نشست ˝ مشهد شهر بدون کاغذ ˝ برگزار شد

خبرگزاری پانا: معاون مدیر کل فناوری اطلاعات استانداری خراسان رضوی گفت: دستگاه های استان مکلف به تعاملات بدون کاغذ هستند.

کد مطلب: ۲۷۵۳۷۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، حمید رضا روح بخش معاون مدیر کل فناوری اطلاعات استانداری خراسان رضوی در نشست " مشهد شهر بدون کاغذ "گفت: بستر لازم و زیرساخت نسبی برای راه اندازی دقاتر پیشخوان روستایی در حال پیگیری است.

معاون مدیر کل اطلاعات و فناوری استانداری خراسان رضوی افزود: از سال 86 حدود 15 میلیارد بودجه توزیع شده و 409 پروژه تعریف شده است تا آیین نامه خدمات دولت الکترونیک در مشهد پیاده شود.

وی تصریح کرد: در شهرها و روستاها باید خدمات در دفاتر پیشخوان دولت، تحت نظارت دستگاه های نظارتی به صورت الکترونیکی پایش شود.

وی ادامه داد: خراسان رضوی جزء استان های پیشرو در فناوری اطلاعات کشور است و با آیین نامه ابلاغی توسعه خدمات الکترونیک، دستگاه های استان مکلف به تعاملات بدون کاغذ هستند.

روحبخش ضمن بیان اینکه بخش مغفول مانده، بخش فرآیندهای بین دستگاهی است، تصریح کرد: اکنون به صورت مکانیزه توسعه خدمات پیشخوان روستایی در روستاها محقق نشده است اما بسته های به این منظور در حال پیگیری است.

وی خاطر نشان کرد: وقتی خدمات الکترونکی محقق می شود که کاغذ کاملا حذف شده باشد ولی هنوزشیوه سنتی اخذ استعلام و استفاده از کاغذ در نهادها انجام می شود که در حال حاضر شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده اند و جلوتر از شرایط موجود حرکت می کنند و اگر این روند پیش برود، شاهد شهری بدون کاغذ خواهیم بود.

وی افزود: همیشه تغییر با مقاومت همراه بوده است و کارمندان ابتدا در مقابل ورود تکنولوژی مقاومت می کنند اما پس از مدتی از آن استفاده می کنند.

معاون مدیر کل فناوری اطلاعات استانداری خراسان رضوی در پایان خاطر نشان کرد: تحقق شهری بدون کاغذ مستلزم زمان و وقت بیشتری است و اگر این مهم محقق شود، مکاتبات کاغذی بین سازمانی حذف، ترافیک کمتر و به طور کلی صرفه جویی خوبی صورت می گیرد.

در ادامه این نشست جوادی مسئول سیاست گذاری حوزه فناوری اطلاعات شهرداری مشهد گفت: سالانه 80 هزار نامه در سیستم شهرداری وجود دارد و این موضوع جای فکر و بررسی دارد.

وی اظهار داشت: شهرداری مشهد دارای برنامه عملیاتی 4 ساله تا پایان سال 96 در محورهای 20 گانه با موضوع فناوری اطلاعات است که شهر هوشمند در این زمینه در دستور کار قرار دارد و 400 خدمت شهرداری مشهد به مردم از جمله خدمات روزانه دیجیتالی خواهد بود.

جوادی ادامه داد: با الکترونیک کردن سرویس ها خیلی از سفرهای زائد درون شهری حذف می شود و این موضوع به کاهش ترافیک کمک شایانی می کند و در حقیقت دیجیتالی شدن منجر به ارائه اطلاعات و پاسخگویی بهتر می شود.

وی تصریح کرد: ارتباط بین دستگاه ها از موضوعات جدی است که با داشتن شهری بدون کاغذ، تسهیل و تسریع در امور محقق خواهد شد.

وی با اشاره به سرشماری اخیر در ایران افزود: 815630 خانوده در ایران وجود دارند که اگر برای هرخانواده در هر دوره حدود 4 قبض صادر م شود کاغذ بالایی مصرف خواد شد اما با استفاده از ابزارهای موجود می توان این قبض ها را به صورت الکترونکی پرداخت کرد و صرفه جویی زیادی در مصرف کاغذ داشته باشیم.

وی تصریح کرد: شهروندان مشهدی در پذیرش تکنولوژی آمادگی خوبی دارند و در کشور پیشتاز هستند که موضوع پیاده سازی من کارت یکی از نمونه هایی است که این موضوع را نشان میدهد لذا اهتمام جدی مسئولان در این زمینه بیش از گذشته احساس می شود.

جوادی در پایان خاطر نشان کرد: اصلاح فرآینده ها و سرویس های اداری با حمایت استانداری و سایر دستگاه ها رقم می خورد.

در ادامه عضو و سخنگوی شورای شهرستان مشهد گفت: با استفاده از ماده 76 قانون شوراها دستگاه ها مکلف به ارائه خدمات بدون کاغذ هستند.

وی افزود: سالانه یک میلیون تن کاغذ در کشور مصرف می شود اما مشهد بدون کاغذ زمانی به حقیقت می پیوندد که مردم با مسئولین همراه شوند و با فناوری اطلاعات پیش بروند.

وی ضمن بیان اینکه مردم مشهد علاقه مند به خدمت گیری بدون کاغذ هستند، بیان داشت: همه کارمندان دستگاه ها باید به فناوری اطلاعات ایمان داشته باشند و این اطلاعات را یاد بگیرند و در جهت خدمت دهی از آنها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه وضعیت شهروندان در سند توسعه دولت الکترونیک مشخص شده است، اذعان داشت: در شهر مشهد سیاست های خوبی برای آموزش مفاد سند توسعه دولت الکترونیک نداریم.

وی ضمن تاکید بر این نکته که هر فرد باید از خود آغاز کند و دیگر از کاغذ استفاده نکند ادامه داد: پیامد مثبت استفاده نکردن از کاغذ این است که شهروندان مشهد شهروندانی هوشمند خواهند بود و ضمن کاهش هزینه ها رشد اقتصادی آسان تر می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار