در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

تصادفات جاده‌ای؛ عامل مرگ حیوانات/ممنوعیت توسعه جاده‌ در زیستگاه‌ها

خبرگزاری پانا: عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه تصادفات جاده ای مهم ترین عامل مرگ و میر گونه های جانوری به ویژه حیوانات وحشی محسوب می شود، گفت: در پی جاده سازی های بی رویه و غیراستاندارد، شاهد افزایش تلفات جاده ای حیات وحش کشور هستیم.

کد مطلب: ۳۲۲۹۱۰
لینک کوتاه کپی شد

محمدجواد نظری مهر در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: برخی حوادث جاده ای موجب تلف شدن گونه‌ های مهم جانوری می شود و این در حالی است که متأسفانه جاده های کشور فقدان گذر سبز یا عبور مخصوص جانوران است.


این نماینده مجلس اضافه کرد: محیط زیست مخالف توسعه زیرساخت ‌های ارتباطی نیست، اما نباید راه هایی که از درون زیستگاه های حیات وحش عبور می کند، ایجاد شود و حتما سازمان محیط زیست کشور باید با ساخت این راه های ارتباطی مخالفت کند تا از تلف شدن گونه‌ های جانوری نادر در حوادث جاده ای جلوگیری کرد. در واقع عبور توسعه جاده ای در زیستگاه ها باید ممنوع باشد.


وی در پاسخ به این سوال که چه عواملی به عنوان چالش حیات وحش محسوب می شود، گفت: مهم ترین چالش موجود در حیات وحش را می توان خشکسالی دانست چرا که حیات گونه های جانوری به گستره فضای سبز و آب بستگی دارد. از طرفی بحث کار غیر مجاز و تجارت غیر قانونی گونه های جانوری چالش های موجود در این حوزه است.


به گزارش پانا، مجید خرازیان مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده است که در بررسی آمار های بدست آمده طی 6 تا 7 سال گذشته ، حدودا 74 درصد از تلفات جاده ای گوشتخواران بزرگ جثه به دلیل تصادفات جاده ای بوده است.


هر ساله روز جهانی حیات وحش در تاریخ سوم مارس با هدف اطلاع‌رسانی عمومی درباره گونه‌های گیاهی و جانوریِ در معرض خطر و اهمیت حفظ این گونه‌های ارزشمند گرامی‌ داشته می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار