كارشناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی یزد :

كپك نان منجر به بروز بیماری گوارشی می شود

خبرگزاری پانا:كارشناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی یزد گفت: کپک‌ها با ریشه‌ دار شدن در بافت نان می‌توانند منجر به بروز بیماری‌های گوارشی شوند بنابراین توصیه می شود از مصرف نان كپك زده خود داری شود.

کد مطلب: ۴۹۵۸۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل ازروابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد، علی اكبر كمالی اردكانی در خصوص کپک انواع مواد غذایی و روش پیشگیری آن اظهارداشت: کپک‌ها با ریشه‌ دار شدن در بافت نان می‌توانند منجر به بروز بیماری‌های گوارشی شوند بنابراین توصیه می شود از مصرف نان كپك زده خود داری شود.

وی ادامه داد: میوه‌ها پس از چیده شدن از خود گاز دی‌اکسیدکربن و اتیلن متصاعد می‌کنند، افزایش این دو گاز در یخچال باعث افزایش حرارت، رطوبت و در نتیجه رسیدن بیش از اندازه و کپک زدن میوه می‌شود.

كمالی افزود: این کپک‌ها بیماری‌زا هستند و شستن یا جدا کردن بخش کپک‌زده دلیل بر سلامت میوه نیست، بنابراین در صورت کپک‌زدگی، همه میوه را دور بیندازید.

این كارشناس توصیه كرد: در صورت کپک زدن کره تمامی کره کپک زده را دور بیندازید از مصرف آن جدا خودداری کنید، زیرا کپک‌ها کره را تجزیه و اکسید کرده و خطر سکته را به دنبال دارند.

كارشناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی یزد گفت با بیان این كه مصرف پنیر کپک‌زده هم می‌تواند موجب بروز زخم معده شود توصیه كرد: برای پیشگیری از کپک رب گوجه‌فرنگی یک لایه روغن در سطح آن بمالید تا عمل اکسیژن‌رسانی متوقف و از تشکیل کپک جلوگیری شود.

وی همچنین توصیه كرد: بهترین راه نگهداری رب بسته بندی به صورت لایه نازک در کیسه فریزر و منجمد کردن آن است.

كمالی اضافه كرد: برای پیشگیری از کپک آبغوره و سرکه نیز بطری شیشه‌ای آن‌ها را کاملا پر کنید تا در بطری جایی برای حضور هوا وجود نداشته باشد.

این كارشناس با بیان این كه ادویه‌جات، چای و قهوه نیز مستعد کپک زدن هستند، ولی کپک آن‌ها مولد سم مایکوتوکسین نیست گفت: برای پیشگیری، آن‌ها را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

كمالی با بیان این كه یخچال و فریزر کثیف یکی از دلایل فساد مواد غذایی هستند توصیه كرد: هفته‌ای یک بار درون آن‌ها شسته شود تا از بروز فساد موادغذایی پیشگیری شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار