به مناسبت فرا رسیدن فصل امتحانات؛

بررسی عوامل استرس در میان دانش آموزان

خبرگزاری پانا: با فرا رسیدن فصل امتحانات استرس یکی از مسائل و مشکلاتی است که دانش آموزان را با چالش های فراوان رو به رو می کند.

کد مطلب: ۲۱۲۱۵۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، با آغاز فصل امتحانات یکی از مشکلاتی که اکثر دانش آموزان با آن مواجه هستند، استرس در هنگام امتحان است.استرس یکی از شایع ترین اختلالات "نوروتیک" و نوعی مشغولیت ذهنی است که افراد مختلف به خصوص دانش آموزان در امتحانات خود با آن مواجه هستند. از نشانه های آن می توان به آرام و قرار نداشتن، احساس خستگی، سرگیجه و افزایش ضربان قلب اشاره کرد.

"زهرا حامری"، مشاور وکارشناس در این رابطه می گوید: استرس دانش آموزان را می توان در دو گروه جای داد: گروه اول، عامل بیرونی مثل خانواده است که با فشار و درخواست های فوق توان فرزند موجب استرس آنها می شوند همچنین از دیگر عوامل بیرونی می توان به اولیای مدرسه اشاره نمود، که گاهی تلاش کمی برای برقراری آرامش دانش آموز در زمان امتحان انجام می دهند و با سختگیری های بیجا و بر خورد نامناسب با دانش آموز، موجب افزایش اضطراب آنها می شوند.
گروه دوم، عوامل درونی هستند که از ارزش زیادی برخوردار می باشند. برای یافتن ریشه ی استرس باید به دنبال ترسی باشیم که میتواند ناشی از عدم آمادگی، اعتماد به نفس، دقت، توکل وکسب نمره کامل باشد.برای غلبه بر این عوامل باید فرصت را غنیمت شمارد و در هر زمانی در فکر اصلاح بود.
این روانشناس در ادامه افزود: راهی که میتواند استرس را در زمان امتحان کاهش دهد و به عملکرد بهتر کمک کند آن است که، در زمان پاسخ گویی به امتحان و هنگام مواجهه با سوالی سخت که دچار شک و تردید شده ایم از صرف وقت و انرژی مضاعف برای حل، خود داری کرده و به سراغ سوال بعدی برویم، چرا که وقتی زمان زیادی را برای پاسخ دادن می گذرانیم فکر دچار استرس شده، کارایی مغز کاهش میابد و در صورتی که نتوانیم به آن پاسخ دهیم، شک و دل مشغولی به سوالات دیگر نیز راه میابد و امتحان خوبی نخواهیم داشت.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: بهتر است، با استفاده از علامت گذاری در کنار آن مورد به سراغ قسمت های دیگر رفت و هنگامی که آرامش روانی لازم را کسب کردیم، به آن سوال مراجعه کنیم.
"فهیمه نوری"، یکی از دبیران نیز در این رابطه میگوید: عدم آمادگی در طول سال، خوب درس نخواندن و عدم برنامه ریزی برای دوره ی حجم زیاد کتاب نیز می تواند به افزایش نگرانی دانش آموزان در زمان آزمون بیفزاید.
در ادامه این گزارش سراغ یکی از دانش آموزان رفته ایم، وی می گوید: فشردگی زمان امتحان نیز مشکلی جدی است، زیرا فرصت کافی برای دوره ی حجم زیاد کتاب وجود ندارد و این، استرس مارا دو چندان کرده و موجب کاهش یاد گیری می شود.
"زهرا سعادت" در ادامه گفت: مسئله ای که موجب افزایش این استرس می شود، برگزاری هماهنگ این امتحانات و ترسی است که اغلب دبیران از امتحان نهایی در ما ایجاد کرده اند.
در ادامه گزارش معاون آموزش متوسطه ی ناحیه یک ری می گوید: جام جهانی می تواند عاملی باشد که موجب عدم تمرکز و توجه دانش آموزان به درس و کاهش مطالعه آنان شود.
بنابراین آموزش و پرورش تصمیم به برگزاری سریع تر این امتحانات و در نتیجه فشرده شدن آن، گرفته است.
مجید سلیمیان افزود: با تفکری که در برنامه ریزی آزمون های پایه سوم متوسطه شده است این فشردگی کاهش پیدا کرده و از آن جایی که این امتحانات در سراسر کشور برگزار می شود، طراحان امسال، تصمیم به طرح ساده تر سوالات گرفته اند.
وی در پایان گفت: دانش آموزانی که از نیمه ی دوم سال، تلاش خود را مضاعف کرده و اهتمام بیشتری به درس داشته اند، مطمئنا با یاری خداوند و توکل بر او می توانند با استرس کمتر نمرات خوبی کسب نمایند و سخن ما به دانش آموزان این است که: هرگز تصویر وحشتناکی از امتحان نهایی برای خود نسازند و به سخنان افرادی که قبل از برگزاری آزمون از دشواری آن می گویند، گوش ندهند؛ چون هیچ کس ازسوالات اطلاعی ندارد.
"خدیجه روشنی" کارشناس واحد بهداشت ناحیه یک ری نیز می گوید: یکی از عواملی که می تواند به کاهش استرس کمک کند، تغذیه مناسب است، استفاده از لبنیات، سبزیجات و سیفی جات به علت داشتن فیبر به فعالیت بهتر مغز و کاهش استرس کمک می کند.
وی در ادامه افزود: در ایام امتحانات، مربیان بهداشت فعالیت خود را در مدارس دوچندان کرده و با برگزاری کلاسی تحت عنوان تغذیه در امتحانات و تهیه بروشور هایی با موضوعات مختلف به دانش آموزان کمک موثری می کنند.
"مریم آزادی" یکی دیگر از دانش آموزان نیز می گوید: برگزاری کلاس های آموزشی برای مقابله وکاهش استرس، می تواند تا حد زیادی برای ما دانش آموزان مفید باشد و از مسئولین خواستار برگزاری این کلاس ها هستیم.
"حامری" در پایان به دانش آموزان توصیه کرد: هیچ گاه یاد خداوند و توکل بر او را فراموش نکنید و سعی کنید نیم ساعت قبل از شروع آزمون از خواندن درس خودداری و برای ایجاد آرامش روانی خود، یکی از سوره های قرآن را تلاوت کنید.
به طورکلی میتوان گفت، استرس عاملی است که بنا بر شرایط برای همه ی افراد به وجود می آید، اما کنترل و رفع آن با توجه به توانایی ها، کاهش و افزایش میابد.
/الهه یوسف اوغلی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار