سرپرست مدارس ایران در اروپا، امریکا و کانادا مطرح کرد؛

مدارس مجازی دریچه ورود مدارس ایرانی به دورافتاده ترین شهرهای جهان

خبرگزاری پانا: سرپرست مدارس ایرانی در اروپا و امریکا گفت: با ایجاد مدارس مجازی تمام شهرهای اروپا ، امریکا و کانادا را که فاقد مدرسه ایرانی بودند، تحت پوشش قرار دادیم.

کد مطلب: ۳۱۱۱۰۶
لینک کوتاه کپی شد

محمد مهدی مومنی در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا اظهار کرد: در اروپا و امریکا خانواده های بسیاری زندگی می کنند که با انگیزه های متفاوتی ساکن هر یک از این کشورها شده اند. برخی از این خانواده ها مایلند فرزندشان علاوه بر تحصیل در مدارس خارجی محل اقامت خود، در مدارس دولت ایران نیز تحصیل کنند. لذا ما دو نوع آموزش رسمی و غیررسمی را در مدارس ارائه می کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه در میان اقشار ایرانی خارج از کشور افرادی هستند که فرصت فارسی‌آموزی را نداشتند، یا خارجی هایی وجود دارند که مایل به یادگیری زبان فارسی هستند، در این مدارس بر اساس رسالت های نظام و نص صریح قوانین دولت جمهوری اسلامی، با برگزاری کلاس های آموزش زبان فارسی به ارزش های ملی و فرهنگی در آن ها پی می‌گیریم.

سرپرست مدارس ایرانی در اروپا و امریکا ادامه داد: بر اساس سیاست های مقام عالی مبنی بر ارتقاء مدیریت آموزشی، مدیریت منابع انسانی، کیفیت بخشی و افزایش مشارکت های مردمی، اقداماتی در هر یک از سرپرستی های مدارس خارج کشور انجام دادیم که در جلسه سرپرستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

با آموزش آنلاین مدارس ایرانی را به دورافتاده ترین شهرهای دنیا بردیم

مومنی در ادامه به یکی از پروژه های مهم اجراشده در مدارس ایرانی خارج کشور اشاره کرد و گفت: یکی از کلیدی ترین کارهایی که در مدارس تحت سرپرستی اروپا امریکا و کانادا انجام می شود، راه اندازی مدرسه مجازی از طریق آموزش های الکترنیکی از راه دور است.

وی گفت: با توجه به اینکه تعداد مدارس ایرانی در کل قاره های اروپا و امریکا و کانادا 37 مدرسه است، به ناچار بسیاری از شهرهای این مناطق را دربرنمی گیرد؛ ما سیاستی اتخاذ کردیم تا دانش آموزان در هرجای دنیا که هستند بتوانند وارد مدارس ایرانی شده و تحت پوشش قرار گیرند. این طرح از 10 ژانویه 2015 در مدارس اروپا و امریکا آغاز شده است.

سرپرست مدارس ایرانی در اروپا و امریکا گفت: این طرح دارای 4 محور اصلی است که محور اول آموزش های الکترونیکی ویژه دانش آموزان است. از این طریق درس هایی را که برای آنها معلم مناسبی در سرپرستی یا مدرسه وجود ندارد، به راحتی در دسترس قرار دادیم. برای این منظور از چند ابزار استفاده کردیم. یکی از آنها "کلاس های آنلاین" است.

وی ادامه داد: در مرکزیت سرپرستی اروپا که در هامبورگ آلمان واقع است، تیم علمی آموزشی مان را کامل کردیم که البته از مدارس دیگر هم در این راه کمک گرفتیم. این طرح باعث شد ما علاوه بر جبران کمبود نیروی انسانی به سمت کیفیت‌بخشی آموزشی رفتیم. به این ترتیب با راه اندازی مدارس مجازی به سمت تحقق جذب حداکثری رفتیم، که جزو اهداف وزارتخانه آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید است، زیرا با ایجاد این مدارس درواقع تمام شهرهای اروپا و امریکا و کانادا را که فاقد مدرسه ایرانی بودند تحت پوشش قرار دادیم.

مومنی درخصوص استقبال دانش آموزان از این مدارس مجازی گفت: این مدارس فعلا در سطح متوسطه اول و دوم برگزار می شود که استقبال بسیار خوبی را طی این مدت شاهد بودیم.

وی ادامه داد: ابزار دیگری که در مدارس مجازی استفاده می شود نرم افزار "گرافیک تبلت" است که به وسیله آن دانش آموز می تواند مطالب را با دست خط معلم در کامپیوتر خود داشته باشد. مطالب به همان صورت ذخیره و پرینت نیز می شود. ابزار بعدی "آزمایشگاه مجازی" است. شما در فضای طبیعی نمی توانید بسیاری از واکنش ها و تغییرات ملکولی را شاهد باشید اما در آزمایشگاه مجازی تمام این موارد شبیه‌سازی شده و می توانید تمام اتفاقات آزمایشگاهی را سالم، آنلاین و ارزان ببینید.

مومنی گفت: ابزار بعدی بسته های آموزشی آفلاین است که به صورت جزوات کمک درسی و نرم افزارهای آموزشی معلم‌ساخته است. ابزار بعدی "کتاب الکترونیکی" است که دانش آموز به صورت آنلاین یا آفلاین می تواند از آنها استفاده کند.

وی اشاره کرد: همچنین با بهره گیری از ویدئوکنفرانس کارگاه های آموزشی برای مدیران برگزار می کنیم تا از طریق هم‌افزایی، زمینه ارتقاء مدیران را فراهم کنیم. گروه های علمی آموزشی برای تبادل تجارب آموزشی، همچنین اجرای آموزش ضمن خدمت در فضای مجازی نیز برای ارتقاء کیفیت آموزش برای معلمان ارائه می شود.

سرپرست اروپا امریکای مدارس ایرانی خارج کشور در خصوص موضوع جذب حداکثری گفت: نکته دیگری که در منطقه تحت سرپرستی مان آن را مد نظر داشتیم بحث جذب حداکثری است تا بتوانیم ایرانیان بیشتری را که تشنه بهره گیری از نظام آموزشی کشورمان هستند به خود جذب کنیم. برای این کار از ابزارهای مختلفی استفاده کردیم. یکی از این ابزارها آموزش مجازی و دیگری آموزش های پاره وقت است.

کمک می کنیم دانش آموز مدرک تحصیلی هر دو کشور را بگیرد

مومنی در زمینه آموزش پاره وقت در مدارس ایرانی اروپا و امریکا خاطرنشان کرد: دانش آموزانی که در مدارس محلی مشغول تحصیل هستند به ما مراجعه می کنند و برخی از دروس مشترک را از آنها پذیرفته و آموزش های شناور را به آنها ارائه می دهیم. این در واقع نوعی تطبیق است که دانش آموز می تواند هر دو مدرک تحصیلی را بگیرد اما از خواندن دروس تکراری اجتناب کند.

این سرپرست مدارس خارجی گفت: با توجه به اینکه بسیاری از دانش آموزان ما می خواهند در مدارس محلی نیز تحصیل کنند، مدارس ایرانی به نوعی در رقابتی با آن مدارس قرار می گیرند و این مستلزم این است محیطی برای بچه ها فراهم کنیم که تمایل داشته باشند در ساعات عصر به مدرسه بیایند و درس بخوانند.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات این است که در تمام مدارس تحت سرپرستی مان نمی توانیم دبیران متخصص داشته باشیم که خوشبختانه با اجرای برنامه آموزش مجازی (E-Learning) آن را تا حدی حل کردیم.

وی در خصوص بحث جذب مشارکت های مردمی گفت: یکی دیگر از موضوعات مهمی که در برنامه کار ما قرار دارد تشکیل کارگروهی برای پیشبرد بحث جذب مشارکت های مردمی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار