رئیس جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

کارخانجات لبنی شیر دامداران را به شیر خشک تبدیل کنند‌

خبرگزاری پانا:رئیس جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: با دستور مقام عالی وزارت مقرر شده که شیر دامداران را کارخانجات لبنی با قیمت مصوب خریداری و به شیر خشک تبدیل کنند.

کد مطلب: ۲۹۰۶۰۸
لینک کوتاه کپی شد


به گزارش خبرگزاری به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی آذربایجان‌ شرقی، کریم مهری در جلسه اعضای هیئت مدیره‌های نظام صنفی کشاورزی شهرستان‌ها استان در محل تعاون روستایی آذربایجان‌شرقی تشکیل شده بود با اشاره به جایگاه بخش کشاورزی در اقتصاد کشور اظهار کرد: با وجود اختصاص سهم 23 درصدی اشتغال کشور در بخش کشاورزی وقتی بحث اختصاص یارانه به تولید مطرح می‌شود همه نگاه‌ها به بخش صنعت و خدمات متوجه می‌شود و اصلا حرفی از پرداخت یارانه به تولید بخش کشاورزی به میان نمی‌آید.

صنایع تبدیلی با کمبود مواد خام محصولات کشاورزی روبه رو می‌شوند

وی با اشاره به ادامه روند عدم سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی از سال‌های گذشته تا به حال گفت: چنان که به سرمایه‌گذاری در بخش توجهی نشود مازاد نیروی انسانی بخش کشاورزی به شهرها سرازیر شده و معضل بیکاری را تشدید خواهد کرد و کارخانجات فرآوری محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی و صنایع لبنی به علت کمبود مواد خام و محصولات کشاورزی دچار رکود و تعطیلی خواهند شد.

مهری با اشاره به راندمان تولید محصولات کشاورزی در کشور به ویژه غلات افزود: قیمت جهانی گندم در حدود یک هزار تا یک هزار و 100 تومان است و قیمت خرید تضمینی اعلام شده به‌نظر جهادکشاورزی مناسب است اما تولید باید علمی و اقتصادی شود و با استفاده از روش‌های به‌زراعی نسبت به افزایش راندمان در واحد سطح اقدام شود.

وی در ادامه بر تشکیل شرکت‌های مکانیزاسیون کشاورزی و یک جا کشتی اراضی را از راه‌های کاهش هزینه‌های تولید تاکید کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به سابقه چند 10 ساله تشکیل تعاونی‌ها و اتحادیه‌های دامداران در استان افزود: متاسفانه هیچ یک از اتحادیه‌ها و تعاونی‌های دامپروری در خصوص تاسیس صنایع لبنی اقدام نکرده‌اند تا اینکه در شرایط امروز شاهد حمایت آنان از دامداران باشیم.

وی افزود: با دستور مقام عالی وزارت مقرر شده که شیر دامداران را کارخانجات لبنی با قیمت مصوب خریداری و به شیر خشک تبدیل کنند و در همین زمینه لازم است تشکل‌های بخش خصوصی و نظام صنفی برای حل دائمی مشکل و تاسیس صنایع لبنی وارد شوند.

وی با اشاره به مشکلات مطرح شده در زمینه منابع طبیعی گفت: وزیر محترم جهادکشاورزی طی بخشنامه‌ای از منابع طبیعی و جهادکشاورزی خواسته است برای حل مشکل اختلافات اراضی ملی وارد شوند و اشکالات را رفع کنند.

مهری در خصوص کمبود آب کشاورزی و اجرای سیتم‌های آبیاری تحت فشار و کم فشار افزود: اکنون یک فرصت تاریخی برای تغییر روش‌های آبیاری مزارع و باغات پیش آمده است و از کسانی که دارای حق آبه هستند می‌خواهیم که با استفاده از یارانه دولت نسبت به ثبت‌نام برای اجرای آبیاری تحت فشار و کم فشار در مزارع و باغات خود اقدام کنند.

بازار روسیه بهترین بازار با محصولات کشاورزی مازاد کشور

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اذعان به اینکه بازار روسیه بهترین فرصت را برای ما به‌وجود آورده است تا وارد بازارهای خارجی شویم و محصولات مازاد را عرضه کنیم، افزود: ما باید محصولات کشاورزی خود را مطابق با استانداردها و شرایط جهانی تولید کنیم تا محصولاتمان بتوانند مجوز ورود پیدا کنند به‌طور مثال بازارهای جهانی خواهان گوشت مرغ با لاشه 1 تا 1.5 کیلویی هستند و ما در تلاش هستیم تا با اعمال سیاست‌های تشویقی و خرید مرغ با لاشه استاندارد مطابق با معیارهای جهانی تولید گوشت سفید نزدیک‌تر کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار