بهترین راهکار نجات آب، اصلاح فرهنگ بهره وری، برداشت و مصرف معقول است

مدیر عامل آب منطقه خراسان رضوی گفت: اصلاً فرهنگ بهره‌وری، برداشت و مصرف معقول، تساوی برداشت و رقابت مواد قانونی ازجمله راهکارهای نجات آب است.

کد مطلب: ۴۳۸۶۶۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از خراسان رضوی، نخستین همایش بهره‌وری آب با حضور قائم‌مقام وزارت جهاد کشاورزی و مدیرکل استان و با شرکت کشاورزان، کارشناسان و نخبگان و مسئولان اجرایی با اهداف استفاده بهینه و نجات بحران آب در تربت‌جام برگزار شد.

در این همایش خلیل آقایی، قائم‌مقام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به برداشت بی‌رویه آب در بخش کشاورزی گفت: حیات وزندگی کشاورزی بستگی به بهره‌وری آب دارد؛ کشاورزان در بهره‌وری آب از ما دولتی‌ها بیشتر می‌دانند، متأسفانه مدیریت از کشاورزان گرفته‌شده و این مخرب است.
آقایی با اشاره به خشک‌سالی‌های پی‌درپی و اجرای آبیاری تحت‌فشاردرسطح کشور گفت: به دلیل کاهش نزولات آسمانی، سال گذشته ۲۰ درصد اراضی کشاورزی در کشور زیر کشت نرفت؛ علیرغم اختصاص دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی وزارت جهاد کشاورزی برای چاره‌اندیشی به وضعیت آب اختصاص یافت، آب روزبه‌روز کم و کشاورزان به خطر نزدیک می‌شوند.
قائم‌مقام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به کشت‌های گلخانه‌ای و سیاست‌های کلان وزارت جهاد ادامه داد: برای اجرای سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار، کشت‌های گلخانه‌ای و تأمین ماشین‌آلات جدید کشاورزی دولت سه هزار میلیارد تومان اختصاص داده است؛ انتقال کشت از فضای باز به گلخانه‌ها جز سیاست‌های کلان وزارت جهاد کشاورزی است.
وی تصریح کرد: وظیفه دولت و جهاد کشاورزی حمایت از بخش کشاورزی و فراهم کردن تسهیلات سرمایه و تکنولوژی برای کشاورز است تا بهره‌وری آب، تولید و اشتغال بیشتر را به همراه داشته باشد.
قائم‌مقام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به مصرف بی‌رویه سموم در محصولات کشاورزی خاطرنشان کرد: برای مدیریت مصرف سموم در بخش کشاورزی، سموم بر اساس نسخه به تشخیص کارشناسان جهاد به کشاورزان تحویل می‌شود.
آقایی عنوان کرد: بر اساس اعلام سازمان مدیریت برنامه‌ریزی در شش‌ماهه اول سال جاری بخش کشاورزی ۷/۵ درصد رشد داشته است.
در ادامه محمد حسین جعفری، مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به وضعیت بحران آب گفت: کم‌آبی عامل محدودکننده توسعه در کشور شده و بهره‌برداری آب باید از ۹۰ درصد باید به ۶۵ درصد کاهش یابد.
جعفری افزود: در ده سال اخیر بارش باران کاهش چشم‌گیری داشته؛ ۲۶ درصد از بارش‌ها تجدید شده و مابقی تبخیر می‌شود.
وی ادامه داد: در ۳۳ سال گذشته با افت ۲۵ متری در سطح آب‌های زیرزمینی را داشته‌ایم و این عامل باعث بحران در ۳۴ دشت استان شده است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان با اشاره به‌اضافه برداشت آب در استان خاطرنشان کرد: از ۳۷ هزار منبع آبی ۴/۶ میلیارد مترمکعب آب برداشت می‌شود که ۱/۱ میلیارد مترمکعب اضافه برداشت داریم که باید مدیریت شود.
وی تصریح کرد: با نصب کنتور هوشمند در چاه‌های کشاورزی و تغییر رویکرد و مدیریت تقاضا و سطح زیر کشت در بخش کشاورزی باید مصرف آب را مدیریت، کنترل و نظارت کنیم تا بهره‌وری صورت گیرد.
جعفری خاطرنشان کرد: اصلاً فرهنگ بهره‌وری، برداشت و مصرف معقول، تساوی برداشت و رقابت مواد قانونی ازجمله راهکارهای نجات آب است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار