شیهه شادی اسب ترکمن

اسب «ترکمن» یکی از نژادهای اصیل اسب ایرانی است که با وجود برخورداری از ویژگی‌هایی چون زیبایی، چابکی، استقامت زیاد و هوش بالا، در چند دهه گذشته مورد غفلت و بی‌مهری واقع شده بود.

کد مطلب: ۵۳۶۷۷۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از استان گلستان، پرورش اسب به‌عنوان صنعتی درآمدزا، اشتغال‌زا و ارزآور از دیرباز مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان بوده و این ظرفیت گرچه در کشور ما نیز در سطح بالایی وجود دارد، اما تا همین یکی دو سال پیش از دید مسئولان کشوری پنهان مانده بود. این مشکل بویژه برای اسب ترکمن محسوس‌تر و ملموس‌تر است؛ اسبی که خاستگاه اصلی آن استان‌های ترکمن نشین یعنی خراسان شمالی و گلستان است.

بیشتر خانواده‌های ترکمن در این دو استان بویژه در منطقه راز و جرگلان خراسان شمالی، از گذشته دست‌کم یک اسب را در منزل خود نگه داشته و برای آن احترام خاصی قائل بوده و آن را منشأ نزول برکت در زندگی خود می‌دانند. از همین‌رو پرورش‌دهندگان گله‌های اسب نیز در این استان نسبت به دیگر نقاط کشور بیشتر به چشم می‌خورند.

اسب ترکمن که در مجامع بین‌المللی به آن «خال تکه» می‌گویند، از ویژگی‌های ممتازی چون زیبایی، چابکی، استقامت زیاد، هوش بالا، کم خوراک بودن و تحمل زیاد در دمای بالای 50 درجه و زیر منهای 30 درجه برخوردار است و به دلیل همین ویژگی‌ها نیز در کشورهای اروپایی متقاضیان زیادی دارد، گرچه هنوز شرایط صادرات اسب از کشورمان فراهم نشده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار