در گفت‌وگو با پانا مطرح شد؛

هر خانواده شبانه 3 کیلو زباله تولید می‌کند/دور ریز 30 درصد مواد غذایی

مدیرکل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه 30 درصد مواد غذایی تولید شده دور ریز می شود، گفت: در مجموع یک خانواده شبانه سه کیلو زباله را بیرون از خانه قرار می دهد.

کد مطلب: ۵۰۶۷۴۲
لینک کوتاه کپی شد

زهرا جواهریان در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، با بیان اینکه مدیریت صحیح رفتارهای اقتصادی و محیط زیستی خانواده ها می تواند عاملی برای حل مشکلات محیط زیست باشد، گفت: طی سال های گذشته در کشور از نظر فرهنگی با محیط زیست رفتار بهتری از نظر الگوی مصرف صورت می گرفت و وضعیت مطلوب تری داشتیم که در اینجا نقش مدیریت خانواده در حل مشکلات محیط زیست بسیار حائز اهمیت است.


مدیرکل دفتر توسعه پایدار و اقتصاد سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به استفاده نادرست خانواده ها از محصولات پلاستیکی گفت: امروز اکثر خانواده ها از مواد پلاستیکی استفاده می کنند که 300 تا 500 سال بر روی زمین باقی می مانند و تجزیه نمی شوند.


وی درخصوص اهمیت مدیریت تولید و تفکیک زباله در کشور گفت: ما در بحث مدیریت زباله، اولین درخواستی که از خانواده ها داریم این است که کمتر زباله تولید کنند. از طرفی امروز 30 درصد مواد غذایی تولید شده دور ریز می شود که اگر این مواد غذایی به درستی حفظ شود، دیگر گرسنه ای نخواهیم داشت.


جواهریان تصریح کرد: برای تولید هر نوع ماده غذایی آب و برق مصرف می شود و انرژی زیادی را صرف می کند که در نهایت منجر به تولید co2 می شود، بنابراین اگر تولید زباله را کم کنیم در مصرف منابع صرفه جویی کردیم و در نهایت به حفظ محیط زیست کمک می شود.


این مقام مسئول در سازمان محیط زیست با اشاره به میزان تولید زباله هر خانواده نیز گفت: هر فرد تقریبا روزی 600 تا 700 گرم زباله تولید می کند که در مجموع یک خانواده شبانه سه کیلو زباله را بیرون از خانه قرار می دهد. در این زمینه می توانیم بهتر عمل کنیم و زباله ها را برای تفکیک به سه دسته زباله های خشک، زباله های تر و زباله های سمی که شامل باتری ها و مواد شیمیایی می شود، تقسیم کنیم.


وی به اهمیت موضوع فرهنگسازی در تفکیک زباله اشاره کرد و گفت: در این زمینه مساله فرهنگسازی و آموزش بسیار اهمیت دارد که می توان با برنامه ریزی صحیح بحث مدیریت زباله از مبدا را نهادینه کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار