یک مقام مسئول در سازمان محیط زیست به پانا خبر داد؛

آلودگی رسوبات رود ˝ارس˝ به فلزات سنگین/ آب سطحی رودخانه آلوده نیست

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آلودگی رسوبات رودخانه ارس به آلاینده فلزات سنگین گفت: آب رودخانه آلوده نیست و تنها رسوبات این رود که از معادن مس کشور ارمنستان وارد می شود به فلزات سنگین آلوده است.

کد مطلب: ۵۰۱۱۹۳
لینک کوتاه کپی شد
شینا انصاری در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، با بیان این مطلب اظهارداشت: راجع به رودخانه ارس یکسری اقدامات از لحاظ پایش انجام شده منتهی با توجه به اینکه یکسری از منابع آلودگی این رودخانه از کشور ارمنستان وارد می شود و مقداری هم از کشور ما لذا پیگیری تصمیمات مدیریتی در این بخش از سوی دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست انجام می شود.
استمرار پایش پارامترهای آلاینده در رودخانه ارس
مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص اقدامات پایشی در رودخانه ارس توضیح داد: یکسری اقدامات پایشی به صورت مشترک در این رودخانه و در سه استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل انجام داده شده و ایستگاه های ثابتی در این استان ها مشخص شده است. در این ایستگاه ها به طور مستمر پارامترهای مربوطه نمونه برداری می شود.
وی اضافه کرد: در نمونه برداری هایی که توسط ایستگاه های پایش انجام شده، آب رودخانه از نظر فلزات سنگین آلودگی ندارد و رسوبات رودخانه دارای آلاینده فلزات سنگین است.
تجهیز 3 استان به ایستگاه‌های پایش رود ارس
انصاری همچنین از تجهیز 3 استان مذکور به تجهیزات پارامترهای مربوط به پایش آلودگی رودخانه خبر داد و گفت: خوشبختانه با اقداماتی که انجام شده، توانستیم سه استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل را خریداری تجهیزات سنجش پارامترهای فلزات سنگین و سموم تجهیز کنیم. همچنین دستگاه جذب اتمی برای استان های آذربایجان شرقی و غربی خریداری شده و در سال های 93 و 94 در این استان ها راه اندازی شده است. در استان اردبیل نیز طی سال گذشته ایستگاه پایش آنلاین پارامترهای فیزیک و شیمیایی خریداری و در رود ارس راه اندازی شده است.
آب رودخانه ارس آلوده نیست
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اینکه آب رودخانه ارس آلودگی ندارد، تصریح کرد: در مجمع قابلیت و توانمندی سنجش پارامترهای فیزیک و شیمیایی و پارامترهای فلزات سنگین در استان های مربوطه وجود دارد. از طرفی جلسات مشترکی با کشور ارمنستان در راستای آلودگی رودخانه ارس برگزار می شود که سازمان محیط زیست نیز این مساله را در دفتر آب و خاک سازمان پیگیری می کند.
همچنین محمدجواد سروش- مدیرکل دفتر آب وخاک سازمان حفاظت محیط زیست نیز در خصوص آلودگی رود ارس گفته است: آلودگی ارس مربوط به سه بخش آب های سطحی، رسوبات و موجودات کف زی است. رود ارس عاری از هرگونه آلودگی رادیواکتیو است و آلودگی های رسوبی آن تا اوایل سال ۲۰۱۷ برطرف می شود.

رود ارس با تشکیل مرز رودخانه‌ای ایران به طول ۴۷۵ کیلومتر به خزر می‌ریزد و سومین رودخانه کشور به لحاظ قدرت آب شناخته می‌شود. ۱۲ درصد آب ارس از ایران، ۳۴ درصد از ترکیه و بقیه از خاک آذربایجان و ارمنستان تامین می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار