حاجی فیروز، عمونوروز در اصفهان به استقبال بهار رفتند

استقبال از بهار 95 با اجرای تئاتر «جی جی وی جی و شکوفه های بهاری» در اصفهان آغاز شد .

کد مطلب: ۴۷۶۲۴۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا ، خانه کودک وابسته به سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با اجرای نمایش عروسکی "جی جی وی جی و شکوفه های بهاری به استقبال نوروز و بهار سال 95 رفت.
این روزها بوی نوروز و بوی بهار، در جای جای شهر اصفهان، مشام ما را پر کرده و نشان می‌دهد که زمستان آرام آرام فرش خود را جمع کرده و جای خود را به بهار می‌دهد، شکوفه‌های بهاری در این هوای ناآرام اواخر اسفند، جوانه زده‌اند و نشان می‌دهند که سرمای زمستان کم کم جای خود را به هوای مطبوع و دلچسب بهاری می‌دهد.
همین بهانه کافی است تا برنامه‌های فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در روزهای پایانی سال هم اجرایی شود و نمایش عروسکی "جی جی وی جی و شکوفه های بهاری" ویژه مدارس به روی صحنه برود.
این تئاتر از سوی گروه هنری هیوا ویژه مدارس و عموم شهروندان در دو نوبت صبح و بعدازظهر در محل خانه کودک در حال اجرا است كه آئین و رسوم عید و ارائه مفاهیمی همچون حاجی فیروز و عمو نوروز در قالب اجرای تئاتر "جی جی وی جی و شکوفه‌های بهاری" به همراه بازی به کودکان آموزش داده می‌شود.
سال‌ها تجربه کار در حوزه کودک، پشتوانه نمایش عروسکی در آستانه نوروز
زهرا طباطبایی، کارگردان تئاتر عروسکی "جی جی وی جی و شکوفه‌های بهاری"درباره پشتوانه اجرای این نمایش ویژه گفت: بنده دارای مدرک کارگردانی تئاتر کودکان هستم و ۱۴ سال سابقه کارگردانی تئاتر کودک را بر عهده داشته ام كه ۱۲ سال از این مدت را به صورت اختصاصی برای برنامه های ویژه نوروز صرف کرده ام و گاهی نیز برای کودکان داستان کوتاه می نویسم.
وی در ارتباط با اجرای تئاترهای نوروزی ویژه کودکان و نوجوانان اظهار داشت: به علت اینکه عموما مخاطبان ما در یک رده سنی قرار داشته و ثابت هستند، سعی شده تا هر سال با رویکردی جدید اما مرتبط با ایام نوروز و فصل بهار نمایشی را آماده و اجرا کنیم.
حاجی فیروز، عمونوروز و وروه جادو گرد هم جمع شدند
کارگردان "جی جی وی جی و شکوفه های بهاری" شخصیت های اصلی نمایش را "حاجی فیروز" که قبلاً از آن با اسم "مبارک" یاد می‌شده و همچنین "عمو نوروز" بیان کرد و ادامه داد: امسال برای جذابیت بیشتر کار عروسکی به نام جی جی وی جی به تیم کار اضافه شد که این عروسک در اصل برگرفته از آئین باستانی شهر شیراز بوده و همان شخصیتی است که در شهرهای دیگر آن را «وِروِره جادو» می نامند.
طباطبایی افزود: در این نمایش جی جی وی جی قصد دارد تا با برهم زدن برنامه های عمو نوروز و حاجی فیروز مانع از آغاز فصل بهار شود که در مقابل آب و آیینه و روشنایی که از عوامل تاثیر گذار در هفت سین هستند واکنش نشان داده و در انتها شکوفه های بهاری را تحویل عمو نوروز می دهد.
کارگردان این نمایش خاطر نشان کرد: کودکان در طول اجرا با این شخصیت ارتباط خاصی برقرار می کنند و سعی شده تا طراحی این عروسک برخلاف نقش منفی، دارای ظاهری بانمک و جذاب باشد و ما با استفاده از آن قصد آموزش کارهایی چون خانه تکانی، چیدن سفره هفت سین و رسومات دید و بازدید را داشتیم.
مخاطب‌شناسی و توجه به جامعه هدف
وی از محبوبه نصیری فر به عنوان نویسنده این تئاتر عروسکی یاد کرد و گفت: من به همراهی ایشان این نمایش را به اجرا گذاشتیم و باید در نظر داشت که کار برای کودکان در گروه های مختلف سنی متفاوت است كه با توجه به این موضوع، اگر قبل از نوشتن داستان نمایش، مخاطب‌شناسی صورت گرفته باشد، بدون شک نتیجه بهتری به همراه خواهد داشت.
کارگردان تئاتر "جی جی وی جی و شکوفه های بهاری" خاطرنشان کرد: این نمایش برای کودکان ۴ تا ۸ سال نوشته شده و به نحوی سعی شده تا با بهره گیری از موسیقی مناسب، حرکت و کلام زیبا مخاطب دچار کسالت و خستگی نشود.
نفیسه حبیب‌اللهی، مدیر خانه کودک اصفهان نیز در خصوص اجرای این تئاتر در این مرکز گفت: جی جی وی جی و شکوفه های بهاری به دو صورت ثابت در محل خانه کودک و سیار در مهد کودک ها در دو سانس صبح و بعد از ظهر اجرا می شود.
آشنایی کودکان با آداب و رسوم ایرانی در نوروز
وی افزود: همراه با اجرای تئاتر، چیدمان سفره هفت سین در محل خانه کودک برای تماشا و آشنا شدن بیشتر کودکان با آیین های نوروزی در دستور کار بوده است و در انتها نیز یادبودی به شکل تخم مرغ رنگی از چهره حاجی فیروز به کودکان اعطا خواهد می شود.
حبیب‌‌اللهی هدف از اجرای این تئاتر را نمایش آداب و رسوم  نوروز و بیان فلسفه عید باستانی ایرانیان دانست و اظهار داشت: در این نمایش سعی شده تا با الهام گیری از شخصیت های قدیمی چون عمو نوروز و حاجی فیروز کودکان را با قدمت و فلسفه هفت سین و نوروز آشنا کنیم.
مدیر خانه کودک اصفهان بیان کرد: اجرای برنامه های متنوع در این مرکز ویژه کودکان رده سنی ۴ تا ۱۲ سال در قالب کلاس های مختلف آموزشی، روانشناسی، کتابخانه، تئاتر و قصه درمانی در نظر گرفته شده تا اوقات فراغت کودکان به بهترین شکل سپری شود.
گفتنی است؛ هانیه عیدی پور، ایمان فلاحی، عرفان رحمانی به عنوان بازیگران و علی طباطبایی به عنوان مجری در این نمایش ایفای نقش می کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار