استان زنجان در پایین بودن نرخ بیكاری رتبه هشتم كشوری را دارد

استاندار زنجان گفت: این استان با كاهش 0.2 درصدی نرخ بیكاری با 9.8 درصد در پایین بودن نرخ بیكاری رتبه هشتم كشور را دارد.

کد مطلب: ۴۸۵۱۷۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از زنجان، " جمشید انصاری" موضوع اقتصاد را در دستور كار اصلی دولت و افزود: چنانچه همه اقدام های پیش بینی شده به صورت كامل اجرا شود شاهد تحولات گسترده ای در ایجاد رونق اقتصادی، تحرك واحدهای تولیدی، كنترل تورم و ایجاد فرصت های شغلی جدید در كشور خواهیم بود .

وی یادآورشد: استان زنجان یكی از 9 استان كشور در یك رقمی بودن نرخ بیكاری است .

انصاری اظهار كرد: سال گذشته 882 هزار تقاضای اشتغال جدید در كشور برآورد شده بود كه از این تعداد برای 668 هزار شغل ایجاد شد، ولی 214 هزار نفر به تعداد بیكاران كشور افزوده شد .

استاندار زنجان با اشاره به اینكه هم اكنون دو میلیون و 730 هزار نفر جویای فرصت های شغلی در كشور هستند، گفت: به رغم ایجاد اشتغال برای 76 درصد از متقاضیان در سال گذشته، 24 درصد باقیمانده و به آمار بیكاران اضافه شدند .

وی به وضعیت استان زنجان با 882 هزار نیروی كار اشاره و خاطرنشان كرد: سهم استان زنجان در ایجاد اشتغال كه 1.35 درصد جمعیت كشور را دارد و فقط 11 هزار و 800 نفر بود، ولی در این استان طی سال گذشته 17 هزار و 412 نفر متقاضی اشتغال بوده اند كه حدود پنج هزار و 500 نفر بیشتر از سهمیه تعیین شده در ایجاد اشتغال استان است .

انصاری از ایجاد شغل برای 16 هزار و 400 نفر در سال گذشته خبر داد و افزود: اگرچه یك هزار و 10 نفر به آمار بیكاران استان اضافه شد ولی آمارهای ارائه شده نشان می دهد كه نرخ بیكاری در جوانان 15 تا 24 ساله این استان با 19.9 درصد، حدود 7.2 درصد كمتر از میانگین كشوری است .

استاندار زنجان گفت: نرخ بیكاری جامعه روستایی این استان 5.6 درصد است كه این آمارها بیانگر تاثیرگذاری برنامه های پیش بینی شده زنجان در بحث اشتغال به شمار می آید .

انصاری تثبیت شاخص ها و روند كاهش نرخ بیكاری را مهمتر از دستیابی به آن برشمرد و اظهاركرد: از مجموع 11 استانی كه نرخ بیكاری آنها در سال گذشته تك رقمی بوده، امسال فقط سه استان زنجان، تهران و آذربایجان شرقی توانستند نرخ بیكاری خود را كاهش دهند .

وی اضافه كرد: همه مدیران دستگاه های اجرایی ذیربط باید در حفظ شاخص ها و تثبیت روند كاهش نرخ بیكاری استان اهتمام جدی و مشاركت داشته باشند .

استاندار زنجان تسهیلات ارائه شده از سوی سیستم بانكی را در رونق فعالیت های اقتصادی بسیار موثر خواند و از دستگاه های اجرایی استان خواست تا در اسرع وقت نسبت به اعلام اولویت های سرمایه گذاری خود اقدام كنند .

وی افزود: تجزیه و تحلیل دقیق آمار تسهیلات اعطایی اهمیت فراوانی دارد و بانك های عامل نیز باید در سالجاری هنگام ارائه تسهیلات به جهت گیری ها و اولویت های اشتغالزایی استان در هر بخش توجه داشته باشند و با دستگاه های اجرایی در ارائه تسهیلات هماهنگی كنند .

استاندار زنجان توجه جدی به فرهنگ اشتغال را امری مهم برشمرد و خاطرنشان كرد: در استانی كه اغلب جوانان جویای كار بدنبال فعالیت در بخش های عمومی كم زحمت هستند و ترجیح می دهند مشاغل مزدبگیر نیمه وقت را دنبال نمایند، بسیاری از واحدهای تولیدی و شهرك های صنعتی ناچار به تقلیل ساعات كاری و یا استفاده از نیروی كار غیربومی خواهند بود .

وی در پایان از دبیرخانه كارگروه اشتغال استان خواست در سال جدید مسائل اساسی تر و جدی تری در حوزه اشتغال از قبیل ساماندهی بازار كار و ایجاد فرصت های شغلی جدید در بخش های مختلف را در دستور كار خود قرار دهند و آمار دقیقی از اشتغال ایجاد شده در استان را طی سال های گذشته احصاء كنند .

مدیر اداره شعب بانك ملی بعنوان دبیر شورای هماهنگی بانك های عامل استان نیز گزارشی از میزان تسهیلات پرداختی بانك های عامل استان از منابع داخلی و تسهیلات تكلیفی ارائه كرد و گفت: در مجموع 13 بانك عامل استان 34 هزار و 487 میلیارد ریال تسهیلات در سال گذشته ارائه كرده است كه از این میزان، 9 هزار و 23 میلیارد ریال در بخش كشاورزی، 11 هزار و 485 میلیارد ریال در بخش صنعت و معدن، 3هزار و 97 میلیارد ریال در بخش مسكن و ساختمان، حدود 8 هزار و 30 میلیارد ریال در بخش خدمات و بازرگانی، 834 میلیارد ریال در بخش صادرات بوده و 2 هزار و 17 میلیارد ریال نیز بصورت قرض الحسنه اعطا شده است.

انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار