سرزمین عجایب ایران در لیست مناطق نمونه گردشگری قرار می گیرد

مجموعه تاریخی و فرهنگی گورستان و زیارتگاه خالد نبی که می‌تواند راهگشای تحول در صنعت گردشگری گلستان باشد در آینده‌ای نزدیک در لیست مناطق نمونه کشور قرار می‌گیرد.

کد مطلب: ۵۲۶۹۹۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از استان گلستان،زهرا بهرامی گفـت: مجموعه تاریخی و فرهنگی گورستان و زیارتگاه خالد نبی در یک منطقه کوهستانی و در فاصله ۹۰ کیلومتری شمال شرق شهرستان گنبدکاووس، ۵۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان کلاله و ۶ کیلومتری روستای گچی سو بخش مرکزی شهرستان کلاله و بر فراز قله کوه گوگجه داغ واقع‌شده است.

بسیاری معتقدند سنگ مزارهای ایستاده و منحصربه‌فرد، مناظر باستانی، تپه‌ماهورها و طبیعت بکر و دست‌نخورده اطراف این مجموعه فرهنگی- تاریخی است که سالانه بیش از ۱۵۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی را به سوی خود جذب می کند. جاذبه دیگر منطقه قله کوه گوگجه داغ است که در بین مردم به قله «قدرت» نیز معروف است و حدود ۷۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. رشته‌کوه گوگجه داغ از مشرق به کوه‌های بابا شملک و از شمال و غرب و جنوب به هزار دره اطراف پیوسته است.

راه ارتباطی زیارتگاه خالد نبی کوهستانی است اما از طریق کلاله و تمرقره قوزی تا آن محل راه دشواری نیست ولی به دلیل دوری راه و فقدان وسیله نقلیه، کمبود تسهیلات رفاهی در محل و همچنین گرمای شدید تابستان و سرمای زمستان، بهترین زمان برای انجام بازدید و زیارت مجموعه خالد نبی، ماه‌های فروردین و اردیبهشت است که در این زمان تور خالد نبی در کنار لیست سفرهای خارجی تور گردانان کشور قرار می‌گیرد.

بقعه خالد نبی، بقعه‌های عالم بابا و چوپان عطا و دره‌ای به نام پنج شیر و همچنین چشمه خضر دندان، رشته تپه‌ماهورهای خاکی که ارتفاع آن‌ها به‌مراتب کمتر از ارتفاع محل مرقد خالد نبی است، گورستان عظیمی با حدود ۶۰۰ سنگ مزارهای استوانه‌ای که تا ارتفاع حداکثر ۲ متر در آن دیده می‌شود.

گورستان خالد نبی در شرق بقعه عالم بابا و بر روی یک‌رشته تپه‌های خاکی که ارتفاع آن به‌مراتب کمتر از ارتفاع محل زیارتگاه خالد نبی است، گورستان وسیع با منظره خیره‌کننده و عجیبی هست که سنگ‌قبرهای آن به شکل استوانه‌هایی به ارتفاع دو متر تنها بخشی از نقاط دیدنی این مجموعه فرهنگی - تاریخی است.

گورستان خالد نبی بی‌شک یکی از قدیمی‌ترین گورستان‌های کشور با سنگ مزارهای بسیار منحصربه‌فرد و بی‌نظیر به شمار می‌آید و به‌تنهایی میدان کار پژوهشی بزرگی برای پژوهشگران تاریخ، باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، مرمت آثار و اشیاء، زمین‌شناسی، جغرافی، زیست، جانورشناسی، گیاه‌شناسی و ... است که متأسفانه به‌مرورزمان و به دلیل غفلت و کم‌توجهی در حال خرابی و ویرانی است.

قبر خالد نبی در داخل زیارتگاه خالد نبی با پارچه سفیدرنگی بر روی قبر، قرار دارد. همچنین نوارها و تکه‌های پارچه‌های رنگی که به‌صورت افقی دوخته و آویزان شده و تعدادی سنگ‌های کروی و گرد مشهور به سنگ هندوانه که از محوطه بیرونی امامزاده و از پای سنگ مزارها جمع‌آوری‌شده در پای آن قرار دارد. درخت نذرکرده ای هم در برابر در ورودی بقعه عالم بابا و تیرک (دیرک) در مجاورت و محوطه بیرونی زیارتگاه خالد نبی تیر چوبی دیده می‌شود که به چوب درمان یا چوب سرگرمی نیز معروف است.

همه این ها خالد نبی را به سرزمین عجایب ایران تبدیل کرده است و این مجموعه نه‌تنها موردتوجه گردشگران داخلی بلکه به‌عنوان مقصد گردشگری بسیاری از گردشگران خارجی تبدیل کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار