مصرف نمک باعث افزایش فشار خون و نمک دریا خطر سرطان زایی دارد

کارشناس تغذیه بیمارستان شهید گنجی برازجان گفت:کاهش مصرف نمک، سریعا باعث کاهش فشار خون بالا می‌شود ازسویی مصرف نمک دریا نه تنها برای بدن مفید نیست بلکه خطرسرطان زایی رابه همراه دارد.

کد مطلب: ۴۴۷۱۷۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از بوشهر،فرزانه دانشی افزود: در حال حاضر مصرف نمک در غذاها، به ویژه در غذاهای آماده در کشور ما بالا است و براساس توصیه سازمان بهداشت جهانی، حداکثر مقدار مصرف روزانه نمک پنج گرم می باشد و این درحالی است که میزان مصرف نمک در کشور 2 تا 3 برابر این مقدار برآورد شده است که نمک دریافتی شامل نمک نمکدان، نمک موجود در مواد غذایی و نمک اضافه شده به غذا در زمان طبخ است.
وی افزود:در صورتی که نمک به مقدار مناسب مصرف شود و کلیه‌ها هم سالم بوده و عملکرد خوبی داشته باشند نمک مورد نیاز بدن تامین می شود، اما در صورت تداوم مصرف زیاد نمک و مواد شور و یا اختلال در کارکرد کلیه ها یا یکی از سیستم‌های مربوط به دفع، نمک اضافی موجب تجمع آب در بدن شده و ایجاد ورم در تمام و یا قسمت هایی از بدن می‌شود.
این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه مصرف زیاد نمک و غذاهای شور از عوامل موثر بر افزایش فشار خون و بروز بیماری های قلبی - عروقی به ویژه در افرادی که سابقه این بیماری ها را در خود یا خانواده دارند، می باشد، اضافه کرد : طبق تحقیقات مشخص شده ، دریافت زیاد نمک علاوه بر افزایش فشار خون، اثرات مضر دیگری نظیر سکته قلبی، پوکی استخوان، سرطان معده وآسم نیز دارد.
فرزانه دانشی با بیان اینکه در حال حاضر مصرف نمک دریا از سوی افراد غیرکارشناس به مردم توصیه می شود، اظهار داشت: نمک دریا به نمک حاصل از تبخیر آب دریا گفته می شود که این نمک، تصفیه نشده و دارای انواع ناخالصی‌ها از جمله فلزات سنگین بوده و خطر سرطان زایی آنها به اثبات رسیده است و علاوه بر ناخالصی، میزان ید آن کم یا حتی فاقد آن بوده و نیاز روزانه بدن به ید را تامین نمی کند.
کارشناس تغذیه بیمارستان شهید گنجی برازجان افزود: هر چند نمک دریا حاوی مواد معدنی از جمله فلوئور و پتاسیم است اما با توجه به این که در مصرف مقادیر زیاد آن، این املاح تامین می شوند، این ویژگی نمک دریا بسیار کم اهمیت بوده و ارزش کاربری ندارد و در صورتی نمک دریا می تواند مصرف خوراکی داشته باشد که در قالب استانداردهای موجود، مجوز تولید و پروانه ساخت از وزارت بهداشت گرفته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار