مدیرکل دفتر حقوقی سازمان محیط زیست خبر داد؛

استرداد 1351 فسیل 8 میلیون ساله به ایران

مدیرکل دفتر حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست از استرداد 1351 قطعه از فسیل های مراغه از امریکا خبر داد.

کد مطلب: ۴۶۰۱۳۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا؛ داریوش کریمی ظهر امروز در نشست رونمایی از فسیل های استردادشده از آمریکا توضیح داد: در پرونده فسیلهای مراغه 3 هزارقطعه فسیل استخراج شده بود که 1500 قطعه از آنها در داخل کشور وجود داشت و انتظار داشتیم 1500 قطعه دیگر را از آمریکا دریافت کنیم که در حال حاضر 1351 قطعه از این فسیل ها به ایران عودت داده شده است.


مدیرکل دفتر حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: فسیل های مراغه یکی از موضوعات قدیمی پرونده لاهه است که سه سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بر اساس تفاهم نامه ای مشترک میان محیط زیست و یکی از دانشگاه های آمریکا به ایالات متحده منتقل شد طبق این تفاهم نامه قرار شد فسیل های اکتشافی در یک پروژه مشترک مطالعاتی و پژوهشی به یکی از دانشگاه های کالیفرنیا منتقل شود و بر این اساس جمعی از کارشناسان به کاوشهای علمی در این منطقه پرداختندو مقدار زیای نمونه استخراج کردند که این نمونه به موزه تاریخ طبیعی ایران منتقل شد.


وی افزود: برخی از این فسیلها در داخل ایران کدگذاری شدند و برخی دیگر نیز برای شناسایی و کدگذاری به امریکا منتقل شدند و قرار بود پس از اتمام کارهای علمی و پژوهشی این فسیل ها به ایران بازگردانده شود.


کریمی در ادامه سخنان خود با اشاره به توقف فعالیت های مشترک ایران و ایالات متحده در سالهای اولیه انقلاب گفت: در آن سالها که در ایران انقلاب شکل گرفت فعالیت های مشترک دو کشور متوقف شد که پروند فسیلهای مراغه یکی از این پروژه ها بود اما بعد از انقلاب انتظار می رفت روابط بین دو طرف بهبود یابد که این اتفاق صورت نگرفت و در صورت دوم بعد از انقلاب سفارت آمریکا به اشغال درآمد و ارتباط دشوارتر شد که این مسئله بر روی پرونده فسیل ها تاثیرگذاشت.


مدیرکل دفتر حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست در ابتدای دهه 60 با صدور بیانیه الجزیره قرار شد پرونده ها از طریق دیوان لاهه مورد بررسی قرار بگرید که پرونده فسیلهای مراغه نیز به این دیوان ارسال شد و حل و فصل آن به تامین اطلاعات موردنیاز موکول شد که تا پایان جنگ تحمیلی این موضوع حل نشده باقی ماند. در سال92-93 با توجه به گشایش بین دو کشور ایران و آمریکا برای مذاکرات یکی از موضوعاتی که در دستورکار دیوان لاهه قرار گرفت بحث پرونده فسیلهای مراغه بود.


وی اضافه کرد: در آبان سال 93 نشستی تحت عنوان جلسه استماع دیوان لاهه برگزار شد که در نهایت قضات دیوان به جمع بندی رسیدند که آمریکا باید فسیلهای مراغه را به ایران بازگرداند که بلافاصله پس از آن سازمان اقدامات خود را آغاز کرد . در مهر ماه امکان اعزام نیروهای کشور به امریکا فراهم شد تا برای تعیین سنجش اصالت فصیلها به آمریکا اعزام شوند. بطوریکه ازطرف ایران و امریکا 4 (سازمان حفاظت محیط زیست، دفتر حقوقی بین المللی ریاست جمهوری نماینده ایران در لاهه و دفتر حفاظت منافع ایران در واشگنتن) نهاد در این موضوع دخیل شدند.


کریمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تعداد فسیلهای مراغه گفت: طبق اطلاعاتی که وجود دارد 3 هزار قطعه فسیل اکتشاف و استخراج شده و در آن زمان به موزه تاریخ طبیعی ایران منتقل شده بود که بخشی از این 3 هزار قطعه به ایالت امریکا منتقل شد اما هیچ سندی وجود نداشت تا ببینیم چند قطعه به آنجا منتقل شده است.


وی افزود: بر اساس براوردهای صورت گرفته 1500 قطعه فسیل در ایران وجود دارد که انتظار داشتیم 1500 فسیل دیگر در آمریکا باشد برخی از این فسیل ها قبل از شناسایی به ایران منتقل شدند که هنوز از توده بیرون نیامدند. در دو دهه گذشته تعدادی از دانشجویان ایرانی موفق شدند در دانشگاه کالیفرنیا بر روی این فسیلها کار کنند و از مجموعه فسیل ها عکس هایی گرفته شده و به ما ارسال شد. هم اکنون 1351 فسیل به کشور بازگشته است که همه انها تعیین اصالت شده اند.


وی یاد آور شد: البته برای جلوگیری از هر گونه اشتباه بندی به قرارداد منعقد شده اضافه شده مبنی بر اینکه چنانچه در سالهای آینده هر گونه فسیل از فسیل های مراغه در ایالت امریکا شناسایی شود و یا مقاله جدیدی در باره آنها منتشر شود باید ایالت امریکا به کشور ایران غرامت پرداخت کند. خوشبختانه زمانی که این تفاهم منعقد شد حسن نیت میان ایران و امریکا وجود داشت.

همچنین اصغر مبارکی مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی سازمان محیط زیست نیز درباره این فسیل ها گفت: این فسیل‌ها که 7 تا 8 میلیون سال قدمت دارند 40 سال پیش در برنامه مشترک مطالعاتی بین ایران و ایالات متحده به این کشور فرستاده شد و پس از آن دیگر به کشور برگردانده نشدند. این فسیل‌ها به جای مانده از برخی پستانداران همچون غزال، کرگدن، زرافه، اسب و فیل است که در روزهای آینده باید بررسی دقیق‌ تری بر روی آن ها صورت بگیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار