معاون علمی و فن آوری رئیس جمهور:

حمایت از حوزه دانش بنیان سیاست دولت در اصلاح ساختار اقتصادی است

خبرگزاری پانا: معاون علمی و فن آوری رئیس جمهور گفت: حمایت قاطع و عملی از حوزه های نوآوری و دانش بنیان یکی از سیاست های محوری دولت در اصلاح ساختار اقتصادی است.

کد مطلب: ۲۷۹۵۲۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، دکتر سورنا ستاری در جمع نخبگان و مدیران شرکت های دانش بنیان استان مرکزی در محل پارک علم و فن آوری این استان، افزود: بها دادن به ظرفیت های دانش بنیان و فضا سازی مؤثر در به ثمر نشستن ایده و طرح های علمی، موتور تحول آفرینی در اقتصاد کشور است.

وی با بیان اینکه خاصیت اقتصاد دانش بنیان تولید ثروت به واسطه دانش با ارزش افزوده بالا است و این چیزی است که باید در صدر اهداف کلان کشور قرار گیرد، ادامه داد: باید حلقه های واسط تکمیل کننده اقتصاد دانش بنیان در کشور تکمیل شود و ارتباط ساختاری و حمایت قاطع از پارک های علم و فن آوری و واحدهای کسب و کار در اولویت باشد.

معاون علمی و فن آوری رئیس جمهور اظهار داشت: هم اکنون 900 شرکت دانش بنیان در کشور ثبت شده که مباحث آن با تشکیل کارگروه کلان کشوری با وجود بالا بودن حجم تقاضاها، به شکل روان و سریع در دست پیگیری است.

ستاری تصریح کرد: شرکت های دانش بنیان بایستی برای شتاب بخشی به بهره مندی از خدمات و حمایت ها، اظهارنامه های مالیاتی شفافی داشته باشند تا بتوانند در کوتاهترین زمان مشمول بهره مندی از تسهیلات صندوق نوآوری شود.

وی بیان کرد: برای نخستین بار تمامی شرکت های دانش بنیانی که در سال 1392 ایجاد شده بودند، در کمترین موعد زمانی مشمول معافیت مالیاتی شده اند و حمایت های قاطع در عرصه اعطای تسهیلات نیز در دستور کار است.

معاون علمی و فن آوری رئیس جمهور تأکید کرد: صندوق نوآوری در کشور تشکیل شده و یکی از اهداف مهم ایجاد این صندوق، توسعه سرمایه های فکری در عمل و خطرپذیری برای تولید ثروت از فکر است.

ستاری ابراز داشت: یکی دیگر از اهداف ایجاد صندوق نوآوری، جهت گیری اقتصاد کشور به سمت دانش بنیانی و خروج اقتصاد از سیستم تک محصولی و خام فروشی است.

وی اضافه کرد: بخشی از تسهیلات صندوق نوآوری با سود پایین تر نسبت به بانک ها ارائه می شود و بخشی دیگر از تسهیلات این صندوق قرض الحسنه است.

معاون علمی و فن آوری رئیس جمهور همچنین گفت: صندوق نوآوری برای طرح ها و ایده های بسیار بزرگ که نیازمند حمایت های مالی بالای یکصد میلیارد ریال است، آمادگی دارد از محل صندوق توسعه ملی کمک کند و از آذرماه امسال چهار و نیم درصد از اعتبار صندوق توسعه ملی برای طرح های دانش بنیان خواهد بود.

ستاری افزود: بانک های کشور برای اعطای تسهیلات به کارآفرینان روشی فیزیکی و شکل محور دارند در حالی که صندوق نوآوری به ایده، انسان های نخبه و طرح های هایتک (فن آوری بالا) به عنوان سرمایه اصلی کشور نگاه می کند و تسهیلات را برای روان سازی تبدیل ایده به عمل اعطا می کند.

وی ادامه داد: دولت در اعطای تسهیلات به ایده پردازان کارآفرین و متبکران حوزه صنعت هیچ محدودیت و مشکلی ندارد و صندوق نوآوری برای طرح های کوچک تا سقف 3 میلیارد ریال، طرح های مهم و بزرگ تا یکصد میلیارد ریال تسهیلات با نرخ بازپرداخت 16 و 17 درصد آماده است.

معاون علمی و فن آوری رئیس جمهور اظهار داشت: دولت با مجلس مباحث جدی را در دست پیگیری دارد تا روند ایجاد زیرساخت های لازم و تکمیل چرخه دانش بنیان در تمامی استان های کشور تسهیل شود.

ستاری تصریح کرد: دولت آمادگی کامل دارد که خط اعتباری خاص برای پارک علم و فن آوری استان مرکزی و شرکت های نوپا ایجاد کند و متخصصین و نخبگان ایده پرداز را به عنوان سربازان تحول اقتصادی حمایت کند.

وی بیان کرد: متأسفانه استان مرکزی با وجود اهمیت زیاد اقتصادی فاقد صندوق نوآوری است که باید این ضعف به سرعت جبران شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار