مدیرکل دفتر آموزش کار و دانش وزارت آموزش و پرورش خبرداد:

تدارک 150 رشته مهارتی برای دانش‌آموزان

مدیرکل دفتر آموزش کار و دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: برای سال تحصیلی جدید 150 رشته مهارتی در شاخه کار و دانش در کشور تدارک دیده شده است تا متناسب با علاقه و رغبت خود در این رشته‌ها تحصیل کنند.

کد مطلب: ۵۲۲۵۵۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا استان اردبیل،سیدمصطفی آذرکیش در حاشیه برگزاری جشنواره ملی مهارت‌های هنری در جمع خبرنگاران در اردبیل اظهار کرد: از وجوه تمایز جشنواره امسال نسبت به سال گذشته توجه به مولفه‌های کیفی این جشنواره است که به تعمیق باورهای دینی و ارتقای آموزه‌های ارزشی در نظام اسلامی ما منجر شده به طوری که در این دوره از جشنواره سعی کردیم با هدف ارتقای کیفی فعالیت‌ها و برنامه‌ها به حوزه‌های مختلف توجه ویژه‌ای شود.

وی گفت: ما در برگزاری جشنواره امسال که به میزبانی شایسته اردبیل برگزار می‌شود از ظرفیت سازمان حفاظت محیط زیست استفاده کرده و در موضوعات مرتبط سعی و تلاشمان بر این است تا بتوانیم هم در بخش محیط زیست و هم توجه دادن نسل آینده به ابعاد زندگی و شخصیتی آیت‌الله مطهری آثار او را مورد کنکاش قرار دهیم تا نسل جوان و نوجوان ما بیشتر با راه و اندیشه شهید مطهری آشنا شوند.

مدیرکل دفتر آموزش کار و دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: برای سال تحصیلی جدید 150 رشته مهارتی در شاخه کار و دانش در کشور تدارک دیده شده است تا متناسب با علاقه و رغبت خود در این رشته‌ها تحصیل کنند.

آذرکیش تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش سعی کرده است در یک تعامل وهمکاری در برگزاری جشنواره امسال از ظرفیت دستگاه‌ها و سازمان‌ها و نهادهایی همچون محیط زیست، میراث فرهنگی، وزارت ارشاد، صنعت، معدن و تجارت، مرکزی ملی فرش، جهاد کشاورزی و ... استفاده کند تا زمینه‌ای فراهم آمده و امکان بها دادن به فعالیت‌ها در این حوزه بیش از گذشته فراهم آید.

وی یادآور شد: در قالب این رقابت سالم بدون شک ظرفیت هنرجویان و توانمندی آنها در یک فضای بهتر خواهد شد و یک شرایط مطلوب‌تری را به نسبت سال‌های گذشته شاهد خواهیم بود.

آذرکیش رویکرد جامعه را به نظام مهارتی مثبت اعلام کرد و افزود: یکی از کارهایی که ما در شاخه کار و دانش دنبال می‌کنیم بها دادن به موضوع آموزش همراه با تولید است که قطعا به کاهش بیکاری و تقویت تولید داخلی بر محور اقتصاد مقاومتی کمک خواهد کرد.

مدیرکل دفتر آموزش کار و دانش وزارت آموزش و پرورش با یادآوری اینکه در استان‌های مختلف بنا به ظرفیت‌هایی که وجود دارد این رشته‌ها بومی‌سازی شده و توسعه پیدا کرده است، گفت: برای سال تحصیلی جدید 150 رشته مهارتی در شاخه کار و دانش تعریف کردیم که این رشته‌ها متناسب با ظرفیت استان‌ها است به طوری که در برخی از استان‌ها رشته پرورش زعفران، برخی دیگر پرورش میگو و همچنین توسعه صنایع دستی مورد توجه است.

آذرکیش تصریح کرد: در جوامع شهری با توجه به توسعه ساختمان‌های بزرگ و بلندمرتبه‌سازی تعمیر و نصب آسانسور به عنوان رشته پردرآمد و در برخی مناطق نیز رشته طلا و جواهرسازی و سنگ‌های قیمتی به عنوان یک هنر اصیل مورد توجه هنرستان‌های کار و دانش است.

وی با بیان اینکه هنرجویان امروز سرمایه‌های توسعه و بالندگی اشتغال و کارآفرینی آینده هستند، عنوان کرد: سعی می‌کنیم تا رشته‌های متناسب با بازار کار برای مخاطبانمان تدارک ببینیم.

مدیرکل دفتر آموزش کار و دانش وزارت آموزش و پرورش به انعطاف‌پذیری این رشته‌های هنری متناسب با نیاز بازار و دستگاه‌های متولی دیگر اشاره کرد و گفت: براساس مصوبه سال 71 هیأت وزیران آموزش و پرورش با همکاری سایر دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و نهادها باید تلاش کند تا زمینه و بستر تقویت مهارت‌های هنری در حوزه‌های مختلف را فراهم کند که در این ارتباط 150 رشته هنری و حرفه‌ای نیز به صورت مشخص برای جذب دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است.

آذرکیش به وضعیت جذب دانش‌آموزان بعد از فارغ‌التحصیلی بازار کار اشاره کرد و افزود: به طور میانگین 70 درصد دانش‌آموزان وارد بازار کار می‌شوند که البته در برخی از رشته‌ها این رقم تا 95 درصد نیز می‌رسد.

وی عنوان کرد: امیدواریم با بومی‌سازی رشته‌ها و ایجاد فضای کار و اشتغال مناسب بتوانیم این آمار را به 100 درصد برسانیم تا فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف کار و دانش بتوانند به راحتی وارد بازار کار شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار