اجرای سامان احتشامی و مجید ناظم پور در بخش جنبی جشنواره موسیقی فجر

همنوازی بربت و پیانو؛ گفتمان شرق و غرب درجهت صلح و دوستی

خبرگزاری پانا: دونوازی سامان احتشامی و مجید ناظم پور با دو ساز بربت و پیانو شامگاه گذشته در سالن رودکی گفتمانی میان این دو ساز و گفت و گوی انسان ها درجهت صلح و دوستی شکل داد.

کد مطلب: ۳۱۷۳۳۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، شب گذشته 27 بهمن ماه در بخش جنبی سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در سالن رودکی سامان احتشامی با نواختن پیانو و مجید ناظم پور با نواختن بربت فضای زیبایی از آوای این دو ساز جهانی و گفتمانی میان موسیقی غرب و شرق خلق کردند.

آغازگر این اجرا تکنوازی پیانو سامان احتشامی بود که همچون اجراهای همیشه این هنرمند با شوروحال خاصی همراه بود. پس از اجرای این قطعه مجید ناظم پور به روی سن آمد و کنار هم قرار گرفتن این دو هنرمند با طنازی ها و شوخی های ظریفی همراه بود. در ابتدا سامان احتشامی بربت را به دست گرفت و ناظم پور پشت پیانو نشست، سپس جایشان را عوض کردند و مجید ناظم پور بعد از خیرمقدم گفتن به حاضران در سالن با زبان عربی به رایزن فرهنگی کشور عراق که از مهمانان این اجرا بود خیرمقدم گفت و درباره اجرای خود اظهار کرد: چقدر زیباست صدای ساز من روایتگر صلح و دوستی میان کشورها باشد.

قطعه دوم با بربت نوازی این هنرمند آغاز شد و سپس نوای پیانو سامان احتشامی او را همراهی کرد. گفتمان دو ساز پیانو و بربت که هرکدام نماینده ای از فرهنگ غرب و شرق هستند و گفتمانی را میان غرب و شرق شکل داده اند.

قطعه سوم شروع شد و شاهد سوال و جواب این دو ساز همراه با شیطنت های این دو هنرمند بودیم، سامان احتشامی از جای خود برخاست پشت به پیانو نشست و با همان مهارت نواخت.

شروع قطعه بعدی که کاری شاد و با ریتم تندتری بود با این جمله از مجید ناظم پور آغاز شد: «سامان بیا شاد بنوازیم و شادی را به مردم هدیه کنیم. من واقعا دوست دارم این جماعتی که امروز به کنسرت من آمده‌اند، فردا صبح که به محل کار خود می‌روند، انرژی بیشتری داشته باشند، چرا که به گفته بزرگان ما، هیچ عبادتی بزرگ‌تر و بهتر از خدمت به خلق نیست . »

قطعه ای شاد و نوستالوژیک توسط این دو هنرمند به اجرا درآمد که از ساخته های انوشیروان روحانی بود.

پس از اجرای این قطعه که فضای سالن رودکی را حال و هوای دیگری بخشید ناظم پور گفت: مدتی است که در شبکه جام‌جم برنامه ای دارم به نام «مردان موسیقی» که از سامان احتشامی خواستم مهمان این برنامه باشد و قطعه‌ای اجرا کند. به او گفتم که ما در استودیو، پیانویی نداریم که او بخواهد نوازندگی کند اما سامان به من گفت که می‌آیم و ملودیکا می‌زنم. من در آن زمان تصور می‌کردم که ملودیکا یک اسباب‌بازی است اما وقتی که هنرنمایی سامان احتشامی را در این زمینه دیدم، به این نکته پی بردم که زیبایی در نگاه شماست نه آنچه که می‌نگرید. شاهد این مدعا نوازندگی سامان احتشامی عزیز است که باهم گوش می سپاریم. این قطعه را که برای من واقعا دارای ارزش‌های فراوانی است، به شما تقدیم می‌کنیم .

قطعه فولکلور «آیریلیق» که از نغمه‌های ماندگار موسیقی منطقه آذربایجان است به اجرا درآمد.

پس از اجرای این قطعه ناظم پور خطاب به حاضران در سالن گفت: قطعه ای که الان می خواهیم اجرا کنیم نیاز به خواننده داشت و از آنجایی که من و سامان به هرکسی راضی نمی شدیم به سراغ تعدادی از خوانندگان برجسته موسیقی ایران رفتیم تا همکاری هایی باهم داشته باشیم ولی این اتفاق نیفتاد.

احتشامی در تکمیل این صحبت اشاره کرد: رقمی که این دوستان پیشنهاد دادند به قدری صفرهای جلوی آن زیاد بود که نمی توانستیم با آن ها همکاری کنیم ، به سراغ کپی های این خوانندگان هم رفتیم اما متاسفانه با آن ها هم به توافق نرسیدیم به خاطر همین دیگر تصمیم گرفتیم خودمون بخوانیم صدای مان هم خوب نیست شما اگر دوست داشتید همراه با ما بخوانید.

پس از صحبت های این دو هنرمند قطعه «بنت شلبیه» و «بر گیسویت ای یار» به صورت دو زبانه به خوانندگی عربی مجید ناظم‌پور و خوانندگی فارسی سامان احتشامی به زیبایی اجرا شد و این دو نوازی به پایان رسید و این دو هنرمند سن را ترک کردند تا گروه بعدی گروه موسیقی «عود زریاب» به سرپرستی مجید ناظم‌پور برای اجرای قطعات خود به روی سن بیایند.

در این کنسرت قطعاتی که به اجرا درآمد؛ «زندگی» به آهنگسازی سامان احتشامی، «سپیدار» به آهنگسازی سامان احتشامی، «نوشته» به آهنگسازی انوشیروان روحانی، «بهانه» به آهنگسازی انوشیروان روحانی و «آیریلیق» قطعه ای محلی آذری و «بنت شلبیه» قطعه محلی لبنانی.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار