مدیر مدرسه شاهد اخوان عنوان کرد:
مدرسه شاهد اخوان، مدرسه بدون کاغذ، شایسته محور و مثبت اندیش
همدان (پانا) - در بازدید تعدادی از خبرنگاران پانا از دبستان دخترانه شاهد اخوان و آشنایی با برنامه های خاص و کاربردی این مدرسه معصومه ابراهیمی هژیر مدیر جوان و توانمند دبستان ضمن بیان توضیحاتی در این خصوص گفت: ساختمان این مدرسه که با هزینه ٥ میلیاردی و کمک خیر مدرسه ساز غلامرضا اخوان ساخته شده در تاریخ ١٧ مرداد ٩٧ به صورت خشک به بنده تحویل داده شد که با کمک های مالی اداره نوسازی و مشارکت های اولیای خیر مدرسه، تجهیز و آماده و در آغاز سال تحصیلی ٩٧ افتتاح شد.
ابراهیمی هژیر با بیان این که تا کنون ١٢٠ میلیون تومان جهت تجهیز مدرسه هزینه شده است و همچنان نیاز به مساعدت و مشارکت اولیا خیر وجود دارد، اظهار داشت: مدرسه اخوان دارای ٦ کلاس و ظرفیت هر کلاس ٣٠ دانش آموز است که تمام آنها از خانواده معظم شهدا و ایثارگران هستند.
او با اشاره به این که زمین اختصاص داده شده به مدرسه بسیار کوچک بود و فضای کافی برای کتابخانه، سایت و آزمایشگاه وجود نداشت تصریح کرد: ما تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا دانش آموزان در این مدرسه هیچ گونه کمبودی را احساس نکنند به همین علت در هر کلاس کمدی شامل لوازم آزمایشگاه و کتاب های مورد نیاز دانش آموز قرار دادیم چنان که در این مدرسه هر کلاس مجهز به یک آزمایشگاه و کتابخانه است.
ابراهیمی هژیر با یادآوری این نکته که مدرسه شاهد اخوان بر مبنای شعار مدرسه بدون کاغذ، شایسته محور و مثبت اندیش شروع به کار کرده است افزود: این شعار در قالب سه طرح، اولین سالی است که در سطح کشور به مرحله اجرا درآمده است که با توجه به استفاده بیش از حد کاغذ در مدارس و معضل خروج و دور ریز آن ها در فصل تابستان از مدرسه، هزینه های سنگین خریداری دستگاه فتوکپی، به کار گیری زیاد دستگاه، هزینه های هنگفت سرویس و نگهداری آن، گماشتن یک نفر برای کار با دستگاه و خطرات ناشی از پودر دستگاه فتوکپی به فکر چاره ای برای حل این مشکلات بودیم که خوشبختانه موفق شدیم در این مسیر مصرف کاغذ را در مدرسه حذف کنیم البته نمیتوان گفت که این هدف صد در صد محقق شده است اما هشتاد درصد حذف کاغذ در مدرسه اتفاق افتاد.
مدیر مدرسه شاهد اخوان ادامه داد: یکی از راهکارهایی که در این راستا به آن عمل کرده ایم خریداری لپ تاپ برای هر کلاس و طراحی یک شبکه محلی مختص به مدرسه شاهد اخوان بود که تمام بخش نامه ها از طریق همین شبکه برای معلم ها به لپ تاپ کلاس و یا در بعضی موارد برای خانواده دانش آموزان ارسال می شد این طرح به حذف کاغذ در مدرسه و سرعت بخشیدن در امور اداری و اطلاع رسانی کمک شایانی کرد اما در مواردی مثل آزمون های مداد کاغذی ناچار به استفاده از کاغذ بودیم.
ابراهیمی هژیر ضمن اشاره به تشکیل جلسه ای با حضور معلمان مدرسه در خصوص حل مسئله استفاده از کاغذ در آزمون های مداد کاغذی گفت: در این جلسه از آن ها خواستیم تا پیشنهادهای خود را در این مورد بیان کنند که پس از اتمام جلسه و با توجه به راهکارهای پیشنهادی معلمان، سؤالات آزمون یک سال دانش آموزان طرح و برای کاهش مصرف کاغذ و هزینه های چاپ، آزمون ها خارج از مجموعه مدرسه تکثیر شد، همچنین با توجه به مصرف کاغذ در تهیه بروشور، در این مدرسه تا به حال هیچ گونه بروشوری چاپ نشده است.
مدیر دبستان شاهد اخوان تصریح کرد: بعد از چاپ آزمون های دانش آموزان، کلیه سؤالات مربوط به هر دانش آموز را دسته بندی کرده و آن ها را داخل یک کیف قرار دادیم به این صورت هر معلم به تعداد دانش آموزان کلاس خود کیف هایی دارد که شامل همه آزمون های آن دانشآموز طی یک سال تحصیلی است و این امر به تسهیل و تسریع روند کار معلم ها در طول سال تحصیلی نیز کمک بزرگی کرد.
ابراهیمی هژیر با اشاره به تشویق دانش آموزان در مدارس گفت: اهدای جایزه به دانش آموز باعث می شود او خود را با سایر همکلاسی هایش مقایسه کند و به جای تقویت حس رقابت، حس حسادت و نفرت بین آن ها ایجاد می شود که به تبع والدین دانش آموز نیز با این موضوع درگیر می شوند.
او با استناد به پژوش های علمی، روان شناختی و آموزه های دینی در خصوص نیاز کودک هفت تا دوازده ساله به تشویق تصریح کرد: بعد از جلسات و بررسی های متعدد به این نتیجه رسیدیم که جایزه در مدرسه اخوان حذف و تشویق دانش آموزان به نحو دیگری انجام شود چرا که مدرسه بدون جایزه یک بار منفی دارد و انگیزه دانش آموز را کم می کند، بنابراین تصمیم گرفتیم طرح مدرسه شایسته محور را به مرحله اجرا درآوریم.
مدیر مدرسه اخوان ادامه داد: از آن جایی که ما در طول سال تحصیلی موظف هستیم با توجه به مطالب کتب درسی دانش آموزان را به بازدید از اماکن دیدنی و تاریخی ببریم و همچنین برای تقویت روحیه قدرشناسی آن ها و در نظر گرفتن این نکته که دانش آموزان بازدید از این اماکن را وظیفه حتمی و قطعی مسئولان مدرسه ندانند، این بازدیدها را به عنوان جایزه کلاسی و گروهی دانش آموزان در نظر گرفتیم که علاوه بر انجام وظیفه خود، حس حسادت و رقابت منفی بین دانش آموزان را نیز از بین ببریم.
او اظهار کرد: در مدرسه شایسته محور به دانش آموز به خاطر کارهای ناشایست و ناپسند در مقابل سایر دانش آموزان تذکر نمی دهند و او را تهدید به دادن نمره ی منفی در انظباط نمی کنند چرا که این رفتار نه تنها به درست شدن رفتار غلط او کمکی نمی کند بلکه باعث ایجاد اضطراب و تنش های روحی در دانش آموز می شود.
ابراهیمی ضمن بیان این که در مدرسه اخوان برای هر دانش آموز یک دفترچه روز نگار طراحی شده است گفت: در این مدرسه دانش آموزی که کار درست انجام میدهد در مقابل سایر دانش آموزان مورد تشویق قرار میگیرد و نقاط مثبت دانش آموز توسط مدیر، معلم و بقیه مسئولین مدرسه که با او در ارتباط هستند در این دفترچه ثبت میشود و جالب است که دفترچه روز نگار در بین دانش آموزان از محبوبیت خاصی برخوردار است و به بهترین نحو ممکن به عنوان وسیله ای که خیلی دوستش دارند از آن مواظبت میکنند.
ابراهیمی هژیر در پایان گفت: مثالی که برای طرح مدرسه مثبت اندیش می توان بیان کرد مدرسه بدون سرایدار است، در این طرح ما با فرهنگ سازی و آموزش به دانش آموزان در خصوص نظافت و پاک سازی مدرسه، آن ها را ترغیب به تمییز نگه داشتن محیط کلاس درس و مدرسه کردیم و با قرار دادن وسایل نظافت با رنگ های شاد و دخترانه در داخل هر کلاس از آن ها خواستیم که اگر زباله ای ناخواسته در مدرسه ریخته شد خود دانش آموز موظف به جمع آوری آن باشد اما از آن جهت که دانش آموزان از جمع کردن زباله حس خوبی ندارند همیشه در حفظ پاکیزگی مدرسه کوشا هستند.
مریم پیری/صبا جانی
ارسال دیدگاه