مدیرکل امورتربینی و مشاوره:

اطلس ملی مشاغل بزودی در اختیار استانها قرار خواهد گرفت

خبرگزاری پانا: مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که به مناسبت هفته مشاغل برگزار شد، گفت: اطلس ملی مشاغل با هدف تعیین شغل و انتخاب صحیح دانش آموزان در دست چاپ است که بزودی در اختیار استانها قرار خواهد گرفت.

کد مطلب: ۳۳۵۸۴۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، ابوالقاسم عیسی مراد اظهار داشت: نظام تعلیم و تربیت کلید واژه های گسترده ای دارد که هدف از خلقت نیز تعلیم و تربیت است و اسناد و چشم اندازه ها، برنامه های پنج ساله و قوانین با تناسب، اولویت بندی شده است.

وی افزود: تکلیف ذاتی نظام تعلیم و تربیت و مخاطبین اصلی آن دانش آموزان، خانواده ها و فرهنگیان هستند که باید در راستای تحقق اهداف کلان از پیش برنامه ریزی شده حرکت کنند.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: معاونت پرورشی و فرهنگی هفته اول اردیبهشت ماه را هفته مشاغل تعیین کرده و هدف از آن تعیین اهداف تحصیلی شغلی و تعیین مسیر زندگی دانش آموزان است تا بتوانند به آرامش یا همان حیات طیبه دست یابند.

وی گفت: با توجه به پیام رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال 94 همدلی و همزبانی باید در تمام ارکان کشور بصورت عملی جاری شود که نظام تعلیم وتربیت نیز از این قاعده مستثنی نیست.

عیسی مراد ادامه داد: بر اساس سیاست همدلی و همزبانی امسال برای هفته مشاغل برنامه ای ابعادی و سیستمی طراحی کرده ایم و همه ارگان های درون و برون آموزش و پرورشی را در این زمینه دخیل کردیم. یکی از مهمترین حوزه هایی که در این زمینه دخیل هستند مشاوران مدرسه هستند که می توانند در انتخاب شغل و مسیر زندگی صحیح دانش آموزان را کمک کنند.

وی گفت: متولیان آموزش در سایر ادارات کل و به خصوص در زمینه کار و دانش و فنی و حرفه ای بر اساس نیازها سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اسناد فرادستی اهدافی را برای تعیین مسیر زندگی و شغل مناسب دانش آموزان ترسیم کرده اند.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش افزود: به همین منظور با 9 وزارتخانه و ارگانهای مختلف در این زمینه برای تعیین درست تحصیل و شغل دانش آموزان تفاهم نامه هایی داشتیم بخصوص با وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، وزارت کار و امور اجتماعی، مرکز آمار و توسعه انسانی ریاست جمهوری، سازمان سنجش و سایر مراکز درون آموزش و پرورشی، اهدافی را داشته ایم.

وی با بیان اینکه چینش مناسبی بر اساس نیازهای استان ها، علایق دانش آموزان، راهنمایی مشاوران و نظرات اولیا داشته ایم گفت: امیدواریم اتفاقات خوبی در این حوزه بیفتد و با توجه به مکاتباتی که با وزارت کشور داشته ایم تمام استانداری ها موظف شده اند که برنامه های هفته مشاغل را در استان خود اجرا کنند.

عیسی مراد بیان کرد: اگر اهداف تحصیلی-شغلی را یک مثلث فرض کنیم ضلع اصلی و محور آن، دانش آموزان و ضلع دیگرش متولیان دانش آموزان یعنی خانواده و مدرسه و ضلع سوم آن تعلیم و تربیت در حوزه کلان آن یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی و سران قوا هستند زیرا حدود 13 میلیون دانش آموز در کل کشور داریم که باید بر اساس سیاست های کلان، برنامه ریزی مناسب برای انتخاب شغل و تحصیل مناسب برای دانش آموزان داشته باشیم.

وی افزود: البته سیاست هایی مانند اقتصاد مقاومتی، سیاست های جمعیتی و اشتغال و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در این برنامه ریزی دخیل هستند تا افراد با توجه به موقعیت، توانمندیهای اجتماعی و هوشی و علایق شخصی خود بتوانند انتخاب صحیحی داشته باشند.


مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: اطلس مشاغل نیز برای 32 استان کشور با توجه به نیازهای شغلی هر استان تهیه و تنظیم شده است و در نظر داریم اطلس ملی مشاغل را نیز به استان ها ارائه کنیم که هم اکنون در مراحل چاپ است.

وی در پاسخ به خبرنگار پانا در مورد اطلس مشاغل و اینکه آیا در تمام استانها تهیه شده؟ گفت: هدف ما رشد متوازن تحصیلی وشغلی دانش آموزان است و باید نگرش آنها نسبت به این زمینه بر اساس توانایی، علایق و هوش آنها و آزمون هایی که در این زمینه گرفته می شود تغییر یابد تا دانش آموزان انتخاب صحیحی داشته باشند.


مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: هدایت تحصیلی شغلی براساس تعریف اسناد بالادستی و نظام شش سه سه به صورت پایلوت در حال اجرا است و سال تحصیلی آینده در آخر سال نهم متوسطه اول هدایت تحصیلی به دانش آموزان داده خواهد شد.

عیسی مراد افزود: آزمون مشاوره که در اواخر سال 93 برگزار شد به منظور آموزش و تعیین توانمندی مشاوران کشور بود که در سال 94 آزمونی را نیز برای مربیان تربیتی و پرورشی خواهیم داشت تا اطلاعات آنها را در زمینه هدایت درست دانش آموزان بروز رسانی کنیم.

روزشمار هفته معرفی مشاغل به شرح زیر است:

سه شنبه اول اردیبهشت ماه، دانش آموز و ترسیم چشم انداز مسیر تحصیلی -شغلی

چهارشنبه دوم اردیبهشت ماه، دانش آموز و راه های تشخیص استعداد ، رغبت ، شخصیت و ارزشهای آنان

پنجشنبه سوم اردیبهشت ماه، دانش آموز و راه های کسب اطلاعات لازم در زمینه شناخت مشاغل موجود در جامعه

جمعه چهارم اردیبهشت ماه، دانش آموزان و هدایت تحصیلی آنان به شاخه ها و رشته های تحصیلی

شنبه پنجم اردیبهشت ماه، دانش آموز و انطباق پذیری تحصیلی -شغلی

یکشنبه ششم اردیبهشت ماه ، دانش آموزان و نهادینه کردن فرهنگ کار، کار آفرینی و خود اشتغالی

دوشنبه هفتم اردیبهشت ماه، دانش آموز و همدلی و هماهنگی سازمان های متولی شغلی کشور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار