رئیس مرکز راهبری ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان مطرح کرد:

تولید ۸۷۰ محصول دانش‌بنیان کشاورزی و وابستگی ۸۰ درصدی به واردات

تهران (پانا) - رئیس مرکز راهبری ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی با اشاره به فعالیت ۵۴۴ شرکت دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی و تولید ۸۷۰ محصول توسط این مجموعه‌ها رفع وابستگی بیش از ۸۰ درصدی به واردات تامین نهاده‌های دامی را ضرورت دانست.

کد مطلب: ۱۴۹۱۳۵۴
لینک کوتاه کپی شد
تولید ۸۷۰ محصول دانش‌بنیان کشاورزی و وابستگی ۸۰ درصدی به واردات

فعالیت کشاورزی مهم‌ترین نوع فعالیت در بحث آمایش سرزمین است؛ رشد فناوری و تعامل آن با تولید در هر کشوری می‌تواند موجب جهش در تولید ناخالص داخلی آن کشور شود، به‌نحوی که توسعه‌ شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی علاوه‌بر مزیت‌های خودکفایی، در زمینه امنیت غذایی نیز کشور را در جایگاه بهتری قرار می‌دهد.

رئیس مرکز راهبری ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، بخش کشاورزی را از جمله بخش‌هایی خواند که ارتباط نزدیکی با امنیت غذایی دارد و اظهارکرد: امنیت غذایی موضوعی است که بدون تردید از ارکان اساسی امنیت ملی هر کشوری محسوب می‌شود؛ تامین مواد غذایی از این جهت اهمیت پیدا می‌کند که توان اقتصادی و دسترسی فیزیکی آحاد مردم به غذای کافی و سالم، زیرساخت لازم و ضروری برای پیشرفت هر کشوری محسوب می‌شود.

صادق توسلی‌زاده ادامه داد: اگر کشور در تامین محصولات و نهاده‌های تولیدی بخش کشاورزی که جزو اقلام استراتژیک مصرفی هستند دچار وابستگی باشد از همان محل آسیب پذیر خواهد بود.

به گفته وی، اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد کشور تا آنجاست که هشت قلم از ۱۰ قلم عمده محصولات وارداتی به کشور با ارزشی در حدود ۱۰ میلیارد دلار را در سال‌های اخیر مربوط به محصولات کشاورزی از جمله خوراک دام و طیور شامل کنجاله سویا، ذرت، جو، ریز مغذی ها همچون متیونین، لیزین است.

رئیس مرکز راهبری ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان از ۵۴۴ شرکت‌های دانش بنیان بخش کشاورزی و ۸۷۰ محصول دانش بنیان خبر داد و افزود: با توجه به ظرفیت‌های بخش کشاورزی، امکان رشد خیلی بیشتر از این میزان وجود دارد؛ هر چند که این رشد، منوط به همکاری وزارت جهاد کشاورزی و فراهم‌سازی فضای حضور بیشتر برای دانش‌بنیان ها است.

به گفته وی اگر بخشی اندک از همین مبالغ در طول زمان، صرف بهسازی و اصلاح روش‌های تولید خوراک دام می‌شد می توانست کشاورزی کشور را دگرگون کند. در این‌صورت علاوه بر ایجاد اشتغالی پایدار و مولد، از ظرفیت‌های خدادادی کشور به نحو بهتری استفاده شود.

حمایت‌های معاونت علمی و فناوری جهت خودکفایی در تولید خوراک دام و طیور

رئیس مرکز راهبری ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی همچنین، میزان وابستگی کشور به نهاده‌های دامی (خوراک دام و طیور) وارداتی را بیش از ۸۰ درصد اعلام کرد و گفت: این موضوع، تهدید جدی برای امنیت غذایی کشور محسوب می‌شود.

توسلی زاده گفت: معتقدیم می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح از تمام پتانسیل‌های موجود در کشور استفاده کرده و به خودکفایی نسبی در تولید خوراک دام و طیور رسید. درهمین راستا معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری آماده همکاری در زمینه تولید داخلی خوراک دام و طیور است.

وی در ادامه به حمایت‌های این معاونت در راستا رسیدن به خودکفایی در تولید خوراک دام و طیور اشاره کرد و افزود: حمایت از شرکت های دانش بنیان فعال در زمینه اصلاح نژاد و معرفی بذور مقاوم به خشکی ذرت، سویا، کلزا، جو، حمایت از ایده ها و طرح موفق به نژادی و به زراعی نهاده های اولیه خوراک دام و طیور (ذرت، سویا، کلزا، جو)، حمایت از شرکت های دانش بنیان و طرح و ایده های مربوط به تولید ریزمغذی ها و افزودنی های خوراک دام و طیور ازجمله متیونین، لیزین و دانش بنیان فعال در زمینه تولید بذور کشت دیم از جمله حمایت هایی است که در نظر گرفته شده است.

رئیس مرکز راهبری ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، عنوان کرد: همچنین باتوجه به اینکه درحال حاضر از ۷۰ میلیون واحد دامی موجود در کشور، حدود ۴۳.۳ میلیون واحد دامی وابسته به مرتع است؛ حمایت از طرح و ایده های مربوط به فعال سازی ظرفیت مراتع نیز در دستور کار قرار گرفته است. زیرا ظرفیت چرا در مراتع و بیابان‌های کشور حدود ۷۵ میلیون واحد دامی است.

وی حمایت از شرکت های دانش بنیان و طرح ها و ایده های مربوط به توسعه کشت دانه‌ روغنی کلزا را از دیگر اقدامات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری جهت رسیدن به خودکفایی در تولید خوراک دام و طیور خواند و بیان کرد: کلزا از جمله دانه‌های روغنی کم آب بر و متناسب اقلیم ایران است که علاوه بر تامین روغن مورد نیاز کشور می‌تواند نقش مهمی در تامین خوراک دام کشور داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار