رییس مركز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان:

سند توانمند سازی حاشیه شهر همدان بازنگری می شود

خبرگزاری پانا: رییس مركز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان گفت: سند توانمند سازی حاشیه شهر همدان بازنگری می شود.

کد مطلب: ۲۴۴۶۹۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، نرگس نوراله زاده در نهمین جلسه شورای پژوهشی این مرکز با بیان این مطلب افزود: وضع موجود شهر در اجرای بازنگری سند توانمند سازی حاشیه شهر به تفکیک مأموریت اجرا شده ارگانهای مختلف احصاء می شود.

نوراله زاده به افزایش چشمگیر میزان ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه های شهر اشاره کرد و با بیان اینکه تمامی مدیران شهری در شهرهای مدرن دنیا با مسأله ساخت و سازهای غیر مجاز و حاشیه نشینی درگیر هستند، اظهار کرد: سهم عمده ای از ساکنین حاشیه شهر غیربومی هستند و مشکلات این بخشبیش از اینکه مربوط به حوزه شهرسازی باشد، اقتصادی و اجتماعی است .

وی اصلی ترین انگیزه مهاجرت به شهر همدان را مباحث اشتغال توصیف کرد و افزود: بکارگیری نیروهای بومی نیز در کاهش توسعه حاشیه نشینی تاثیرگذار است.

وی اضافه کرد: قرار است تمامی قوانین و ضوابط کشوری و محلی در خصوص ساخت و سازهای غیرمجاز و چگونگی مقابله با آن، استخراج شده و قوانین بازدارنده در این حوزه نیز بازنگری شود.

رییس مركز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان گفت: ضروری است کمیته ای مشتمل بر افراد متخصص تشکیل شود تا اطلاعات کافی در خصوص حاشیه نشینی و راهکارهای جلوگیری از افزایش آن را مورد بررسی قرار دادهو نتایج حاصله به شورای پژوهشی این مرکز انعکاس دهد.

نوراله زاده بر تشکیل جلسه ای با موضوع" ارائه راهکارهای منطقی و اجرایی در جهت کنترل ساخت و ساز" تاکید کرد و افزود: پس از استخراج اطلاعات کافی در خصوص مشکلات حاشیه شهر و راهکارهای مقابله با آن جلسه ای مشترک با حضور نمایندگان مجلس و مسئولین استانی با محوریت ارائه مشکلات حاشیه نشینی و قانون گریزی و ساخت و سازهای غیرمجاز با هماهنگی مرکز تشکیل خواهد شد.

عراقچیان کارشناس معماری نیز در این جلسه به مشکلات مرتبط با ساخت و سازهای غیرمجاز و عدم تمکین از قانون اشاره کرد و گفت: لازم است کارکنان کنترل و نظارت بر ساخت وساز در این مناطق حضور فعالتری داشته باشند.

وی تقویت پلیس ساختمانرا یکی از راهکارهای مقابله با قانون گریزی در امر ساخت و ساز دانست و افزود: این نهاد نیازمند احیای اساسی است.

عراقچیان یکی از راهکارهای کاهش حاشیه نشینی را افزایش هزینه های زندگی عنوان کرد.

در ادامه فرزاد سیر عضو شورای پژوهشی مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدانبه تغییرات فرهنگ شهر اشاره کرد و گفت: افزایش مهاجرت تأثیرات گسترده ای در بخش های مختلف زندگی مردم دارد و فرهنگ اصیل شهر همدان را دستخوش تغییرات می کند.

گفتنی است پس از ارائه نقطه نظرات سایر اعضای شورای پژوهشی مرکز، مقرر شد در جهت جلوگیری از مهاجرت به شهر همدان؛ جلسه ای با موضوع ارائه راهکار در راستای افزایش دلبستگی روستاییان به وطن خود و فرهنگ سازی احترام به روستانشینان تشکیل شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار