معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی:

نظارت ناکافی معضل اصلی صنعت گیاهان دارویی است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی، خواستار نظارت دقیق بر عملکرد فعالان عرصه گیاهان دارویی و عطاری ها شد و گفت: کمبود نظارت در حوزه صنعت گیاهان دارویی از جمله معضلات اصلی این حوزه است.

کد مطلب: ۴۹۴۳۹۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از آذربایجان شرقی، سعید شبستری در همایش ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی از سلسله همایش‌های تخصصی توسعه و تجاری سازی فناوری اظهار کرد: بیش از دوهزار گونه گیاه دارویی در کشور ما شناسایی شده است که نزدیک به 500 گونه آن در آذربایجان شرقی موجود است و می توان از این پتانسیل استفاده کرد.


وی سهم استان آذربایجان شرقی در صنعت گیاهان دارویی و طب سنتی بسیار پایین دانست و گفت: هنوز آنچنانکه باید و شاید این حوزه مورد توجه نبوده است و طب سنتی ریشه در گذشته ما دارد و از نظر تاریخی نیز در کشور ما رواج داشته است و بسیاری از بیماری ها با طب سنتی معالجه می شد اما با پیشرفت علم جای این گیاهان سنتی را طب نوین و داروهای شیمیایی گرفت.

شبستری خاطرنشان کرد: با تولید داروهای شیمیایی کارهای فوق العاده ای در خصوص ریشه کن و محدود کردن بسیاری از بیماری ها انجام شد اما این داروها نیز عوارض خاص خود را دارد.

وی گفت: امروز دنیا به این نتیجه رسیده است که باید به اصل و ریشه داروها بازگردد ولی متاسفانه در کشور ما داشته های غنی گونه های گیاهی که خاصیت دارویی دارند به راحتی به دیگر کشورها صادر می شود و ما نمی توانیم از این منابع عظیم استفاده کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی، وابستگی به بودجه های نفتی را نیز در کشور ما یادآور شد و گفت: این وابستگی ها باعث شده است تا کشور تحت تاثیر قیمت نفت و تحریم ها باشد و در نتیجه درآمد ملی کاهش یابد.

شبستری خیابانی ادامه داد: ما باید بتوانیم با تکیه بر توان داخلی و تمرکز بر تولید و صادرات اقتصاد کشور را به سمت گذر از اقتصاد نفتی هدایت کنیم و صنعت گیاهان دارویی نیز می تواند در این امر مثمر ثمر باشد.

وی به گشایش های صورت گرفته پس از اجرای برجام نیز اشاره کرد و افزود: نباید منتظر بود تا کسانی از آن طر ف مرزها بعد از برجام برای ما کاری کند بلکه این ما هستیم که با همدلی و همراهی باید کشور را به سمت توسعه و پیشرفت هدایت کنیم.

شبستری گفت: در حال حاضر شاهد هستیم که متخصصان دانشگاهی در رشته های گیاهان دارویی و طب سنتی در حال پرورش هستند اما هنوز با نکته نهایی فاصله داریم و باید فرهنگ استفاده از این گیاهان توسط رسانه های جمعی در بین مردم تببین و تشریح شود .

سلسله همایش های تخصصی توسعه و تجاری سازی فناوری، به همت منطقه ویژه علم وفناوری ربع رشیدی از 14 اردیبهشت ماه لغایت 30 اردیبهشت در تبریز در حال برگزاری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار