مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران

شرایط زراعت برنج در شرق و مرکز استان مناسب نیست

خبرگزاری پانا: مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: با توجه به شرایط جوی و کاهش نزولات و خشکی، زراعت برنج در برخی از مناطق به خصوص در قسمت مرکزی و شرق استان که مشکل منابع آبی دارند مناسب نیست.

کد مطلب: ۳۶۷۸۹۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، حسن عنایتی درباره آخرین گزارشات زراعت برنج در سطح استان گفت: با توجه به شرایط جوی و کاهش نزولات و خشکی، زراعت برنج در برخی از مناطق به خصوص در قسمت مرکزی و شرق استان، که مشکل منابع آبی دارند مناسب نیست و علاوه بر عدم امکان آب تخت نمودن و انتقال نشا به زمین اصلی، بسیاری از سطوح کشت شده نیز دچار استرس کم آبی شده و تا مرحله خطر پیش رفته است .

وی افزود: سطوحی از زمین های کشت شده نیز که در مرحله پنجه زنی و مرحله زایشی قرار داشتند به علت کم آبی شدید و سله بستن خاک، رها شده و در معرض نابودی قرار دارند .

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: تاکنون 208 هزار و 616 هکتار از شالیزارهای استان به کشت برنج اختصاص یافته که 48 هزار و 975 هکتار معادل 23.5 درصد به صورت مکانیزه و 159 هزار و 641 هکتار به روش سنتی کشت شده است .

عنایتی افزود: از کل سطوح نشا شده 161 هزار و 334 هکتار مربوط به ارقام محلی و 47 هزار و 582 هکتار مربوط به ارقام پر محصول بوده است .

وی با بیان اینکه سطح شالیزارهای کشت نشده به علت عدم تامین آب یک هزار و 541 هکتار است گفت: 26 هزار و 194 هکتار سطح شالیزارهای کشت شده تحت استرس و 495 هکتار سطح کشت شده و رها شده است که در صورت تامین آب احتمال برگشت و انتفاع آن کم است .

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: تاکنون 27 هزار و 25 هکتار معادل 12.9 درصد از شالیزارهای استان تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار گرفتند و 385 نمونه خاک از مزارع به آزمایشگاه های خاک شناسی ارسال شد .

عنایتی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط جوی، در حال حاضر درصد خوشه دهی شالیزارهای استان حدود 15 درصد ارقام محلی است .

وی با اشاره به ثابت بودن قیمت انواع برنج تولیدی استان در هفته های اخیر گفت: قیمت انواع طارم محلی هر کیلو 68 هزار تا 71 هزار ریال، ارقام پر محصول خزر 58 هزار تا 63 هزار ریال ، رقم فجر 57 هزار تا 60 هزار ریال، رقم شیرودی 54 هزار تا 56 هزار و 500 ریال و رقم ندا 52 هزار و 500 تا 55 هزار ریال خرید و فروش می شود.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار