مدیر عامل سابق بانک ملی در گفت و گو با پانا:

بانکداری اسلامی در ایران اجرا می شود/عقود اسلامی جایگزین عقود ربوی شدند

خبرگزاری پانا: مدیر عامل سابق بانک ملی با اشاره به اینکه بانکداری بدون ربا تعیین کننده محدودیتی برای نرخ سود تعیین نمی کند گفت: در حال حاضر قانون بانکداری بدون ربا در ایران جاری است.

کد مطلب: ۲۱۳۲۰
لینک کوتاه کپی شد

عبدالحمید انصاری در گفت و گو پانا با اشاره به اینکه در بانکداری اسلامی بحث نرخ گذاری برای میزان سود مطرح نیست اظهارکرد: بانک یک واسطه است و سپرده هایی که از مردم جمع آوری می شود را در اختیار بخش تولید و یا خدمات قرار می دهد و از محل ارزش افزوده ایجاد شده از وام گیرنده، سود دریافت کرده و پس از کسر کارمزد به سپرده گذار سود پرداخت می کند.

وی ادامه داد: بالا یا پایین بودن نرخ سود بانکی ملاک ربوی بودن عملیات بانکی نیست بلکه بانک نمی تواند سود قطعی دریافت کند و باید عملیات خود را به صورت مشارکتی و یا در قالب عقود دیگری انجام دهد.

از دید این کارشناس بانکی عملیات بانکداری بدون ربا در حال حاضر نیز در سیستم بانکی جاری است و اگر یک بانک در گوشه ای از کشور در این زمینه تخلف می کند دلیل بر عدم اجرای این قانون نیست.

مدیر عامل سابق بانک ملی تاکید کرد: زمانی که بانک در قالب عقود مشارکتی با سودهای غیر قطعی به مشتریان خود وام می دهد و یا سپرده دریافت می کند در اصل به بانکداری بدون ربا جامه عمل پوشانده است.

او در خصوص نرخ تعیین کننده ربا گفت: در مشارکت هیچ نرخی حکم ربا ندارد و بانک و مشتری بر اساس بازده کار نرخ مشارکت را تعیین می کنند.

انصاری در خصوص اینکه صنایع کشور نمی تواند نرخ سود فعلی را پوشش دهد گفت: اگر نرخ سود بالا است به دلیل وجود شرایط تورمی است و ارتباطی با قانون بانکداری بدون ربا ندارد؛ در شرایط تورمی مردم با نرخ معادل تورم سرمایه خود را با بانک شریک می شوند و بانک نیز بر همین اساس با صاحبان مشاغل مشارکت می کند.

مدیر عامل سابق بانک ملی تاسیس بانکها توسعه ای که از سوی دولت تامین می شوند و فعالیت تجاری انجام نمی دهند را راهکار حمایت از صنایع داخلی دانست و افزود: نباید برای پوشش نیاز صنایع، روند اجرای بانکداری اسلامی را در کشور تغییر دهیم بلکه باید راهکارها را در این زمینه اجرایی کنیم.

او در پاسخ به این سوال که جایگاه ما در کنار مالزی و دیگر کشورهای اسلامی در خصوص اجرای بانکداری اسلامی چگونه است تصریح کرد: ایران اولین کشوری بود که بحث عقود اسلامی را مطرح کرد و برای اولین بار از عقد مرابحه، استثناع و خرید دین رونمایی کرد.

انصاری افزود: سیستم بانکی ایران پیشرفته تر از سیستم بانکی مالزی است زیرا در ایران تنها بانکداری اسلامی اجرا می شود اما کشوری مانند مالزی دو سیستم بانکی در کنار یکدیگر قرار دارند و در برخی از بانکهای این کشور این دو سیستم در یک بانک اجرا می شود؛ علاوه بر این تعداد عقود اسلامی جاری در ایران به مراتب بیشتر از بانکهای مالزی است.

مدیر عامل سابق بانک ملی ایران گفت: تلاش ایران در جهت حرکت به سوی بانکداری ایده آل است به این معنا که سود کسب شده بیشتر به صاحبان مشاغل برسد اما این روند باید به مرور زمان و با ایجاد ثبات در اقتصاد کشور اجرایی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار