زنجان میعادگاه ننه سرما و عمو نوروز

در حالی که عمو نوروز بساط خود را برای سه روز در شهر زنجان گسترانده، ننه سرما به سرعت گیسوان سفیدش را بر کوه های این شهر پهن کرد.

کد مطلب: ۴۷۸۱۴۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از زنجان، فصل سرما رفت، اما سرما در زنجان همچنان باقی است، خلاف هر سال که ننه سرما خواب می ماند و عمو نوروز را ملاقات نمی کرد، امسال ملاقات این دو پیر تاریخ و افسانه ای در زنجان غوغا کرده است .

از سویی بساط شادی ورود عمو نوروز در شهر به پاست و از سوی ننه سرما رخت سفید خود را بر تن کرده و بر بلندای کوه های زنجان ایستاده است .

زمانی که از 27 اسفند سال قبل، برف چنان بارید که گویی زمستان به دور دوم کشیده شده است، ننه سرما عزم خود را برای توقف در زنجان و ملاقات با عمو نوروز با هوشیاری تمام جزم کرد .

اما عمو نوروز از روزهای ابتدایی اسفند سال 93 خبر از حضور سه روزه خود « گذر نوروز » در زنجان می داد و زنجانیان که از همان روزها خود را به عنوان میزبان مهربان معرفی کرده بودند، شهر را برای این ملاقات غیر قابل پیش بینی آماده کردند .

بماند که زنجان از گذشته تا کنون بارها شاهد ملاقات عمو نوروز و ننه سرما بوده و به نظر می رسد در آینده نیز این قرار ملاقات عاشقانه ادامه خواهد داشت .

از همان موقعی که تکم چی لباس خود را بر تن می کرد و با تکم راهی کوچه و بازار زنجان می شد تا خبر از آمدن عید نوروز بدهد، ننه سرما خلاف سایر شهرها و روستاها، خود را می آراست، لباس سفید بر تن می کرد و چنان به جولان می پرداخت که تا روزها پس از آمدن عمو نوروز می شد برف را در کوی و برزن این استان مشاهده کرد .

زنجانیان به ننه سرما ' قری ننه ' می گویند و شکوفا شدن ' نوروز گولو ' خبر از آمدن عمو نوروز می دهد .

امسال نیز بار دیگر این ملاقات شکل گرفت و ننه سرما به خواب نرفت و عمو نوروز را در زنجان ملاقات کرد .

عمو نوروزی که به همت شهرداری زنجان در روزهای 9 تا 11 فروردین بساط شادی و جشن خود را در خیابان سبزه میدان به راه انداخته و سبزه و گل را زینت بخش مرکز شهر کرده است .

مدیریت شهرداری که در تلاش بود تا زنجان را میزبان مهربان معرفی و همه مردم ایران و جهان را برای بازدید از این شهر دعوت کند، شاید هرگز نمی اندیشید که یکی از میهمانان همین شهر دو عاشق دلباخته افسانه ای یعنی ننه سرما و عمو نوروز باشند.

انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار