در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

ورود فاضلاب به تالاب انزلی/ آزولا وسنبل آبی حیات تالاب را تهدید می کند

یک کارشناس محیط زیست با اعلام اینکه احیای تالاب انزلی نیازمند برنامه جامع و تصمیمات درست است، گفت: علاوه بر حجم زیاد رسوبات، تالاب انزلی از گیاهان مزاحمی چون آزولا و سنبل آبی رنج می‌ برد که پدیده نگران کننده ای برای این تالاب به شمار می رود.

کد مطلب: ۵۰۷۳۱۴
لینک کوتاه کپی شد

محمد حیدری در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، با بیان اینکه تالاب انزلی در فهرست تالاب ‌های در خطر نابودی (مونترو) قرار دارد، اظهار داشت: این تالاب در سال 1975 در نشست رامسر به ثبت بین المللی رسیده اما با توجه به افزایش تخریب های مربوط به فعالیت های انسانی از سال 1993 در لیست تالاب های در معرض نابودی قرار دارد.


این کارشناس محیط زیست با اشاره به اجرای طرح مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی گفت: این طرح با همکاری سازمان جایکای ژاپن در دستور کار قرار دارد که وارد مرحله دوم اجرا شده است و امیدوارم اقداماتی که برای احیای تالاب انجام می شود، منجر به بازگشت حیات به تالاب انزلی شود.


وی، فاضلاب را یکی از تهدیدات جدی حیات تالاب انزلی دانست و افزود: متأسفانه فاضلاب کارخانه های صنعتی اطراف به این تالاب سرریز می شود و سیستم جمع آوری و تصفیه فاصلاب در شهرهای اطراف به درستی عمل نمی کند. عمدتا فاضلاب خام وارد فضای تالاب می شود.


به گفته این استاد دانشگاه، آلودگی رودخانه‌ های رشت که اغلب ناشی از فاضلاب‌ های خانگی، بیمارستانی، صنعتی و کشاورزی است در نهایت به تالاب انزلی می‌ ریزد.


وی با اشاره به کاهش عمق تالاب به‌ علت حجم رسوبات در طی سال‌های اخیر گفت: در برخی مناطق مشاهده شده عمق تالاب به اندازه ‌ای رسیده است که قایق نمی تواند از آنجا تردد کند.


حیدری اضافه کرد: رسوباتی که وارد تالاب انزلی شده، زندگی جانوران و گیاهان این تالاب را در معرض تهدید قرارداده است. علاوه بر حجم زیاد رسوبات، تالاب انزلی از گیاهان مزاحمی چون آزولا و سنبل آبی رنج می‌ برد که پدیده نگران کننده ای برای این تالاب به شمار می رود.


این فعال حوزه محیط زیست در ادامه با بیان اینکه احیای تالاب انزلی نیازمند زمان است، گفت: احیای تالاب انزلی علاوه بر اینکه نیاز به زمان دارد، همچنین به همکاری دستگاه های مربوطه در حوزه محیط زیست و تخصیص اعتبارات لازم برای احیا نیاز دارد.


تالاب بین المللی انزلی با حدود 20 هزار هکتار وسعت، دومین تالاب بزرگ جهان است و علاوه بر مهار سیلاب‌ها، رسوبات و آلودگی‌ها، به عنوان زایشگاه ماهیان خزر، زیستگاه پرندگان و محل زمستان گذرانی پرندگان مهاجر بشمار می رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار