رئیس انجمن صنایع ریلی ایران خبرداد؛

چهارمین نمایشگاه بین المللی حمل ونقل ریلی با حضور بیش از 200 شرکت

رئیس انجمن صنایع ریلی ایران ضمن اشاره به استقبال چشمگیر شركت های خارجی از چهارمین نمایشگاه بین المللی حمل ونقل ریلی ایران از حضور 110 شركت خارجی از كشورهای روسیه، آلمان، تركیه، چین، ایتالیا، چك، بنگلادش و هند در این نمایشگاه خبر داد.

کد مطلب: ۴۹۱۲۲۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا، محمدحسین قنبری در نشستی خبری اظهار کرد: تلاش ما این است نمایشگاه بین‌المللی صنایع ریلی ایران به‌ عنوان قطب(هاب) نمایشگاه‌های ریلی منطقه مطرح شود تا شاهد حضور گسترده شركت‌های ایرانی و بین‌المللی در این نمایشگاه باشیم.
این نمایشگاه 26 تا 29 اردیبهشت‌ماه جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.
وی مقابله با تحریم‌های ظالمانه، افزایش صادرات، بومی‌سازی صنعت ریلی و آشنایی شركت‌های داخلی با آخرین دستاوردهای فناوری‌های صنایع ریلی در جهان را از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه در تهران اعلام كرد.
وی با اشاره به حضور 90 شركت داخلی در این نمایشگاه گفت: بیش از یك هزار شركت قطعه‌سازی در حوزه خودروسازی كشور فعال هستند و بیشتر این شركت‌ها می‌توانند در ساخت قطعات مورد نیاز صنایع ریلی نیز فعال شوند.
قنبری تاكید كرد: استفاده از ظرفیت‌های داخلی در حوزه صنایع ریلی قابلیت‌های شركت‌های ایرانی را نشان می‌دهد زیرا جمهوری اسلامی ایران در حوزه صنعت ریلی از توانمندی‌های بسیار بالایی برخوردار است.
وی گفت‌: برگزاری این نمایشگاه زمینه مناسبی را برای شركت‌های ایرانی به منظور همكاری‌ خود با شركت‌های معتبر جهان در صنعت حمل و نقل ریلی به‌وجود می‌آورد تا بتوانیم از آخرین دستاوردهای صنعت ریلی و صنایع وابسته به آن استفاده كنیم.
رئیس انجمن صنایع ریلی ایران گفت:‌ ارائه توانمندی‌های شركت‌های داخلی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و افزایش تولید شركت‌های ایرانی از مهم‌ترین اهداف برگزاری چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی ایران است.
قنبری جذب فرصت‌های سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی را از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه اعلام كرد و گفت: حضور بخش خصوصی در این عرصه سبب خواهد شد شاخص‌های حمل بار و مسافر در صنعت ریلی كشور بیش از پیش ارتقا یابد.
رئیس انجمن صنایع ریلی ایران گفت: همزمان با این نمایشگاه دو همایش مهم «بندر-ریل- نفت» و «قطارهای پرسرعت ژاپنی» توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود تا شركت‌های ایرانی بتوانند از كارآیی قطارهای پرسرعت ژاپنی نیز در این همایش استفاده كنند.
قنبری به رشد 400 درصدی فضای فعالیت شركت های خارجی در این نمایشگاه اشاره كرد و گفت: سال گذشته شركت‌های خارجی 300 مترمربع فضا را برای خود اختصاص داده بودند اما امسال بیش از دو هزارو 400 مترمربع از فضای نمایشگاهی به شركت‌های خارجی و 11 هزار مترمربع به شركت‌های ایرانی اختصاص یافته است.
رئیس انجمن صنایع ریلی ایران با اشاره به وضعیت فعالیت هفت شركت تولیدكننده واگن در كشور افزود: از این تعداد تنها 3 یا 4 شركت فعال هستند، در حالی كه ایران می تواند سالیانه پنج هزار واگن باری و بیش از 200 واگن مسافری تولید كند، اما به علت نبود و یا كمبود سفارش و منابع مالی، بیشتر كارخانه های واگن سازی كشور زیر 20 درصد ظرفیت خود كار می كنند.
قنبری یادآور شد: سال گذشته واگن سازان ایرانی موفق شدند بین 40 تا 50 واگن باری و 60 تا 70 واگن مسافری تولید كنند. كمبود نقدینگی یكی از مشكلات اساسی این بخش محسوب می شود.
وی با بیان اینكه تعرفه واردات واگن هم اكنون بین 4 تا 8 درصد است در حالی كه پیش از این تعرفه واردات واگن حدود 15 درصد بود، اظهارداشت: هرچند كه از آمار واردات واگن دست دوم اطلاعی نداریم اما تلاش ما برای كاهش واردات واگن تاكنون به نتیجه نرسیده است.
صادق جمشیددوست دبیر انجمن صنایع ریلی ایران نیز در این نشست گفت: با واردات واگن های دست دوم این واگن ها در شركت های ایرانی بازسازی و وارد ناوگان ریلی می شوند در حالی كه ضروری است نظر انجمن صنایع ریلی به عنوان تشكل بخش خصوصی در هرگونه سیاست گذاری و تصمیم گیری های مربوط به واردات و تعرفه واگن های وارداتی مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: در پایان برنامه پنجساله پنجم توسعه قرار بود سهم حمل و نقل ریلی در جابجایی مسافر به 18 درصد و بار به 30 درصد افزایش یابد، اما در بخش مسافر سهم ما به پنج درصد و در بار سهم ریل به 8 درصد رسید و این نشان می دهد كه در توسعه ناوگان و زیرساخت های ریلی توفیق زیادی نداشتیم.
وی گفت: راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد شبكه حمل و نقل ریلی مناسب در كشور درصدد است تا افق 1400 بیش از 350 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری كند كه 56 درصد آن باید توسط بخش خصوصی انجام شود.
جمشید دوست گفت: این نشان می دهد كه رویكرد راه آهن جمهوری اسلامی ایران ورود بخش خصوصی به این عرصه است و باید شرایط مناسبی برای این بخش با استفاده از منابع مالی صندوق توسعه ملی فراهم شود.
وی اظهارداشت: راندمان صنعت حمل و نقل ریلی بین 5 تا 7 درصد است در حالی كه سود نرخ تسهیلات بانكی بیش از 20 درصد و این سبب شده است صنعتگران این عرصه نتوانند از تسهیلات بانكی مناسب ارزان قیمت استفاده كنند.
گفتنی است چهارمین نمایشگاه بین المللی حمل ونقل ریلی صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته با حضور بیش از 200 شركت داخلی و خارجی و دست اندركاران حوزه ریلی كشور روزهای 26 تا 29 اردیبهشت ماه امسال در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی ایران برگزار می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار