˝دلقک˝ هدی حدادی توسط نوجوانان اهوازی نقد شد

خبرگزاری پانا: کتاب ˝دلقک˝ نوشته هدی حدادی در مجتمع فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهواز نقد شد.

کد مطلب: ۲۸۷۴۵۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان، پروانه شهریاری مسئول کانون مجتمع اهواز با اعلام این خبر گفت: نقد کتاب "دلقک" نوشته هدی حدادی با مسئولیت عهدیه خوزستانی مربی ادبی کانون و با حضور نوجوانان اهوازی علاقه‌مند و عضو مرکز آفرینش‌های ادبی کانون در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی هنری کانون اهواز برگزار شد.

وی افزود: در این نشست نوجوانان شرکت‌کننده، عناصر، زاویه دید، شخصیت‌پردازی، محتوا و اندیشه موجود در روایت این کتاب را به بحث گذاشتند و نظرات خود را درباره وجوه مختلف این کتاب بیان کردند.
بر اساس این گزارش عهدیه خوزستانی مربی ادبی کانون پیرامون این کتاب توضیح داد: رمان دلقک با درون‌مایه‌ای اجتماعی به نگارش درآمده که در سه فصل پاره پوره‌های دو روز اول، پاره پوره‌های دلقک بودن، پاره پوره‌های همسایگی تنظیم شده است که عنوان فصل‌ها بیانگر متمایز بودن اتفاقات مهم در داستان می‌باشد.
این مربی ادبی افزود: محال است كه كسی كتاب دلقك را بخواند و بگوید كتاب جالبی نبود، چون با همه‌ی نقص و ایرادهایش از بهترین و هیجان انگیز ترین کتاب‌های رمان نوجوان است.
وی با اشاره به این‌که این كتاب با زبان ساده‌ی گفتاری و شیرین كه هر مخاطب با خواندن آن، احساس متفاوت و مختلف جالب دوست‌داشتنی را تجربه خواهد كرد نوشته‌شده است اظهار کرد: هدی حدادی با نگاهی نو و تازه و متفاوتی كه داشته توانسته از پس نوشتن یك كتاب بی‌نظیر بربیاید و انتظارات یك نوجوان را كه از خواندن یك رمان دارد را تأمین كند.
خوزستانی شخصیت‌پردازی مناسب، گره‌افکنی و گره‌گشایی به‌جا و مناسب، انتقال حس كشش و هیجان به مخاطب، واداشتن به هم ذات پنداری، دیالوگ‌های جذاب، زبان محاوره‌ای (سبك خاص نویسنده) را همگی از نقاط مثبت این كتاب معرفی کرد و یادآور شد: این اثر به شکلی است كه هر نوجوانی را شیفته‌ی جملاتش می‌کند.
مسئول برگزاری جلسه نقد کتاب دلقک پیرامون داستان این کتاب گفت: نیلو با سپیده یا همان دلقك، داستان دختركی متفاوت و عجیب با استعدادهای بی‌نظیرش یک‌دفعه وارد زندگی نگار، دختر دانشجوی شهرستانی، می‌شود و به زندگی تكراری و خسته کننده‌ی او احساس متفاوتی مثل وابستگی، عشق، هیجان را به نگار منتقل کرد و رنگ و بوی تازه و خاصی را به زندگی او می‌بخشد، رنگ و بویی كه باعث می‌شود نگار خودش و دیگران را بهتر بشناسد و از نگاه دیگری زندگی را ببیند.
وی افزود: هدی حدادی بدون شعار دادن و بلوف زدن و بدون هیچ تعارض و اقتدار توانسته نكات اخلاقی و آموزنده‌ای را به خورد مخاطب بدهد شاید شما هم بعد از خواندن كتاب تصمیم گرفته باشید تا مثل دلقک‌ها زندگی كنید یا حداقل آرزو كرده باشید همه مثل دلقك بودند دلقک‌هایی كه هیچ‌وقت ناراحت نمی‌شوند و همیشه حتی زمان گریه شاد هستند از زندگی و اطرافیانشان هیچ توقعی ندارند و اگر یكی از آن‌ها ثروتمند باشد وظیفه‌اش این است كه به دلقك فقیرتر كمك كند آن‌هم كمكی كه بتواند زندگی دلقك را به‌طور كلی از هر لحاظ تأمین كند، همین‌ها است كه نیرو را متفاوت جلوه می‌دهد و او را تبدیل به قهرمانی می‌کند كه همه دوست دارند مثل او باشند حالا بماند كه با سن كمش می‌تواند روسی و انگلیسی را راحت حرف بزند و فال‌های کاملاً درست سیب‌زمینی بگیرد و ... و ...
خوزستانی همچنین یادآور شد: این كتاب آن‌قدر جذاب است كش و قوس‌های زیادی دارد كه 274 صفحه‌ی آن بدون خسته‌کنندگی یا خشك بودن مطالعه می‌شود. درست است كه قسمت‌های آخر كتاب (زمان نزدیك به عید) یکنواختی واضحی را به همراه دارد اما حتی همین یکنواخت بودن زندگی سرشار از هیجان و نقاط اوج است

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار