از این امر که عدم حضور تماشاگران در سالن های نمایش می تواند بر اساس عوامل متعددی همچون گران بودن بلیط، اطلاع رسانی نامطلوب، تبلیغات محدود نسبت به فیلم و سریال وعدم جذابیت تولیدات هنرمندان این عرصه اتفاق بیفتد، یادآور شد: امروز عقد قرارداد با اداره ها و ارگان های دولتی و خصوصی و همچنین ملزم کردن امور فرهنگی آنان برای تماشای کارمندان و پرسنل به اتفاق خانواده می تواند یکی از مهم ترین راهکارهای جبران کمبود تماشاچی در تئاتر باشد.

کاندید بازیگر سال مرد در جشن بازیگر خانه تئاتر در سال 94 برای بازی در نمایش «شانس داشتن ته دیگ کاره» به کارگردانی «کاوه مهدوی» به کار گرفتن هر مدیوم برای تبلیغات امور هنری را کارساز دانسته و گفت: مخاطب هنر از عوام مردم است و هر بستری که قدرت اطلاع رسانی در این حوزه را داشته باشد، می تواند سهم بسزایی در آگاه کردن و استفاده کردن مردم از هنر تولید شده توسط هنرمند را به همراه داشته باشد.

وی که کسب بیش از 40 عنوان بهترین بازیگر مرد در جشنواره های بین المللی و داخلی را در کارنامۀ هنری خود دارد، داشتن جاذبۀ ذاتی و «کاریزما» را مهم ترین نیاز یک هنرمند تئاتر دانسته و با اذعان به این امر که بیشتر افراد این امر را ذاتی می دانند تا اکتسابی، تصریح کرد: در تئاتر امروز به تصویر کشیدن لحظات رئالیستی در زندگی شاید به نوعی محدودیت تلقی شود و در برخی موارد هنرمندان برای فرار از تصنع در این مورد سعی به روایت قصه از زوایای دیگر دارند و البته موارد دیگری هم چون عدم حمایت مالی، نبود سالن با کیفیت، نبود پلاتوی استاندارد تمرین، سفارشی بودن موضوع اغلب جشنواره ها در طول سال از جمله محدودیت هاست.

بازیگر کاندید پنج دوره و برنده بهترین بازیگر سال تئاتر خیابانی برای دو دوره در جشنواره های مریوان، لاهیجان، ایثار مقاومت و تئاتر شهر فرهنگ سازی را مهم ترین خصلت هنر نمایش دانسته و با اشاره به این امر در گوشه ای از تاریخ و در جنگ های جهانی این هنر از سالن ها به خیابان کشیده شد و حامل پیام برای مخاطبان خود شد، تأکید کرد: هنر نمایش در ذات خود همیشه حامل پیام است و این امر که چطور خط فکری اثر به مخاطب منتقل شود، کاملا یک مبحث فنی و متکی به پتانسیل گروه اجرایی اثر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار