5 هزار هکتار از اراضی ملی غرب مازندران دارای سند حدنگاری شد

خبرگزاری پانا: معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر گفت: از ابتدای سال 1391 تا کنون در مجموع 45 هزار هکتار از اراضی ملی غرب مازندران دارای سند حدنگاری شده است.

کد مطلب: ۳۷۰۶۴۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر، عبدالرضا سنگاری ضمن بیان این مطلب، افزود: مجموع رقومی‌سازی نقشه‌های سنواتی در قالب طرح حدنگاری نیز در حدود 100 هزار هکتار بوده است.

وی با بیان این‌که 455 هزار هکتار از اراضی منطقه دارای سند قدیمی دفترچه‌ای است اظهار داشت: حوزه منابع طبیعی غرب مازندران در حدود 662 هزار هکتار وسعت دارد که شامل 313 هزار هکتار جنگل و 197 هزار هکتار مرتع است و 152 هزار هکتار دیگر را مناطق مسکونی و کشاورزی و نظایر آن تشکیل می‌دهد.

سنگاری درباره مهم‌ترین موانع اخذ سند برای اراضی ملی گفت: نقشه‌برداری از انفال در حوزه منابع طبیعی غرب مازندران که در چارچوب ماده 56 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتعانجام می‌شود با استان‌های دیگر متفاوت است.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر توضیح داد: نقشه‌برداری‌های صورت گرفته به صورت نواری انجام شده و برای هر پلاک به نحو مجزا تهیه شده است.

وی افزود: اغلب نقشه‌های تهیه شده، به شکل چندضلعی بسته نیست و گاه طول نوار برداشتی به چندین کیلومتر می‌رسد که نقاط ثابت و مشخصی ندارد.

سنگاری گفت: به همین دلیل نقشه‌های تهیه شده با عوارض طبیعی نظیر جاده‌ها و رودخانه‌ها و تقاطع‌ها و دره‌ها و یال‌ها مطابقت ندارد و شکاف (گپ) یا تداخل زیادی در نقشه دیده می‌شود که تنها راه حل، اصلاح هندسی نقشه‌ها است که تا کنون راهکار جامع و مدونی در این باره تنظیم نشده است.

وی ادامه داد: نقشه‌های تهیه شده برای اخذ سند در استان مازندران اغلب از روی نقشه‌های انفال است که با پاره‌چین (موزائیک) برگ‌های نقشه‌ها، نقشه کلی تهیه و به اداره ثبت اسناد و املاک عرضه می‌شود.

سنگاری بیان کرد: این نقشه‌ها، هم به دلیل دقت ناکافی در پاره‌چین کردن نقشه‌ها و هم انطباق ناکامل با عوارض طبیعی و نقشه‌های یوتی‌ام با مقیاس 1:25000 در رقومی کردن نقشه‌های قبلی، که خواسته ادارات ثبت اسناد در هنگام تقاضای تفکیک و انتقال عرصه‌ها است، باعث مشکلات عمده می‌شود.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر گفت: بر این اساس، در تهیه نقشه حدنگاری برای اراضی باقیمانده، امکان تطبیق و جانمایی نقشه‌های اخذ سند شده با نقشه یوتی‌ام وجود ندارد.

وی افزود: بنابراین تعیین نقاط خالی بسیار مشکل است که به دلیل نبود امکانات و نیروی متخصص و اعتبار کافی، امکان اجرای کامل این پروژه از نظر کمی و کیفی وجود ندارد.

حدنگاری ( cadastral ) به معنای ثبت رسمی موقعیت و اندازه و ارزش و مالکیت هر ملک است و نقشه حدنگاشتی به نقشه‌ای گفته می‌شود که مرز قطعات تفکیکی زمین را اغلب به همراه طول و زاویۀ حامل آن‌ها و مساحت هر یک از قطعات نمایش می‌دهد و از آن برای توصیف و ثبت مالکیت استفاده می‌کنند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار